  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <hk9334$cg0$1@mx1.internetia.pl> <hk94b5$1qg0$1@news2.ipartners.pl>
    <hk95vi$nj3$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <1...@4...com>
    <hkbqip$il3$1@inews.gazeta.pl> <hkbttm$moi$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <9...@r...googlegroups.com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <9...@a...googlegroups.com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <3...@r...googlegroups.com>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <4b6a7cd4$1@news.home.net.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Subject: Re: kradzieżpršdu
    Date: Thu, 4 Feb 2010 15:39:25 +0100

    news:slrnhmljji.s2r.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Trochę inny ten związek.
    Zgoda, trochę inny, ale ilość oddanego ciepła w obu przypadkach zależy od
    różnicy temperatur (grzejnik (scalak) - otoczenie) i rezystancji termicznej.

    > Scalak pozbawiony chłodzenia będzie się grzał
    > (teoretycznie) w nieskończoność. Energia cieplna w nim się tylko wydziela.
    > Żeby coś obliczyć, wystarczy znać moc wydzielaną, temperatura też może
    > być jedna (przynajmniej w modelu do obliczeń).
    >
    > Przez kaloryfer przepływa gorąca woda. Jeśli odizoluje się go od
    > otoczenia,
    > to po prostu przestanie on chłodzić wodę w obiegu i tyle.
    Ale nie wpływa to na zależność dostarczonej energii od dT i R, tylko R
    nieskończone.

    > Tu nie można
    > po prostu znmierzyć temperatury grzeninika, bo jest ona różna w różnych
    > jego punktach. I te różnice są bardzo istotne z punktu widzenia dostawcy
    > energii (i odbiorcy też).

    > A gdyby tak pod czujnikiem temperatury powietrza zapalić świeczkę...

    > Gwałtownie to zareaguje (raczej niewielki) czujnik temperatury powietrza.
    > Grzejniki mają sporą bezwładność.

    Bezwładność grzejnika nie ma tu moim zdaniem nic do rzeczy - prędkość
    oddawania ciepła wzrośnie natychmiast, i to ma być mierzone.
    Albo mierzymy ciepło dostarczane do grzejnika (2 czujniki temperatury wody +
    przepływomierz) i wtedy chwilowy większy odbiór ciepła zostanie w pomiarze
    rozłożony na dłuższy czas (ta bezwładność masy wody w grzejniku), albo
    mierzymy ciepło oddawane i wtedy powinno być w pomiarze od razu widać ten
    chwilowy wypływ ciepła, bo jak on ustanie to nie będzie już jak go mierzyć.
    P.G.