  • 41. Data: 2011-11-27 21:02:42
    Temat: Re: komputer spalania w autach - jak to działa ?
    Od: jerzu <t...@p...onet.pl>

    On Sat, 26 Nov 2011 20:32:53 +0100, "Lukasz"
    <l...@b...net.pl> wrote:

    >i w połączeniu z prędkością obrotową koła? bo jak wyjaśnić to że przy
    >jeździe "na luzie" pokazuje spalanie kilka litrów/100km, a na postoju 0,7l/h

    Z czystej ciekawości: w jakim aucie?

    http://jerzu.waw.pl GG:129280

  • 42. Data: 2011-11-27 22:06:53
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    On 11/26/11 23:16, Cavallino wrote:

    > Myślisz czasem zanim coś napiszesz?
    > Czy też może widzisz jakiś sens w tym co napisałeś i nam go wyjawisz?

    Mogę wam wyjawić, Cavallino. Mianowicie chciałem zwrócić uwagę, że
    decydowanie o sposobie jazdy jedynie na podstawie wartości spalania
    chwilowego nie jest najszczęśliwszym pomysłem.

    Wiem, będziesz chciał żebym rozwinął temat. Co tym razem jest niejasne?

    Jacek Midura

  • 43. Data: 2011-11-28 00:12:56
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <e...@3...lp>

    W dniu 2011-11-27 18:31, MM pisze:

    > Mój samochód stojąc ma obroty powiedzmy 800, ale jadąc na luzie jest np
    > 1000

    Ty na pewno mówisz o jeździe na luzie? Czy może o toczeniu się z napędem
    ale z odpuszczonym gazem, na obrotach biegu jałowego?

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 44. Data: 2011-11-28 07:15:25
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    On 11/26/11 20:32, Lukasz wrote:
    > Użytkownik "AZ"<a...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > i w połączeniu z prędkością obrotową koła? bo jak wyjaśnić to że przy
    > jeździe "na luzie" pokazuje spalanie kilka litrów/100km, a na postoju 0,7l/h

    ale co chcesz wyjaśnić - to że na postoju jest inna jednostka czy że na
    postoju wartość jest o rząd wielkości mniejsza?

    --
    Jacek Midura

  • 45. Data: 2011-11-28 07:24:23
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Mogę wam wyjawić, Cavallino. Mianowicie chciałem zwrócić uwagę, że
    > decydowanie o sposobie jazdy jedynie na podstawie wartości spalania
    > chwilowego nie jest najszczęśliwszym pomysłem.

    Znaczy co, lepiej spalać niż nie spalać?
    Czy też może nie wierzysz w odcięcie przy hamowaniu silnikiem?

  • 46. Data: 2011-11-28 09:11:19
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Kuba (aka cita) wrote:

    > Użytkownik "Jan Strybyszewski" <k...@...pl> napisał w wiadomości

    > może tak być. Opel stosuje (a przynajmniej stosował, bo pisze o
    > starszych modelach) do obliczania zasięgu średnie spalanie z
    > ostatnich 30km

    U mnie w sebringu to jest raczej czas, niż odcinek.
    Już po 5 minutach w korku zasieg drastycznie spada.
    Normalnieje na trasie też po jakimś tam czasie (ale wyraźnie większym
    odcinku niż to co się w korku przetoczę).

    Co ciekawe, nijak się to ma do średniego spalania podawanego przez
    komputer, które jest liczone "od ostatniego resetu".

    Tak jakby miał dodatkowy rejestr średniego spalania, "krótkoterminowy".

    --
    Pozdro
    Massai

  • 47. Data: 2011-11-28 11:05:07
    Od: inigo <n...@m...com>

    On Sun, 27 Nov 2011 14:27:50 +0100, Kuba \(aka cita\) wrote:
    > Widziałeś kiedyś wskaźnik paliwa na desce rozdzielczej? Pewnie tak.
    > Pomijając F126p i inne podobne wynalazki z PRLu typu 125p czy skoda
    > 105-120L - zauważyłeś kiedys, zeby wskaźnik zmieniał wskazania na
    > zakrętach, nawet tych bardzo długich?

    Ja widziałem.
    Pacjent: siedmioletnia Łada Niva :-)

    --
    inigo

  • 48. Data: 2011-11-28 15:17:57
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    On 11/28/11 07:24, Cavallino wrote:
    > Użytkownik "Jacek Midura"<j...@...krakow.pl> napisał w wiadomości

    > Znaczy co, lepiej spalać niż nie spalać?

    A to zależy, jaką sytuację masz na myśli i co chcesz osiągnąć. Kilka
    przykładów:

    1. zjazd z górki, na dole znak STOP, optymalizujesz pod kątem zużycia
    paliwa. Tu nie ma problemu, hamujemy silnikiem bo i tak tę energię
    kinetyczną trzeba wytracić.

    2. sytuacja j.w. ale optymalizujesz pod kątem czasu przejazdu Tu już
    raczej będziemy przyśpieszać do końca (w sensownych granicach) i przed
    samym STOPem hamulec w podłogę.

    3. zjazd z krótkiej górki, za nią podjazd pod podobną górkę,
    optymalizujemy zużycie paliwa. Droga prosta, powiedzmy że bez
    ograniczenia prędkości. Hamować silnikiem (chwilowe spalanie 0) żeby za
    chwilę spalić więcej na rozpędzanie czy też zjeżdżać na luzie? (nie
    sugeruję, że na luzie będzie oszczędniej, choć i nie wykluczam tego -
    policzenie tego chyba nie będzie proste i pewnie też zależy od rodzaju
    pojazdu).

    Jak widać, regułka "nie jeździj na luzie tylko na biegu, bo na luzie
    chwilowe spalanie jest >0 a na biegu =0" pomija podstawowe parametry
    wpływające na sposób kierowania samochodem, koncentrując się tylko na
    jednym, średnio istotnym wskaźniku.

    --
    Jacek Midura

  • 49. Data: 2011-11-28 15:37:14
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 28/11/2011 14:17, Jacek Midura wrote:

> [...]
    >
    > 2. sytuacja j.w. ale optymalizujesz pod kątem czasu przejazdu Tu już
    > raczej będziemy przyśpieszać do końca (w sensownych granicach) i przed

    _przyspieszać_ w nieskończoność? Zakładam że na tę górkę wjechałeś z
    jakąś prędkością zbliżoną do ograniczenia. Hamowanie silnikiem na drodze
    spadającej nawet o kilka stopni często praktycznie nie istnieje i
    samochód albo nie przyspiesza, albo przyspiesza albo trochę wolniej.
    Kiepski ten przykład.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 50. Data: 2011-11-28 18:31:20
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-11-28 09:11:19 +0100, "Massai" <t...@w...pl> said:

    > U mnie w sebringu to jest raczej czas, niż odcinek.
    > Już po 5 minutach w korku zasieg drastycznie spada.

    No...
    Spalasz paliwo, a pokonany dystans wynosi zero. (lub parę metrów, nie
    chodzi o superpecyzję).
    Nie ma w tym nic dziwnego.

    Np. w ciągu ~40 sekund spalasz 0,6 cm3 paliwa.
    Pokonując w tym czasie jakieś półtora kilometra.
    A stojąc w korku spalasz nawet więcej, a przejeżdżasz... 5 m? 10?
    ;-)

    --
    Bydlę