  • Data: 2011-01-03 20:37:20
    Temat: Re: kablowka + antena z balkony do cyfrowki
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> szukaj wiadomości tego autora

    - wrote:

    > witam, chce zapytac czy jest to wogole mozliwe:
    > mam tv lg 32lh2000 i kablowke analogowa z mm. mieszkam ok 3km od nadajnika
    > (http://radiopolska.pl/wykaz/pokaz_lokalizacja.php?p
    id=75) nadajacego mux3
> [...]
    > gdybym podlaczyl antene (jakis yagi np) z balkonu i spial to spliterem z
    > kablem od mm - zobacze tvp historia, czy np mocny sygnal kablowki zakluci
    > antene i g zobacze?
    > jesli zle mysle, jak jest mozliwe zrobienie tego bez przelaczania kabli?
    >
    > ps. po odlaczeniu kablowki, na drucie lapie ze sniegiem wszystkie stacje
    > analogowe, ale na kanalach gdzie jest mux2 i mux3 telewizor wyswietla
    > "brak sygnalu". zdaje sobie sprawe, ze drut to za malo, ale chcialem tylko
    > sprawdzic czy wogole cos wykryje z nadajnika - a tu nic..

    swego czasu mialem stycznosc z podobnym problemem, tzn. byl maszt antenowy,a
    na nim kupa yagi odbierajacych stacje z kilku kierunkow.

    jednym z pierwszych rozwiazan byly waskopasmowe wzmacniacze antenowe
    (zamiast pasywnych filtrow) - osiagaly dobra dobroc, ale i tak zeby je
    skonstruowac potrzebne bylo 'podreczne laboratorium'.
    moim zdaniem skonstruowanie 'splitera' przez amatora bez sprzetu w domowych
    warunkach bedzie co najmniej frustrujace, nawet jesli bedzie podazal za
    bardzo dobra instrukcja powielajac sprawdzona konstrukcje...

    tak czy siak na maszcie anten przybylo , a te ktore byly zostaly ulepszone.
    pojawil sie nowy problem - anteny odbieraly odlegle odbiorniki, nadajace na
    tych samych lub bliskich kanalach , zbyt slabe by odebrac nawet sygnal, ale
    dosc mocne zeby wchodzic w interferencje np. z podnosna koloru, dajac efekt
    'plywajacych pasow' na ekranie. konstruowanie zlozonych filtrow pasmowych
    zaczelo byc zdrowym problemem, nawet pomimo iz 'laboratorium' bylo pod reka.

    cala sprawe w koncu rozwiazala skrzynka przekaznikow, sterowanych z okolic
    telewizorow. rozwiazanie to przebilo na glowe wszystkie konstrukcje filtrow
    i wzmacniaczy - wzmacniacze wprowadzaja ekstra szumy, filtry - tlumienie, a
    kazde z osobna i razem - znieksztalcenia nieliniowe.
    przekazniki zadnej z tych wad nie maja.

    ad 'linuxow w telewizorze' - mysle ze w dzisiejszych czasach nie ma sensu
    nawet kombinowac z firmware tv - wyprowadzajac jakies kable z telewizora w
    poblize anteny ryzykujemy ze cos nam upali np. burza.
    a nie ma to sensu - kazdy bowiem szanujacy zestaw domowy posiada tzw.
    'leniucha' - czyli pilota na podczerwien. prawie na kazdym pilocie jest
    kilka niewykorzystanych przyciskow - w skrzynce z przekaznikami moze wiec
    siedziec sobie mikrokontroler i zwyczajnie reagowac na polecenia wydawane
    przez pilota. jesli wolnych guzikow brak, to moze nawet dekodowac
    'prawdziwe' komendy z pilota, tzn. wduszanie numerow kanalu i klawiszy P+
    P-.