    From: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: konstrukcja prądnicy - jak?
    Date: Sat, 08 Aug 2009 21:33:04 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > ale kto ci każe omijać? dlatego daje się magnesy jeden obok drugiego i tak
    > samo cewki żeby to pole cały czas te zwoje przecinało

    Nikt mi nie kaze. Prad w cewkach indukuje sie w momentach kiedy petelki sil pola
    magnetycznego przecinaja zwoje drutu. Tlumacze barbazynsko bo poprawny wywod
    zawieral by slowa takie jak strumien, dywergencja i podobne :)
    Im wiecej tych petelek z magnesu nie bedzie mialo szans zahaczyc o cewke (magnes
    za wysoki) lub bedzie sie nawzajem kasowac (magnes za szeroki lub za waski) to
    sprawnosc pradnicy bedzie mniejsza.

    I nie pole ma przecinac cewki tylko zmiany pola. I to tak zeby w jednej chwili
    wszystkie cewki naraz doswiadczaly takich samych zmian. Stad sie biora zaskoki i
    mozna je zmniejszac za pomoca lekkiego pochylenia magnesow. Ale to moze
    zmniejszac sprawnosc pradnicy (bo wtedy te linie sil pola magnetycznego moga sie
    nawzajem znosic.

    > ok, jest ważny, ale mnie akurat zastanawiają te okrągłe cewki przy okrągłych
    > magnesach, jakoś nie mogę tego rozgryźć czy wtedy są straty, czy to jest
    > maksymalna sprawność?:O)

    tutaj nie istotny jest ksztalt. Wazne aby w momencie kiedy magnesy i cewka sa w
    jednej linii jak najwiecej linii sil pola przebiegalo przez cewke a wlasciwie
    przez jej srodek. dlatego do niej powinien byc rdzen. Nastepnie wazne aby przy
    magnesach dokladnie miedzy cewkami jak najmniej linii sil pola magnetycznego
    przechodzilo przez cewke. Dzieki temu ze magnesy sa pozamieniane biegunami to
    pieknie sie ten motyw zabierze za robote. W tym przypadku okragle magnesy sa
    fajne ale rdzenie powinny miec ksztalt taki jak w transformatorach. Wtedy w
    polozeniu "in line" pole magnetyczne pobiegnie prosto przez srodek cewki a w
    polozeniu "half way" zadna linia nie bedzie chciala przechodzic przez srodek
    cewki. Jesli sie rdzenia nie da to trzeba cewke zrobic tak aby srednica
    wewnetrzna byla pi*oko rowna srednicy magnesu (z dokladnoscia tego o co pytalem
    na poczatku, aczkolwiek w tej konfiguracji (po dwa magnesy) to mniej istotne) i
    odleglosci miedzy magnesami 1x (albo 2x - nie jestem pewien, bo to tez zalezy od
    srednicy zewnetrznej cewki) srednica magnesu.
    Generalnie pomysl jest calkiem dobry. Chyba sobie go na sucho wyprobuje.

    > tam gość zrobił konstrukcje drewnianą i kliszą magnetyczną zaobserwował ze
    > to był błąd, tak więc obwód pola poza cewkami musi być zampnięty rdzeniem z
    > blachy, a co do rdzenia w cewkach ro nie wiem, bo jak by tam był to
    > podejrzewam że magnesy by go przyciągały i odpychały i mogły by powodować
    > wibracje rotora?

    W tym przypadku lepsze jest drewno. Bo magnesy beda mialy tendencje do zamykania
    pola przez cewke a nie przez blachy obudowy. Od biedy mozna dac zwore na magnesy
    na tarcze od drugiej strony niz cewki ale nie widze z tego pozytku.
    Rdzen jak juz napisalem powyzej poprawi sprawnosc wiec tez sily przyciagajace
    beda wieksze. Rdzen (sama cewka bez rdzenia tez) bedzie mial tendencje do
    przesuwania sie w kierunku magnesow tam i spowrotem (albo bedzie mial tendencje
    do obracania sie ale nie jestem pewien) wiec mocowanie musi byc odporne na takie
    okresowe naprezenia.

    --
    Lukasz Sczygiel