  • 1. Data: 2015-07-20 03:31:58
    Temat: karty pamieci
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,
    CZesto na roznych forach fotograficznych (a rowniez i tutaj) pojawia sie
    pytanie - 'jaka karte kupic do nowego aparatu'.
    Pytacz jest z reguly wysmiewany i typowa porada brzmi - kup najszybsza
    karte na jaka cie stac.
    Ostatnio przetestowalismy z kolega w korpusach Pentax k-5 i k-5II kilka
    kart SD Sandiska o roznych pojemnosciach.
    Poczawszy od starej Ultra klasy 4 o predkosci odczyt/zapis 15/9 MB/s do
    Extreme klasy 10 o prdkosciach 30/25 MB/s
    Wynik byl dokladnie taki sam - od nacisniecia spustu do pojawienia sie
    podgladu) zdjecie zapisywalo sie ok. 1s.
    Zainteresowalem sie blizej tematem.

    Najpierw trafilem na artykul:
    http://www.optyczne.pl/401.1-artyku%C5%82-Jak%C4%85_
    kart%C4%99_pami%C4%99
    ci_wybra%C4%87__Przewodnik_po_produktach_SanDisk.htm
    Artykul w sumie dosc idiotyczny, bo autor opisuje zachwala dzialanie
    kart pamieci w czytniku co nijak sie ma do wspolpracy karty z aparatem.

    Na szczescie w angielskiej wiki jest sensowny artykul:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital#Ultra_H
    igh_Speed_bus
    Istotna jest tabelka z klasami kart SD.
    Wychodzi na to, ze predkosc zapisu w przypadku karty klasy 10 powinna
    byc przynajmniej 10 MB/s (a moze dochodzic do 25MB/s).

    Dlaczego wiec w tych naszych korpusach nie bylo roznicy miedzy klasa 4,
    a klasa 10?
    Ano dlatego, ze wspolczesne szybsze karty sa minimum klasy UHS-I, co
    pozwala osiagnac niezle parametry.
    Niestety, nasze korpusy nie obsluguja kart UHS.
    Karta zwalnia wtedy do predkosci 'zwyklej' klasy 10.
    Niestety, Sandisk nie podaje nawet czy dana karta jest zwykla class 10
    czy class 10 highspeed (szybsza, do 25MB/s). Pewnie tych szybszych kart
    nawet nie produkuja...

    Swoja droga Sandisk nie podaje tez maksymalnej predkosci zapisu karty w
    przypadku kart SD slabszych niz Extreme.
    Na karcie Ultra jest napisane np. 40MB/s. I nic wiecej.
    Za to w specyfikacji na stronie Sandiska pisza tylko ogolnikowo, ze
    szybkosc zapisu jest nizsza.
    Ile wolniej, to juz nie napisali.
    --
    TA

  • 2. Data: 2015-07-21 14:53:59
    Temat: Re: karty pamieci
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2015-07-20 o 03:31, T...@s...in.the.world pisze:
> [...]
    > Wynik byl dokladnie taki sam - od nacisniecia spustu do pojawienia sie
    > podgladu) zdjecie zapisywalo sie ok. 1s.

    A to nie jest tak, że aparat (lub karta) ma jakiś bufor i efekt jest
    widoczny dopiero po trzymaniu spustu przez kilkanaście(-dziesiąt) sekund
    (z autopowtarzaniem)?

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2015-07-21 21:22:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    T...@s...in.the.world writes:

    > Niestety, nasze korpusy nie obsluguja kart UHS.
    > Karta zwalnia wtedy do predkosci 'zwyklej' klasy 10.

    To bardzo prawdopodobne, ale znakomita większość użytkowników nie robi
    seryjnych RAWów (ani nawet JPEGów), w innych przypadkach taka szybkość
    jest wystarczająca.

    Natomiast wielu użytkowników odczytuje te karty następnie w pececie,
    i tu różnica szybkości może być istotna (np. dla zdrowia psychicznego).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2015-07-22 04:48:28
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <m...@p...waw.pl>, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    wrote:

    > To bardzo prawdopodobne, ale znakomita większość użytkowników nie robi
    > seryjnych RAWów (ani nawet JPEGów), w innych przypadkach taka szybkość
    > jest wystarczająca.
    No, wlasnie - naleze do tej znakomitej wiekszosci.

    > Natomiast wielu użytkowników odczytuje te karty następnie w pececie,
    > i tu różnica szybkości może być istotna (np. dla zdrowia psychicznego).
    Ja odczytuje w maku :-)
    Ale przy 4-8 GB kartach nie narazam zdrowia psychicznego na szwank.
    --
    TA

  • 5. Data: 2015-07-22 04:51:01
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <55ae40ec$0$2192$65785112@news.neostrada.pl>,
    Miroo <b...@b...brak.i.juz> wrote:

    > A to nie jest tak, że aparat (lub karta) ma jakiś bufor i efekt jest
    > widoczny dopiero po trzymaniu spustu przez kilkanaście(-dziesiąt) sekund
    > (z autopowtarzaniem)?

    Owszem, ale z uwagi na fakt, ze nie robie zdejc seryjnych, to kolejny
    argument na to ze nie musze kupowac szybkich kart.
    --
    TA

  • 6. Data: 2015-07-22 08:51:49
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2015-07-22 o 04:51, T...@s...in.the.world pisze:
    > Owszem, ale z uwagi na fakt, ze nie robie zdejc seryjnych, to kolejny
    > argument na to ze nie musze kupowac szybkich kart.

    I jeśli nie kręcisz filmów HD (lub większych).
    Prawdę mówiąc przy pojemnościach kart* do 16GB różnice cen między
    szybkimi, a nieszybkimi, są na tyle nieduże, że nie robią różnicy.
    No chyba że się kupuje i używa hurtową ilość kart to się można zastanawiać.

    *dotyczy SD, uSD nietopowych marek

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2015-07-22 20:42:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Miroo <b...@b...brak.i.juz> writes:

    > I jeśli nie kręcisz filmów HD (lub większych).

    Filmy HD to typowo 28 Mbit/s (chyba w 50 Hz, w 25/30/24 Hz mniej), byle
    karta wystarczy. Tzn. może nie taka "class 4" (ale nie sprawdzałem).

    > Prawdę mówiąc przy pojemnościach kart* do 16GB różnice cen między
    > szybkimi, a nieszybkimi, są na tyle nieduże, że nie robią różnicy.

    Potrafią być w niektórych miejscach względnie drogie, ale to raczej od
    64 GB, no może 32 GB.

    > No chyba że się kupuje i używa hurtową ilość kart to się można zastanawiać.
    >
    > *dotyczy SD, uSD nietopowych marek

    Topowych także.
    --
    Krzysztof Hałasa