eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikakids react to walkmansRe: kids react to walkmans
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!plix.pl!newsfeed2.plix.pl!goblin1!gobli
    n.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.n
    ews.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: kids react to walkmans
    References: <X...@l...net>
    <moeip3$atm$1@news.vectranet.pl> <mogqnj$dru$1@node2.news.atman.pl>
    <mov8or$b1d$1@news.vectranet.pl>
    <55b32f1b$0$2199$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <55b5333b$0$8373$65785112@news.neostrada.pl>
    <mp5f5m$1al$2@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <mp7j46$3cd$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <mp7o3u$893$1@node2.news.atman.pl>
    Organization: : : :
    Date: Tue, 28 Jul 2015 14:12:42 +0200
    User-Agent: slrn/1.0.2 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
    Lines: 76
    NNTP-Posting-Host: 77-253-217-116.static.ip.netia.com.pl
    X-Trace: 1438085563 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 8384 77.253.217.116:19646
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:684081
    [ ukryj nagłówki ]

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    >> Właśnie to się liczy. Liczy się wytłumaczenie, że i wiatry,
    >> i woda w rzekach są słońcem pędzone.
    >
    > Tylko będzie to równie wiele tłumaczyło, co stwierdzenie,
    > że są pędzone duchem bożym... Teraz pokaż dzieciakowi
    > globalny rozkład wiatrów i wytłumacz jak to możliwe, że
    > w okolicach równika obok siebie stale wieją wiatry
    > *w przeciwną stronę*. :-)

    Przecież w podręcznikach szkolnych są również rysunki z globalnym
    rozkładem. Nigdy nie miałem problemu ze zrozumieniem.

    >> "*Uczciwie* nikt nie tłumaczy" -- bo uczciwie jest przedstawiać
    >> kilkuletnim dzieciom sprawy w należnym uproszczeniu.
    >
    > I wytrwale pilnować, by się nie garbiły, gdy jakieś bardziej
    > kumate zada pytanie będące w jawnej sprzeczności z modelem.

    Dla nich jest jeszcze za wcześnie na Globalny Model i Teorię Wszystkiego.
    Przeważnie wystarczają lokalne przyczyny i skutki.

    >> To jest mit, to z tymi zasobami.
    >
    > Żaden mit, każdy z nas ma ograniczone możliwości, również w tym
    > zakresie. Natomiast potem polemizujesz z rzeczami, których nie
    > napisałem, więc nie pociągnę tego wątku.

    A ja pociągnę, bo mam okazję, by polemizować z tym, co zostało napisane.
    Szkodliwym mitem jest pogląd, że każdy z nas ma ograniczone możliwości
    pojmowania rzeczy w zakresie wiedzy szkolnej.

    > Podstaw należy bezwzględnie uczyć, lecz cały kłopot w tym, by ustalić,
    > co to dziś są podstawy. Bo moim zdaniem zasada działania telefonii
    > GSM do nich się nie zalicza. Jak i, nawiasem mówiąc, znajomość
    > tabliczki mnożenia i umiejętność ręcznego pisania (w odróżnieniu
    > od czytania).

    Zasady działania GSM chyba nikt nie próbuje do kanonu wrzucić. Co do
    ręcznego pisania zachowam zdanie odrębne. Podobnie myślę o umiejetności
    prowadzenia obliczeń w pamięci (jeśli ktoś to ogranicza tylko do wykucia
    tabliczki mnożenia, to niedobrze z nim).

    >> "Opanowanie rzeczy w rozumineiu osobniczym", to tylko część tego,
    >> co ma zapewnić szkoła.
    >
    > Nie. Osobniczo to ja mogę sobie uważać, że potrzebna mi jest wiedza
    > o geologii złóż, bo jestem/zamierzam być rekinem naftowym. Nie chcę
    > i nie oczekuję, że nauczy mnie tego szkoła, w szczególności stopnia
    > niższego.

    Osobniczo wychowałem się w domu, gdzie wiedza na temat geologii złóż
    piętrzyła się po sufit. Wprost przelawała się z regałów z książkami
    i rulonami papierów. Do tego miała ona pełny backup w głowie -- można
    być pewnym, że nawet więcej niż backup. Rekinem naftowym nie zostałem
    (ale udało się wyedukować przyszłego ministra ropy jednego w ważnych
    nafciarskich krajów).

    >> Kulturę najszerszym rozumieniu, obejmującą stan wiedzy o tych
    >> wszystkich elektronach, sonetach, rzekach, wiatrach, rybosomach,
    >> gwiazdach, planetach itp.
    >
    > Z tym się zgadzam, ale właśnie o tym piszę wyżej: ktoś uznał,
    > że rybosom to podstawa, a telefonia komórkowa nie. Decyzja
    > najzupełniej arbitralna.

    Tu akurat kryteria są jasne i proste. Rybosom jest elementem świata,
    który nas otacza, a wpływu na niego nie mamy. Możemy tylko poznawać
    i opisywąć. Zeżarliśmy to jabłko z Drzewa Wiadomości -- nie ma wyjścia,
    trzeba dzieciom gadać o rybosomie. Szczegółowe rozwiązania telefonii
    komórkowej, to co innego. Ten niedoskonały twór ludzkiego umysłu kiedyś
    przeminie. Ale same fale elektromagnetyczne -- to znów co innego.

    --
    Jarek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: