-
Data: 2015-07-28 14:12:42
Temat: Re: kids react to walkmans
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Pan Piotr Wyderski napisał:
>> Właśnie to się liczy. Liczy się wytłumaczenie, że i wiatry,
>> i woda w rzekach są słońcem pędzone.
>
> Tylko będzie to równie wiele tłumaczyło, co stwierdzenie,
> że są pędzone duchem bożym... Teraz pokaż dzieciakowi
> globalny rozkład wiatrów i wytłumacz jak to możliwe, że
> w okolicach równika obok siebie stale wieją wiatry
> *w przeciwną stronę*. :-)
Przecież w podręcznikach szkolnych są również rysunki z globalnym
rozkładem. Nigdy nie miałem problemu ze zrozumieniem.
>> "*Uczciwie* nikt nie tłumaczy" -- bo uczciwie jest przedstawiać
>> kilkuletnim dzieciom sprawy w należnym uproszczeniu.
>
> I wytrwale pilnować, by się nie garbiły, gdy jakieś bardziej
> kumate zada pytanie będące w jawnej sprzeczności z modelem.
Dla nich jest jeszcze za wcześnie na Globalny Model i Teorię Wszystkiego.
Przeważnie wystarczają lokalne przyczyny i skutki.
>> To jest mit, to z tymi zasobami.
>
> Żaden mit, każdy z nas ma ograniczone możliwości, również w tym
> zakresie. Natomiast potem polemizujesz z rzeczami, których nie
> napisałem, więc nie pociągnę tego wątku.
A ja pociągnę, bo mam okazję, by polemizować z tym, co zostało napisane.
Szkodliwym mitem jest pogląd, że każdy z nas ma ograniczone możliwości
pojmowania rzeczy w zakresie wiedzy szkolnej.
> Podstaw należy bezwzględnie uczyć, lecz cały kłopot w tym, by ustalić,
> co to dziś są podstawy. Bo moim zdaniem zasada działania telefonii
> GSM do nich się nie zalicza. Jak i, nawiasem mówiąc, znajomość
> tabliczki mnożenia i umiejętność ręcznego pisania (w odróżnieniu
> od czytania).
Zasady działania GSM chyba nikt nie próbuje do kanonu wrzucić. Co do
ręcznego pisania zachowam zdanie odrębne. Podobnie myślę o umiejetności
prowadzenia obliczeń w pamięci (jeśli ktoś to ogranicza tylko do wykucia
tabliczki mnożenia, to niedobrze z nim).
>> "Opanowanie rzeczy w rozumineiu osobniczym", to tylko część tego,
>> co ma zapewnić szkoła.
>
> Nie. Osobniczo to ja mogę sobie uważać, że potrzebna mi jest wiedza
> o geologii złóż, bo jestem/zamierzam być rekinem naftowym. Nie chcę
> i nie oczekuję, że nauczy mnie tego szkoła, w szczególności stopnia
> niższego.
Osobniczo wychowałem się w domu, gdzie wiedza na temat geologii złóż
piętrzyła się po sufit. Wprost przelawała się z regałów z książkami
i rulonami papierów. Do tego miała ona pełny backup w głowie -- można
być pewnym, że nawet więcej niż backup. Rekinem naftowym nie zostałem
(ale udało się wyedukować przyszłego ministra ropy jednego w ważnych
nafciarskich krajów).
>> Kulturę najszerszym rozumieniu, obejmującą stan wiedzy o tych
>> wszystkich elektronach, sonetach, rzekach, wiatrach, rybosomach,
>> gwiazdach, planetach itp.
>
> Z tym się zgadzam, ale właśnie o tym piszę wyżej: ktoś uznał,
> że rybosom to podstawa, a telefonia komórkowa nie. Decyzja
> najzupełniej arbitralna.
Tu akurat kryteria są jasne i proste. Rybosom jest elementem świata,
który nas otacza, a wpływu na niego nie mamy. Możemy tylko poznawać
i opisywąć. Zeżarliśmy to jabłko z Drzewa Wiadomości -- nie ma wyjścia,
trzeba dzieciom gadać o rybosomie. Szczegółowe rozwiązania telefonii
komórkowej, to co innego. Ten niedoskonały twór ludzkiego umysłu kiedyś
przeminie. Ale same fale elektromagnetyczne -- to znów co innego.
--
Jarek
Następne wpisy z tego wątku
- 28.07.15 14:15 ACMM-033
- 28.07.15 14:20 ACMM-033
- 28.07.15 14:21 Jarosław Sokołowski
- 28.07.15 14:30 Jarosław Sokołowski
- 28.07.15 15:31 J.F.
- 28.07.15 15:58 Piotr Wyderski
- 28.07.15 15:59 ACMM-033
- 28.07.15 16:15 stary grzyb
- 28.07.15 16:25 Jarosław Sokołowski
- 28.07.15 16:35 Jarosław Sokołowski
- 28.07.15 16:43 Jarosław Sokołowski
- 28.07.15 18:43 J.F.
- 28.07.15 19:16 ACMM-033
- 28.07.15 19:48 J.F.
- 28.07.15 20:18 ACMM-033
Najnowsze wątki z tej grupy
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
- jak szybko plynie prad
- Płytki Milkv-Duo
- Światłowód między budynkami
- POtrzebny bufor 3.3<>5V, jedonkieruowy, trójstanowy, wąski
- retro
- Bezprzewodowe polączenie Windows z projektorem
- rozklejanie obudowy
- Prośba o identyfikację komponentu
- Smart gniazdko straciło na zasięgu wifi?
Najnowsze wątki
- 2024-11-13 Filtr do pompy ruskiej
- 2024-11-12 Gdzie kosz?
- 2024-11-13 elektrycznie
- 2024-11-12 Jebane kurwa, kurwy.
- 2024-11-13 karta parkingowa
- 2024-11-13 Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- 2024-11-12 I3C
- 2024-11-13 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2024-11-13 Łódź => Senior SAP HANA Developer <=
- 2024-11-13 Zabrze => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-13 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=
- 2024-11-13 Kraków => QA Inżynier <=
- 2024-11-13 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-13 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-11-13 Lublin => Delphi Programmer <=