    From: de Fresz <d...@N...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: katalogowanie zdjęć
    Date: Wed, 17 Feb 2010 09:19:22 +0100

    On 2010-02-16 12:30:39 +0100, SK <m...@w...pl> said:

    > Dostałem zadanie uporządkowania fotek w firmie, jest ich ok. 200tys raw,
    > jpg i trochę archiwalnych skanów. Muszę pozgrywać je z kilku kompów i
    > płytek DVD na jeden serwer plików który ma udostępnić tą kolekcję dla
    > kilku stanowisk.
    > Trzeba to wszystko przejrzeć, posegregować, sensownie zmienić nazwy
    > folderów i zdjęć chyba wg. schematu data_autor_miejsce_unikalna nazwa,
    > usunąć duplikaty i śmieci oraz najważniejsze opisać je słowami
    > kluczowymi i ocenić jakość gwiazdkami.

    W tym układzie zmiana nazwy jest bez większego sensu, skoro i tak
    chcesz dłubać w IPTC, to może tam się znaleźć wszystko. Ewentualnie w
    drugim przebiegu automatyczna zmiana na podstawie tego, co otagowano.

    > Jak to wygląda w profesjonalnych bankach zdjęć

    W profesjonalnych stockach siedzi sobie grupka studentów na pół etatu i klepie.

    > i na co jeszcze zwrócić uwagę żeby można było wygodnie korzystać z
    > takiej bazy przez długie lata na różnych systemach (mac, windows)i w
    > różnych przeglądarkach (picasa, adobe bridge, laightroom, expression
    > media)?

    Jak już, tp do tego powinien być jeden soft, wyświetlający słowa
    kluczowe, prewki, pozwalający szybko i sprawnie wyszukiwać, dziłający
    na serwerze i wypluwający wyniki do przeglądarki www klienta z opcją
    bezpośredniego dostępu do plików na serwerze. Koszty? Trza se napisać,
    a raczej zlecić. W zależności od znajomości u programistów 5-50k zł.
    Żaden z komercyjnych produktów, które widziałem nie jest idealny, z
    tych co wymieniłeś najbliższy byłby MS Expression, ale i on nie
    uciągnie takiej bazy w jednym kawałku, trzeba by to podzielić na kilka
    mniejszych, po parę giga danych max. Reszta wymienionych to zupełnie
    chybione pomysły. Są jeszcze Portfolio, Photostation i Canto Cumulus
    (kulawe, średnio wygodne, mikre prevki, w każdym jest coś fajnego i
    niefajnego).

    > Czy total comander do pożądkowania katalogów i seryjnych zmian nazw w
    > plikach z wyciąganiem dat z exifa a potem bridge do oceny zdjęć i
    > przypisania słów kluczy w IPTC wystarczy czy lepiej czegoś innego
    > poszukać?

    Bridge klęknie przy takiej ilości danych zupełnie - idealne rozwiązanie
    dla mistrzów Zen w ramach rozwijania samodyscypliny.

    > Tak na oko czuję że do wiosny będę się z tym grzebał i nie chciałbym
    > żeby ten czas poszedł na marne :)

    Wiosny którego roku?

    de Fresz