eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[historia] Samojazdy elektryczne, czyli 19-wieczne samochody elektryczne w Polsce › Re: [historia] Samojazdy elektryczne, czyli 19-wieczne samochody elektryczne w Polsce
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: [historia] Samojazdy elektryczne, czyli 19-wieczne samochody elektryczne
    w Polsce
    Date: Tue, 16 Jan 2024 01:58:07 +0100

    On Mon, 15 Jan 2024 21:00:51 +0100, io wrote:

    > Też się zastanawiałem, ale może to bez znaczenia, jakie by nie były to
    > szynowe a te taksówki wolne to ich nie chcieli.

    Te elektryczne taksówki musiały byc kiepskie, patrząc na możliwe
    parametry akumulatorów ponad 100 lat temu.
    Ale tu mowa o koncesji, a nie kiepskości.

    Obawiano sie nowej technologii?
    Czy starzy wlasciciele skutecznie lobbowali ...
    bo miasto przejęlo prywatne linie tramwajów konnych dopiero w 1899

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_Warszawie

    Elektryfikacja do dopiero od 1908.

    I takie tam czyste tramwaje ... na węgiel :-)

    > Ano właśnie.

    > Chyba o niemieckie pochodzenie chodziło. Ale co, wydaje się, że
    > adekwatniej byłoby "samojazd" a ja nie wiem czy nie pierwszy raz słyszę
    > to słowo.

    Ale "automobil" nie jest niemiecki, a jak oni wtedy nazywali ...
    przeciez nie KfZ czy PKW :-)

    W Polsce konkurs był
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d

    A "rower" zadnego konkursu nie wymagał :-)

    > W tej historii ciekawe jest, że mowa o Polsce

    Oraz

    "Pomysł grupy finansistów, reprezentowanej przez Grodzkiego, nie był
    niczym nowym. Chcieli powielić wzorce z Berlina, Paryża, Petersburga
    czy Londynu, gdzie transport publiczny pojazdami elektrycznymi już
    funkcjonował od kilku lat"

    To co to za pojazdy za granicą były?

    J.