  • Data: 2010-02-06 10:30:43
    Temat: Re: kradzieżpr?du
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Maciek napisał:

    > Z tym izolowaniem kaloryfera to radziłbym ostrożnie kombinować. W moim
    > bloku elektroniczne podzielniki mają (podobno) wykrywać korek cieplny,
    > czyli opatulenie ich izolacją termiczną, mającą obniżyć wskazania.

    Źle się zrozumieliśmy. Nie chodziło mi o "kombinowanie", tylko o metodę
    *uczciwej* regulacji temperatury. Czyli taką, przy której obniżenie
    temperatury w pokoju powoduje obniżenie rachunków, a nie podwyższenie.

    > Ma dwa termometry i nalicza według różnicy wskazań. Chodziło o uczciwe
    > uruchomienie naliczania, gdy kaloryfer robi się znacznie ciepleszy od
    > otoczenia a nie dlatego, że lato się zrobiło gorące. Tak nas informowała
    > spółdzielnia i od razu ostrzegali, żeby nie kombinować, bo zacznie
    > liczyć znacznie szybciej, samodzielnie karząc lokatora za takie manewry.

    A co mieli innego mówić? System jest łatwy do uszukania (ale ja nie o tym
    chciałem), więc dobrze jest tak postraszyć.

    > Niestety, podzielniki upadły, bo kilku jełopów przekonało większość, że
    > płacenie od metra obniży koszty. Teraz w środku zimy niektórzy uchylają
    > okna. Pewna kobieta marudziła, że przez to oszczędzanie ma grzyb na
    > ścianach! Inni mają płacić za osuszanie jej mieszkania. A że wymieniła
    > okna na nowe, szczelne, wymagające mikrowentylacji, to już nie miało
    > znaczenia. Z zainteresowaniem czekam na efekty rozliczeń. Chyba
    > niektórzy się pobiją :-)

    Ludzie przeceniają wpływ indywidualnych upodobań termicznych na ekonomię,
    stąd pomysły z podzielnikami. Wymiany okien nie da się oddzielić od zmiany
    regulacji systemu grzewczego (albo inaczej: systemu regulacji). Dlatego
    takie rzeczy powinny być robione na raz, w skali całego budynku. Wtedy
    oszczędności są widocznie. Moc grzania można łatwo regulować centralnie
    w zależności od pogody, wtedy wszędzie jest właściwa temperatura i można
    się rozliczać np. "od metra".

    --
    Jarek