    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: kids react to walkmans
    Date: Mon, 27 Jul 2015 19:06:04 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > Eee - chyba nie. Ja nie pamietam. A kolega moze mlodszy, to jeszcze
    > mniej pamieta.

    Jak są ustawione lustra i soczewki w episkopacie, to nawet w szkole
    dla milicjantów mówili. Nie trzeba było być prymasem, by wiedzieć.
    Ta anegdotna nie wzięła się znikąd -- naprawdę uczyli. O kamerze
    i projektorze filmowym też. Żeby o repasacji pończoch było -- no,
    tego faktycznie sobie nie przypominam.

    > Ale to byla w miare wspolczesna technika i nie trzeba bylo siegac
    > do wyjasniania rzeczy nieznanych ...

    Uczyli tego na fizyce, nie na zajęciach technicznych. Lampy były wtedy
    współcześnie używane, ale przecież bez nauczyciela człowiek nie miał
    szans zrozumieć ich działania, choćby nie wiem jak długo gapił się
    w otwartą skrzynkę radia. To nie maszyna do szycia albo zegar, gdzie
    można samemu prześledzić mechanizm. Owszem, okoliczność to sprzyjająca
    dydaktyce, że tak wtedy wyglądała elektronika. Ale że się w technice
    dziś mało wykorzystuje elektrony latające w próżni, to nie powód, by
    o tym milczeć w szkole. Nie widzę przeciwwskazań, by dzisiaj w szkole
    nie wyjaśniać działania triody (a jak się młody będzie stawiał, że
    starocie -- to na przyszłą środę referat z działania wzmacniaczy
    tranzystorowych klas A, B,C i D, a jeśli będzie zbyt mało precyzyjny,
    to pała).

    --
    Jarek