    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jfet mocy
    Date: Tue, 28 Aug 2018 17:13:50 +0200

    > Podstawowe pytanie, to skąd ten kilowolt miałby się tam wziąć.

    To jest pytanie do autorów norm.

    Z moich notatek (robionych w latach 2002..2005 - może nieaktualnych)
    norma 55024 (urządzenia informatyczne) przewiduje test dla linii DC
    input i DC output surge 0,5kV jeśli linie są outdoor.
    Norma 50130-4 (1995+2003) (systemy alarmowe) przewiduje dla linii DC
    input i DC output testy 0,5 kV i 1kV gdy linie te mogą być dłuższe od 30m.

    Pamiętam gdzieś wyjaśnienie, że test ma być i na 0,5kV i na 1kV bo
    jakieś doświadczenia pokazały, że zdarzają się sytuacje, że urządzenie
    przechodzi 1kV a nie przechodzi 0,5kV (dziwne, ale coś takiego czytałem).

    Ponieważ nie panuję nad tym jak ktoś zainstaluje nasze urządzenia więc
    wolę przyjmować, że na wejściu DC powinienem być odporny na surge 1kV.

    A skąd się może wziąć - surge to symulacja tego co może się dziać w
    kablach gdy w pobliżu walnie piorun, lub gdy z powodu jakiegoś zwarcia w
    sieci dzieją się dziwne rzeczy zanim zadziałają bezpieczniki (i zaraz po
    zadziałaniu). Dlatego czas impulsu jest ograniczony.

    Podobają mi się cechy takiego tranzystora, ale rozważyć jeszcze trzeba
    co się dzieje przy ujemnym napięciu. Testy surge przeprowadza się po
    ileś tam dodatnich i ujemnych impulsów. W labie mi mówili, że znacznie
    częściej urządzenia nie przechodzą testów ujemnych impulsów.
    To jest dla mnie logiczne bo ktoś mógłby uznać, że jak daje transil
    jednokierunkowy to on mu od góry ograniczy np do 25V a od dołu np do -2V
    i wszystko przetrwa i dzięki temu nie daje za tym diody (oszczędzając
    spadki napięć). Wtedy dodatniego surga reszta układu prawie nie widzi, a
    ujemny rozładuje za szybko elektrolity do tych -2V i nawet jak procesor
    dostanie NMI to może nie zdążyć z tym co musi zanim nie zniknie napięcie
    i nie tylko że zrobi się reset (jak jest dioda to się nie zrobi) to
    jeszcze po resecie zmieni się stan urządzenia = nie przeszło testu.

    Nigdy nie dałbym takiego NMOSa jako pierwszego na wejściu. Dałbym przed
    nim warystor (który słabiej obcina przepięcia niż Transil, ale więcej
    mocy może wytrzymać) a za NMOSem jeszcze Transil.
    P.G.