  • 11. Data: 2013-01-22 02:53:21
    Temat: Re: kodowanie haseł
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 stycznia 2013 10:21:35 UTC+1 użytkownik yamma napisał:
    > No i jeszcze pasowałoby przedtem posolić, żeby z takich samych haseł nie
    > wyszły identyczne "hasze". Ja zazwyczaj solę GUIDem, który jest
    > identyfikatorem rekordu ale np. Microsoft w ASP.NETowym Membershipie tworzy
    > dodatkowe pole z losowo wygenerowanym ciągiem znaków.

    Określenia "posolić" używa się normalnie, czy tak sobie napisałeś?
    Ja dodaje losowe znaki w kilku miejscach oryginalnego ciągu, potem
    jakiś standardowy klucz sha, albo md5, albo nawet jakiś własny. Gdzieś
    czytałem że md5 został rozpracowany - nie wiem znaczy słowo "rozpracowany",
    ale tak czy inaczej do hashowania w poważnej kryptografii lepiej nie używać.

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2013-01-22 08:13:50
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-22, M.M. <m...@g...com> wrote:

    > Określenia "posolić" używa się normalnie, czy tak sobie napisałeś?

    Tego określenia się używa. I prawidłowo to się używa dedykowanej
    biblioteki do haszowania haseł, a nie paprze ręcznie.

    > Ja dodaje losowe znaki w kilku miejscach oryginalnego ciągu, potem
    > jakiś standardowy klucz sha, albo md5, albo nawet jakiś własny.

    Kolejny "insztalator" próbujący uprawiać własną kryptografię. Jaką niby
    wartość kryptograficzną to co robisz ma dodawać?

    > Gdzieś
    > czytałem że md5 został rozpracowany - nie wiem znaczy słowo "rozpracowany",
    > ale tak czy inaczej do hashowania w poważnej kryptografii lepiej nie używać.

    Mój drogi, ty poważnej kryptografii nie widziałeś na oczy, więc się nie
    wypowiadaj. Tobie używać gotowych bibliotek do wysokopoziomowych
    zastosowań, a nie oceniać funkcje skrótu.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 13. Data: 2013-01-22 08:37:38
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 stycznia 2013 08:13:50 UTC+1 użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:
    > Moj drogi, ty powaznej kryptografii nie widziales˝ na oczy, wiec sie nie
    > wypowiadaj. Tobie uzywac gotowych bibliotek do wysokopoziomowych
    > zastosowan, a nie oceniac funkcje skrotu.
    Czyli uwazasz funkcje skrotu MD5 za bezpieczna do zastosowan
    kryptograficznych? Skoro ja bez widzenia na oczy powaznej kryptografii wiem
    ze nie jest bezpieczna, to co Ty widziales? Chyba nic?
    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2013-01-22 09:41:50
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    napisał:
    > Czyli uwazasz funkcje skrotu MD5 za bezpieczna do zastosowan
    > kryptograficznych?

    *Niektórych*. Tylko trzeba wiedzieć które to. Po twoim poprzednim poście
    wnioskuję, że nawet nie wiesz, o co chodziło w atakach na MD5 i rodzinę
    SHA, ani tym bardziej jakie to ma konsekwencje.

    Nie jest to oczywiście złe. Od tego są mądre głowy, które ogłaszają
    standardy i protokoły kryptograficzne, żeby szeregowy programista nie
    musiał być jednocześnie kryptologiem. Tylko że ty próbujesz jeszcze
    wysuwać jakieś twierdzenia o funkcjach skrótu dla haseł, mimo braku
    najmniejszego przygotowania do tego.

    > Skoro ja bez widzenia na oczy powaznej kryptografii wiem
    > ze nie jest bezpieczna, to co Ty widziales? Chyba nic?

    Pewnie że nic. Szkolony z tego byłem przez pół okresu studiów (w moim
    pierwszym podejściu) przez ludzi pracujących w tym obszarze. Pewnie że
    nic nie widziałem.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 15. Data: 2013-01-22 10:03:26
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    napisał:

    > *Niektórych*. Tylko trzeba wiedzieć które to. Po twoim poprzednim poście
    > wnioskuję, że nawet nie wiesz, o co chodziło w atakach na MD5 i rodzinę
    > SHA, ani tym bardziej jakie to ma konsekwencje.
    I dobrze wnioskujesz. Szczegolowo nie wiem, dlatego uzylem okreslenia
    "rozpracowano" i to w cudzyslowie. Kiedys czyalem historie atakow
    na MD5, z tego co pamietam, zaczelo sie na testach kolizji, a skonczylo
    na (prawie)analitycznym wzorze. Jesli mozna w krotkim czasie obliczyc
    ciag ktory generuje taka sama wartosc funkcji skrotu, to MD5
    moze miec zastosowania jedynie w jakis testach poprawnosci transmisji, w
    testach uszkodzen danych na nosnikach - wszedzie tam, gdzie nie
    podejrzewamy celwego zlosliwego dzialania osob trzecich.

    > Nie jest to oczywiście złe. Od tego są mądre głowy, które ogłaszają
    > standardy i protokoły kryptograficzne, żeby szeregowy programista nie
    > musiał być jednocześnie kryptologiem.
    Mnie sie zdarzylo tak, ze bylo potrzebne rozwiazanie troche lepsze niz
    standardowe, a na "madra glowe" trzeba byloby wydac 5 razy wiecej niz
    budzet calego projektu. Wymyslilem wiec sam w moze dwa dni. I wiem, ze
    nawet jak ktos ukradnie hasla i nawet brutforcem sprawdzi wszystkie
    ciagi, to sie do systemu nie wlamie. Musialby zrobic jeszcze cos.

    > Tylko że ty próbujesz jeszcze wysuwać jakieś twierdzenia o funkcjach
    > skrótu dla haseł, mimo braku najmniejszego przygotowania do tego.
    Jedyne czego probowalem, to sprowokowac ludzi do dalszej rozmowy.

    > Pewnie że nic. Szkolony z tego byłem przez pół okresu studiów (w moim
    > pierwszym podejściu) przez ludzi pracujących w tym obszarze. Pewnie że
    > nic nie widziałem.
    Najechales na mnie po tym, jak wypowiedzialem sie ze MD5 nie jest
    dobra funkcja skrotu do zastosowan kryptograficznych. Mozna to
    odebrac tak, jakbys uwazal ja za dobra. Jesli chcesz sie pochwalic
    swoja wiedza na ten temat, to mozna to zrobic, bez uciekania sie do
    dziwnych metod. Z tego co piszesz o swojej wiedzy, kazdy na pewno
    przeczyta z zaciekawieniem.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2013-01-22 10:07:46
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-01-22, M.M. <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > nawet jak ktos ukradnie hasla i nawet brutforcem sprawdzi wszystkie
    > ciagi, to sie do systemu nie wlamie. Musialby zrobic jeszcze cos.

    Mój drogi, każdy głupi jest tak mądry, żeby opracować kryptosystem,
    którego sam nie umie złamać. Tylko że to za mało dla obrony przed
    prawdziwym adwersarzem. Nie wiem co chciałeś pokazać w tym akapicie.

    > Jedyne czego probowalem, to sprowokowac ludzi do dalszej rozmowy.

    Wysuwając jakieś twierdzenia o funkcjach skrótu, mimo braku
    przygotowania do tego.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 17. Data: 2013-01-22 10:11:45
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 stycznia 2013 10:07:46 UTC+1 użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:
    > Mój drogi, każdy głupi jest tak mądry, żeby opracować kryptosystem,
    > którego sam nie umie złamać. Tylko że to za mało dla obrony przed
    > prawdziwym adwersarzem. Nie wiem co chciałeś pokazać w tym akapicie.
    Jest odporny na wszystkie ataki jakich zazyczyl sobie klient, jestem
    odpowiedzialny za to i nie mam z tego tytulu problemow.

    > Wysuwając jakieś twierdzenia o funkcjach skrótu, mimo braku
    > przygotowania do tego.

    Wystarczy ze Ty masz takie przygotowanie.
    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2013-01-22 10:32:08
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    napisał:
    > Jest odporny na wszystkie ataki jakich zazyczyl sobie klient, jestem
    > odpowiedzialny za to i nie mam z tego tytulu problemow.

    "Jest odporny". Kto to oceniał? Ty? Klient? Mądra głowa, kosztująca
    pięciokrotność budżetu? Społeczność kryptologów na podstawie publikacji
    naukowej?

    Nadal nie widać dowodu czy uzasadnienia, że kryptosystem (to był
    w ogóle kryptosystem? bo IMO nie było to jasno powiedziane) został
    przygotowany prawidłowo.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 19. Data: 2013-01-22 10:45:14
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 stycznia 2013 23:53:49 UTC+1 użytkownik Stachu 'Dozzie' K.
    napisał:

> [...]

    Nie. To mnie nurtuje, bo zwykle widzę uzasadnienia, które mnie nie przekonują.

    Bogusław podał scenariusz, gdzie admini/programiści naśmiewają się z haseł i to jest
    powód, żeby te hasła kodować. OK, nie przyszło mi to do głowy. Myślałem, że celem ma
    być ochrona przed stronami trzecimi - ale jeśli celem ma być ochrona użytkownika
    przed moim własnym zespołem, to faktycznie można małym kosztem ten drobiazg załatwić.
    Piszę "drobiazg", bo hasła to nie jest żaden temat do naśmiewania się - w każdym
    systemie, który do czekogolwiek służy, w bazie są znacznie ciekawsze i znacznie
    bardziej wrażliwe treści. Pomyśl o portalu randkowym, szpitalu, banku, itd. Naprawdę
    sądzisz, że nieuczciwy admin/programista czerpałby radość z naśmiewania się z haseł w
    bazie, skoro już ma dostęp do całej bazy?

    Ale OK. Jest to drobiazg, ale skoro koszt jest żaden, to kupuję takie wyjaśnienie.

    > Jak rozumiem, Maciek nie ma zbyt dokładnego przygotowania
    > z bezpieczeństwa IT, a chciał poznać parę rzeczowych argumentów.

    Dokładnie tak. Przygotowania nie mam, ale słabe argumenty, które zwykle widuję w tej
    okolicy, wykrywam.
    Dlatego temat uważam za otrwarty - jeżeli jest jakiś powód, żeby kodować hasła w
    bazie, oprócz pozbawienia programistów frajdy z ich wyśmiewania, to nadal chętnie ten
    powód poznam.

    Ja rozumiem, że wartość tych systemów nie polega na tym, że hasła nie latają na
    golasa, tylko na tym, że za każdym razem lata co innego. To jest rozwiązanie zupełnie
    innego problemu, którego hashowanie haseł w ogóle nie podejmuje.

    > Maciek oczekiwał konkretnego powodu.

    I dostałem. Ale jeśli są inne powody, to dalej oczekuję.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 20. Data: 2013-01-22 10:55:54
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 stycznia 2013 23:46:29 UTC+1 użytkownik Stachu 'Dozzie' K.
    napisał:

    > Ano po to, Maćku, żeby utrata bazy haseł użytkowników z jednej
    > aplikacji czy serwisie nie prowadziła (zbyt łatwo) do kompromitacji kont
    > tych samych ludzi w innych serwisach.

    Rozumiem.

    Co prawda założenie, że baza haseł zostanie utracona, powoduje u mnie dyskomfort.
    Mówimy o systemie, który my sami tworzymy (bo tylko wtedy mamy wybór, jak przechować
    hasła) a skoro my sami go tworzymy, to jak możemy zakładać, że utracimy bazę?
    Rozumiem, że jest to część zarządzania ryzykiem i minimalizujemy straty w przypadku
    katastrofy, przed którą nie zapewniliśmy 100% ochrony.

    Natomiast nadal pozostaje pytanie o pozostałą zawartość bazy. Czy jeżeli rozwiążemy
    *jakoś* (temat otwarty) problem tej pozostałej części, to czy nadal jest sens
    przejmować się hasłami, skoro rozwiązanie dla całej bazy może objąć również hasła?

    Powiedzmy, że robię serwis. Chciałbym napisać użytkownikom, że dbam o bezpieczeństwo
    *całej* bazy i wszystkich informacji, które tam wprowadzą, a nie tylko o same hasła.
    Intuicja podpowiada mi, że w kontekście bezpieczeństwa informacji szczególne
    traktowanie jednego tylko elementu, np. hashowanie haseł, jest albo a)
    niewystarczające albo b) niepotrzebne.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com