  • Data: 2014-01-22 12:49:05
    Temat: Re: karta LPT a klucz sprzętowy
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "BQB" <a...@a...spamowy.com.invalid> napisał w
    news:52df0652$0$2369$65785112@news.neostrada.pl
    :W dniu 2014-01-20 10:28, (c)RaSz pisze:
    : >
    : > Myślę nadal, że chronienie własności intelektualnej jest ciągle w
    : > powijakach, i wiele jest do "wymyślenia". Temat wciąż czeka na jakiegoś
    : > genialnego prawnika - bądź ich wielu. Jednak wł. intelektualną TRZEBA
    : > chronić tak samo "intensywnie" jak rzeczową (a może nawet... silniej?),
    : > to dla mnie niepodważalne!
    :
    : Czyli uważasz, że patentowanie oprogramowania jest dobre? Patent na
    : okrągłe rogi jest OK?

    Nasz temat to już NTG, ale korzystając z braku moderacji - pozwólmy
    sobie podyskutować.

    Ja się na prawie patentowym znam jak kura na pieprzu, więc zbyt wiele
    dobrych pomysłów do głowy mi nie przychodzi. Jak napisałem:

    : > Ta odmiana własności jest (...)
    : > trudno uchwytna, i (...) dotąd nie doczekała się swojego
    : > Hammurabiego. Wszelkie pomysły: dobre, ciekawe, a nawet... szalone
    : > - w wielkiej cenie!

    Jestem tylko Misiem o małym rozumku, ale mam głębokie przekonanie, że
    oprogramowanie chronić trzeba - choć na pytanie "jak głęboko" - już nie
    odpowiem. Patent na okrągłe rogi? Hm, z tego co kojarzę, w większości krajów
    prawo patentowe mówi, że nie można uzyskać ochrony na coś, co:

    1.. Jest (było) znane wcześniej, a już w szczególności:
    2.. Ktoś inny wcześniej opublikował to-to
    3.. A także: rozwiązanie które ktoś usiłuje opatentować, jest "zrozumiałym
    samo przez się". To zalecenie raczej mało... ścisłe. Ale chodzi mniej więcej
    o to, że jeśli dotąd używano jedynie młotków o wadze nie większej niż 5 kg -
    to ktoś chciałby opatentować cięższe (do wbijania kołków w ziemię),
    tłumacząc, że nikt dotąd tego nie robił. Ochrony nie uzyska!

    Można więc skonstruować kafar, ale patent nie będzie chronił jego
    najogólniej pojętej zasady działania (jako po prostu "bardzo dużego młotka")
    a jedynie jakieś szczegóły techniczne.

    : Własność intelektualną chronić trzeba - przez maksymalnie 5 lat

    Obstawiałbym dłuższy czas, zdecydowanie! Ale sądzę, że da się jakoś wpłynąć
    na tego okresu wielkość - przez odpowiednią politykę opłat - zarówno
    wnoszonych do urzędu patentowego, jak i tych, które autor może zażądać od
    licencjobiorcy. Te pierwsze powinny zależeć od tych drugich - być może dobra
    by tu była jakaś "progresja"? Tzn. im więcej sobie wynalazca "winszuje" za
    użyczenie patentu, tym większy tego procent zabiera UP. Byłby to w gruncie
    rzeczy parapodatek. Wynalazca musiałby publicznie ogłosić warunki użyczania,
    wraz z odpowiednimi stawkami, i bulić kasę zależną od *spodziewanych* opłat.
    Od umów zawartych - jeszcze inny procent (dla UP, bądź fiskusa). Zauważ, że
    gdyby poziom cen "spodziewanych" był znacznie zawyżony, to zamiast kupować
    istniejący patent - wielu potencjalnych chętnych wydałoby raczej pieniądze
    na badania zmierzające do *obejścia patentu* - czyli stworzenia nowego
    rozwiązania danego problemu. Dla wynalazcy byłoby to jak swoisty miecz
    Damoklesa, i skutecznie hamowałoby jego nadmierne apetyty.

    : 5 lat wystarczy, aby na danej
    : własności intelektualnej zarobić,

    - a skąd to możesz wiedzieć, czyżbyś kiedyś analizował dogłębnie kwestię
    wydatków na badania, i uzyskiwanej stopy zwrotu? ;)

    Myślę, że ustalanie sztywnej granicy (a już na pewno: tak niskiej) jest
    rozwiązaniem mało elastycznym. Pomysł z progresywnymi opłatami daje w
    efekcie większą różnorodność, oraz możliwość kształtowania się praw
    zwyczajowych (uzusów)... Często na badania niezbędne się okazują kwoty
    baaardzo duże, a co niemniej ważne: gdy się rozpoczyna jakiś program
    badawczy, to nie tylko nie można być pewnym sukcesu, ale też tego, *ile*
    w ten program się utopi. Jeśli ochrona patentowa nie będzie wystarczająco
    mocna, to motywacja dla ponoszenia tych nakładów będzie zdecydowanie
    niewystarczająca. A to w skali globalnej przyczyni się do stagnacji.