  • Data: 2010-11-05 12:52:22
    Temat: Re: kodowanie
    Od: qwak <q...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 05.11.2010 11:07, identifikator: 20040501 pisze:

    > uderz w stół - już jakiś doktorkowy kretyn zadał zadanie abiturientom
    > związane z tym algorytmem - widzę po aukcjach na zleceniach...
    Nie bardzo rozumiem dlaczego "doktorkowy kretyn"? Sam czasami prowadzę
    zajęcia ze studentami i uważam to zadanie za całkiem sensowne (z
    dydaktycznego pkt. widzenia... składnia do przemyśleń o systemach
    liczbowych, itp.).
    Oczywiście postępowanie osób które idą na studia po to aby jakoś tylko
    wszystko pozaliczać (najlepiej w ogóle nic nie robiąc - oprócz szukania
    "pomocy" i gotowców), jest już w mojej opinii znacznie mniej sensowne.

    > czy ten algorytm sygnowany jest jakimś nazwiskiem odkrywcy?
    nie wiem, możliwe, być może jakiegoś od dawna nie żyjącego matematyka

    > bardzo ciekawi mnie jak można matematycznie wyprowadzić ten algorytm?
    Bardzo łatwo, w systemie o podstawie P wartość liczby o cyfrach (od
    najmniej znaczącej) c_1, c_2, ... c_N wynosi:
    c_1 + c_2 * P + c_3 * P^2 + ... + c_N * P^(N-1)
    Reszta z dzielenia powyższej liczby przez P to oczywiście c_1, zaś
    całość z dzielenia przez P wynosi:
    c_2 + c_3 * P + ... + c_N * P^(N-2)
    teraz reszta z dzielenia przez P to c_2, zaś całość... itd.

    --
    Piotr Beling - http://qwak.w8.pl http://warcaby.w8.pl http://bcalc.w8.pl
    http://kiedygdzie.co