-
1. Data: 2024-01-14 00:40:35
Temat: [historia] Samojazdy elektryczne, czyli 19-wieczne samochody elektryczne w Polsce
Od: io <i...@o...pl.invalid>
"Pod koniec 1896 r. Stanisław Grodzki, wspólnie z kilkoma warszawskimi
finansistami, złożyli w magistracie warszawskim podanie z prośbą o
wydanie koncesji na uruchomienie prywatnego transportu publicznego z
pojazdami elektrycznymi ... Miały to być taksówki i małe 8-12-osobowe
mikrobusy, a do przewozów towarowych ciężarówki.
...
Po wielu miesiącach oczekiwań na decyzję koncesji nie otrzymali, gdyż
władze Warszawy blokowały wszelkie nowe inicjatywy związane z
transportem publicznym. Powodem tego były większościowe udziały władz
miasta w warszawskim transporcie tramwajowym.
...
Był to pionierski czas ,,samojazdów", jak wówczas starano się spolszczyć
obce nazwy automobil i samochód.
"
Czyli wszystko już było :-)
Więcej o samojazdach
http://niusy.pl/@wolnemedia.net/as5
-
2. Data: 2024-01-14 11:30:40
Temat: Re: kretynek reklamuje portal
Od: RadosławF <r...@o...pl>
W dniu 14.01.2024 o 00:40, io pisze:
> Więcej o samojazdach
> http://niusy.pl/@wolnemedia.net/as5
Znowu kretynku reklamujesz ten portal.
Pozdrawiam
-
3. Data: 2024-01-14 12:05:48
Temat: Re: kretynek reklamuje portal
Od: Jacek <j...@...pl>
W dniu 14.01.2024 o 11:30, RadosławF pisze:
> W dniu 14.01.2024 o 00:40, io pisze:
>
>> Więcej o samojazdach
>> http://niusy.pl/@wolnemedia.net/as5
>
> Znowu kretynku reklamujesz ten portal.
>
>
> Pozdrawiam
Nie da się ukryć, jest tam artykuł o samochodach. Więc do meritum nie ma
się co przyczepiać. Natomiast co do reszty, czyli jakości portalu to już
OT z twojej, Radosławie, strony. I tak nawiasem mówiąc, co masz do tego
portalu? Na pierwszy rzut oka wygląda nieźle.
-
4. Data: 2024-01-15 07:38:30
Temat: Re: [historia] Samojazdy elektryczne, czyli 19-wieczne samochody elektryczne w Polsce
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Sun, 14 Jan 2024 00:40:35 +0100, io wrote:
> "Pod koniec 1896 r. Stanisław Grodzki, wspólnie z kilkoma warszawskimi
> finansistami, złożyli w magistracie warszawskim podanie z prośbą o
> wydanie koncesji na uruchomienie prywatnego transportu publicznego z
> pojazdami elektrycznymi ... Miały to być taksówki i małe 8-12-osobowe
> mikrobusy, a do przewozów towarowych ciężarówki.
> ...
> Po wielu miesiącach oczekiwań na decyzję koncesji nie otrzymali, gdyż
> władze Warszawy blokowały wszelkie nowe inicjatywy związane z
> transportem publicznym. Powodem tego były większościowe udziały władz
> miasta w warszawskim transporcie tramwajowym.
A to byly tramwaje elektryczne, czy konne?
No coz, w USA sobie odwrotnie poradzili :-)
> ...
> Był to pionierski czas ,,samojazdów", jak wówczas starano się spolszczyć
> obce nazwy automobil i samochód.
> "
> Czyli wszystko już było :-)
Automobil obcy, ale samochód - czy nie rodzimy?
> Więcej o samojazdach
> http://niusy.pl/@wolnemedia.net/as5
J.
-
5. Data: 2024-01-15 21:00:51
Temat: Re: [historia] Samojazdy elektryczne, czyli 19-wieczne samochody elektryczne w Polsce
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 15.01.2024 o 07:38, J.F pisze:
> On Sun, 14 Jan 2024 00:40:35 +0100, io wrote:
>
>> "Pod koniec 1896 r. Stanisław Grodzki, wspólnie z kilkoma warszawskimi
>> finansistami, złożyli w magistracie warszawskim podanie z prośbą o
>> wydanie koncesji na uruchomienie prywatnego transportu publicznego z
>> pojazdami elektrycznymi ... Miały to być taksówki i małe 8-12-osobowe
>> mikrobusy, a do przewozów towarowych ciężarówki.
>> ...
>> Po wielu miesiącach oczekiwań na decyzję koncesji nie otrzymali, gdyż
>> władze Warszawy blokowały wszelkie nowe inicjatywy związane z
>> transportem publicznym. Powodem tego były większościowe udziały władz
>> miasta w warszawskim transporcie tramwajowym.
>
> A to byly tramwaje elektryczne, czy konne?
Też się zastanawiałem, ale może to bez znaczenia, jakie by nie były to
szynowe a te taksówki wolne to ich nie chcieli.
>
> No coz, w USA sobie odwrotnie poradzili :-)
Ano właśnie.
>
>> ...
>> Był to pionierski czas ,,samojazdów", jak wówczas starano się spolszczyć
>> obce nazwy automobil i samochód.
>> "
>> Czyli wszystko już było :-)
>
> Automobil obcy, ale samochód - czy nie rodzimy?
Chyba o niemieckie pochodzenie chodziło. Ale co, wydaje się, że
adekwatniej byłoby "samojazd" a ja nie wiem czy nie pierwszy raz słyszę
to słowo.
>
>> Więcej o samojazdach
>> http://niusy.pl/@wolnemedia.net/as5
>
W tej historii ciekawe jest, że mowa o Polsce
-
6. Data: 2024-01-15 21:57:24
Temat: Re: [historia] Samojazdy elektryczne, czyli 19-wieczne samochody elektryczne w Polsce
Od: _Master_ <...@...pl>
W dniu 2024-01-14 o 00:40, io pisze:
>
> Czyli wszystko już było ?
Było ale dziś można na elektrykach zarobić kupę szmalu lobbując
wycierając sobie gębę ekologią ?
-
7. Data: 2024-01-16 01:58:07
Temat: Re: [historia] Samojazdy elektryczne, czyli 19-wieczne samochody elektryczne w Polsce
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 15 Jan 2024 21:00:51 +0100, io wrote:
> W dniu 15.01.2024 o 07:38, J.F pisze:
>> On Sun, 14 Jan 2024 00:40:35 +0100, io wrote:
>>
>>> "Pod koniec 1896 r. Stanisław Grodzki, wspólnie z kilkoma warszawskimi
>>> finansistami, złożyli w magistracie warszawskim podanie z prośbą o
>>> wydanie koncesji na uruchomienie prywatnego transportu publicznego z
>>> pojazdami elektrycznymi ... Miały to być taksówki i małe 8-12-osobowe
>>> mikrobusy, a do przewozów towarowych ciężarówki.
>>> ...
>>> Po wielu miesiącach oczekiwań na decyzję koncesji nie otrzymali, gdyż
>>> władze Warszawy blokowały wszelkie nowe inicjatywy związane z
>>> transportem publicznym. Powodem tego były większościowe udziały władz
>>> miasta w warszawskim transporcie tramwajowym.
>>
>> A to byly tramwaje elektryczne, czy konne?
>
> Też się zastanawiałem, ale może to bez znaczenia, jakie by nie były to
> szynowe a te taksówki wolne to ich nie chcieli.
Te elektryczne taksówki musiały byc kiepskie, patrząc na możliwe
parametry akumulatorów ponad 100 lat temu.
Ale tu mowa o koncesji, a nie kiepskości.
Obawiano sie nowej technologii?
Czy starzy wlasciciele skutecznie lobbowali ...
bo miasto przejęlo prywatne linie tramwajów konnych dopiero w 1899
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_Warszawie
Elektryfikacja do dopiero od 1908.
I takie tam czyste tramwaje ... na węgiel :-)
>> No coz, w USA sobie odwrotnie poradzili :-)
> Ano właśnie.
>
>>> ...
>>> Był to pionierski czas ,,samojazdów", jak wówczas starano się spolszczyć
>>> obce nazwy automobil i samochód.
>>> "
>>> Czyli wszystko już było :-)
>>
>> Automobil obcy, ale samochód - czy nie rodzimy?
>
> Chyba o niemieckie pochodzenie chodziło. Ale co, wydaje się, że
> adekwatniej byłoby "samojazd" a ja nie wiem czy nie pierwszy raz słyszę
> to słowo.
Ale "automobil" nie jest niemiecki, a jak oni wtedy nazywali ...
przeciez nie KfZ czy PKW :-)
W Polsce konkurs był
https://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d
A "rower" zadnego konkursu nie wymagał :-)
>>> Więcej o samojazdach
>>> http://niusy.pl/@wolnemedia.net/as5
>>
> W tej historii ciekawe jest, że mowa o Polsce
Oraz
"Pomysł grupy finansistów, reprezentowanej przez Grodzkiego, nie był
niczym nowym. Chcieli powielić wzorce z Berlina, Paryża, Petersburga
czy Londynu, gdzie transport publiczny pojazdami elektrycznymi już
funkcjonował od kilku lat"
To co to za pojazdy za granicą były?
J.
-
8. Data: 2024-01-16 09:59:43
Temat: Re: kretynek reklamuje portal
Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>
W dniu 14.01.2024 o 11:30, RadosławF pisze:
>
> Znowu kretynku reklamujesz ten portal.
Znowu spamujesz tym samym zdaniem.
--
SW3
-
9. Data: 2024-01-16 10:05:12
Temat: Re: [historia] Samojazdy elektryczne, czyli 19-wieczne samochody elektryczne w Polsce
Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>
W dniu 16.01.2024 o 01:58, J.F pisze:
> Te elektryczne taksówki musiały byc kiepskie, patrząc na możliwe
> parametry akumulatorów ponad 100 lat temu.
Patrząc na masę ówczesnych pojazdów to niekoniecznie.
--
SW3
-
10. Data: 2024-01-16 10:48:32
Temat: Re: [historia] Samojazdy elektryczne, czyli 19-wieczne samochody elektryczne w Polsce
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 16 Jan 2024 10:05:12 +0100, SW3 wrote:
> W dniu 16.01.2024 o 01:58, J.F pisze:
>> Te elektryczne taksówki musiały byc kiepskie, patrząc na możliwe
>> parametry akumulatorów ponad 100 lat temu.
>
> Patrząc na masę ówczesnych pojazdów to niekoniecznie.
Ze takie lekkie?
Aby uniesc te baterie i silniki, to i konstrukcja musiała byc solidna.
Zreszta niech ktos poda te przykladowe pojazdy, co to w innych
miastach jezdziły.
J.