  • 1. Data: 2015-07-13 15:53:40
    Temat: "Pomiar" temperatury bieli aparatem
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Witam,

    czy jest jakiś sposób na chałupnicze zmierzenie temperatury żarówki aparatem
    fot. (mam kompakta Sony)?
    Niby aparaty mają Auto White Balance, sądziłem że coś mi tam wyświetli na
    ekranie - albo wyczytam coś z EXIF-u - ale nic z tego.

    Da się to jakoś zgrubnie pomierzyć czy raczej mocno błądzę myślami? :)

    PS. Przykładowe zdjęcia biasłej kartki oświetlonej żarówką (AWB niby
    wyłączyłem, ale w EXIF-ie stoi że jest włączony):
    halogen: http://i59.tinypic.com/m9m8h1.jpg
    LED: http://i61.tinypic.com/54yjp1.jpg

  • 2. Data: 2015-07-14 07:28:24
    Temat: Re: "Pomiar" temperatury bieli aparatem
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 13. Juli 2015 15:55:23 UTC+2 schrieb r...@k...pl:
> [...]
    >
    > PS. Przykładowe zdjęcia biasłej kartki oświetlonej żarówką (AWB niby
    > wyłączyłem, ale w EXIF-ie stoi że jest włączony):

    oczywiscie , ze mozna , ale zdjecia trzeba robic w raw.
    interpreatcja odczytu zalezy od tego takze jest jest skalibrowana wolarka rawu ,
    ale wydaje sie , ze mozna to zrobic z bledem nie wiekszym niz 10%.

    w jpegu jest to niepewne , jako, ze w aparacie z "czarno-bialego " zapisu raw jest
    wyliczany kolor i to przeliczenie w zaleznosci od nastaw w aparacie moze byc
    calkowicie bledne . Odczyt temp barwowej na podstawie takiego obrazu nie musi byc
    jednoznaczny.

  • 3. Data: 2015-07-14 17:58:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Jul 2015, r...@k...pl wrote:

> [...]
    > Niby aparaty mają Auto White Balance, sądziłem że coś mi tam wyświetli na
    > ekranie - albo wyczytam coś z EXIF-u - ale nic z tego.

    ABW polega na tym, że pozwala pominąć wszelką kalibrację - dopasowuje
    się wynik, żeby dawał biel :)

    > Da się to jakoś zgrubnie pomierzyć czy raczej mocno błądzę myślami? :)

    Jeśli umiesz jakkolwiek uzyskać tę temperaturę, to zastosuj mechanizm
    taki jak ABW, tylko w drugą stronę: doprowadź do zrównania się
    "wag kolorów" przy tym samym ustawieniu balansu.
    Jest jeszcze jedno: piszesz o ŻARÓWCE, bardzo dosłownie?
    I to takiej przezroczystej, w której koloru nie zmienia mleczna
    farba na balonie?
    Idzie mi oczywiście o rozmiar obrazu włókna :)
    (no, do pomiaru temperatury chyba najlepiej byłoby rozostrzyć,
    i to mocno, aby pomiar był sensowny a mniej podatny na
    zakłócenia niż "rozmywanie" po stronie aparatu, np. tak
    jak w światłomierzach - mleczną szybko, ale po stronie
    pomiaru).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2015-07-15 15:17:31
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 13 Jul 2015 22:28:24 -0700 (PDT), w
    <4...@g...c
    om>, XX YY
    <f...@g...com> napisał(-a):

    > oczywiscie , ze mozna , ale zdjecia trzeba robic w raw.

    OK, czyli na razie nie mam możliwości -- aparat zapisuje tylko jpg.

  • 5. Data: 2015-07-15 15:18:30
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 14 Jul 2015 17:58:46 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1507141753270.1996@quad>,
    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(-a):

    > Jest jeszcze jedno: piszesz o ŻARÓWCE, bardzo dosłownie?
    > I to takiej przezroczystej, w której koloru nie zmienia mleczna
    > farba na balonie?
    > Idzie mi oczywiście o rozmiar obrazu włókna :)

    Żarówka ze zdjęcia to akurat reflektorowy halogen, sreberko z boku, a dół być
    może trochę mleczny. :)
    Druga fotka to z "żarówki" LED.

  • 6. Data: 2015-07-16 08:03:10
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 15. Juli 2015 15:21:20 UTC+2 schrieb r...@k...pl:
    > Mon, 13 Jul 2015 22:28:24 -0700 (PDT), w
    om>, XX YY

    > OK, czyli na razie nie mam możliwości -- aparat zapisuje tylko jpg.

    z jpegu nie ma sensu probowac
    bledy beda duze raz przypadkowo moze byc w miare prawidlowo innym razem fatalnie.

    rzecz polega na tym aby z danych zrodlowych czyli analizy zapisu "czarnio- bialego"
    pod filtrem RGB bayera wyliczyc prawidlowo temp barw. swiatla.
    to sie daje fajnie i latwo zrobic ale z raw-u.