  • 21. Data: 2013-03-15 20:03:28
    Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
    Od: "szufela" <b...@e...pl>

    >Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem.
    >Znowu na wolnych obrotach obciążenie panewek jest praktycznie zerowe (nie działają
    >siły zwrotne z >układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte).

    >Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.

    Wszystko brzmi rozsadnie, nikt nie pisze przeciez, zeby zimnego silnika katowac do
    odciecia.
    Znalazlem z ciekawosci cos takiego:

    "Engine idling does have a couple of effects on the engine, the most severe is to the

    connecting rod bearings. Because of the relatively slow speed of the engine, more
    pressure is exerted on the bottom center and top center of the bearings. The faster
    the engine turns, the load gets spread out more evenly over the bearing surface.
    Prime vehicles for this kind of damage is police cars. Police cars spend an
    inordinate amount of time idling writing tickets, filling out reports and stake outs.

    I have replaced many a connecting rod bearing in police car engines because of this."

    sz.

  • 22. Data: 2013-03-15 21:00:41
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2013-03-15 07:49, h.w.d.p. pisze:
    > prz

    ed chwila przeczytalem pierdoling na jakims forum, ze grupa expierdow
    > jakichstam zbadala iz zimny silnik odpalony i chodzacy na jalowym przez
    > kilka minut zuzywa sie tak jakby przejechal 300km w przeciwienstwie do
    > takiego ktory po odpaleniu od razu napedza auto normalnie i sie zuzywa
    > przez to duzo mniej:)
    >
    > co o tym sadza tutejsi znawcy ?
    > kwestie prawno-ekologiczno-moralne mnie nie interesuja.

    Stał na polu facet goły,
    wokół była mroźna nocka,
    i tak myślał: są dwie szkoły:
    falenicka i otwocka.

    Pierwsza bierze rzecz na rozum,
    gdy kto goły, to zmarznięty,
    druga mówi: to nie z mrozu,
    to przez antyelementy.

    Zadek panu odmroziły
    różne takie pełzające
    ciemne siły, wredne siły,
    co chcą władzy na tej łące!
    (...)
    (W. Młynarski)

    :)

    Daj sobie spokój z wydumkami na ten temat - nawet jeżeli któraś metoda
    jest bardziej szkodliwa, to nigdy tego nie stwierdzisz. Szkoda
    zawracania d***. Pozostaje tylko ekologia (czy też pseudoekologia),
    która mówi, że jechać zaraz po uruchomieniu, z czego nic tak naprawdę
    nie wynika (poza teoriami ekologicznymi).

  • 23. Data: 2013-03-15 22:21:36
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Fri, 15 Mar 2013 07:49:15 +0100, h.w.d.p. napisał(a):

    > co o tym sadza tutejsi znawcy ?

    Ja zawsze odpalam, jeśli trzeba to skrobię szyby, jeśli nie to jadę.
    Dzięki temu po zeskrobaniu szyb silnik już się nieco nagrzał i nie będę
    tak długo marznął w aucie.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 24. Data: 2013-03-16 10:04:53
    Od: "T." <k...@i...pl>

> [...]
    > przez to duzo mniej:)
    >
    > co o tym sadza tutejsi znawcy ?
    > kwestie prawno-ekologiczno-moralne mnie nie interesuja.

    Jeśli auto stoi, pod maską szybciej ogrzewa się powietrze. W czasie
    jazdy silnik jest zdecydowanie bardziej chłodzony.
    Miałem kiedyś taki przypadek w listopadzie - nocą nagły mróz, paliwo na
    stacji (ON) pewnie nie było zimowe. Po 4 km zapewne parafina zatkała
    filtr, auto stanęło. Po kilku minutach można było odpalić, bo od
    ciepłego silnika rozgrzał się i filtr. W czasie jazdy komora silnika
    znów mocno się wychłodziła i auto znów stanęło. Po chwili znów można
    było jechać. I tak skokami te 30 km jakoś dojechałem do domu :-)
    T.
    Ps. To była Toyota Corolla "w dizlu".

  • 25. Data: 2013-03-16 11:00:05
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 16 Mar 2013 10:04:53 +0100, T.

    > Jeśli auto stoi, pod maską szybciej ogrzewa się powietrze. W czasie
    > jazdy silnik jest zdecydowanie bardziej chłodzony.

    To jest tylko w pewnym sensie prawda. W praktyce silnik mniej się grzeje na
    jałowym (zwłaszcza diesel, chyba że ma dogrzewacz), bo mniej paliwa
    dostaje, i ma mniejsze obroty -- więc w praktyce podczas jazdy rozgrzewa
    się dużo szybciej i już po 3-5 minuach potrafi mieć optymalną temperaturę
    płynu. Na jałowym optymalną osiąga po 10-15 minutach. Przynajmniej moja
    Mazda. Inna sprawa, że mam webasto z pilotem (z wyświetlaczem gdzie zdalnie
    mogę sprawdzić temperaturę w aucie) i zawsze sobie grzeję (długość
    uzależniam od temperatury na zewnątrz) jak jest poniżej 10 w środku. :P
    Mogę więc "pałować" od zasiądnięcia za kierownik.

    > Ps. To była Toyota Corolla "w dizlu".

    Tak to już jest z japońcami. W Mazdach z "dizlem" jest to samo, dlatego
    ludzie montują podgrzewacze paliwa z... samochodów na F. :P

    --
    Pozdor Myjk

  • 26. Data: 2013-03-16 13:38:42
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 15.03.2013 18:49, Bydlę wrote:

    > I robisz tak, czy może zdrowy rozsądek podpowiada coś innego?

    Zdrowy rozsądek to zbiór przesądów. Samochody to nie moja działka, ale
    podejrzewam, że jest tam jak w innej mechanice "szybkoobrotowej" -
    łożyska tam gdzie się to tylko da robi się w oparciu o warstwę płynu [*]
    - takie łożyska bardzo słabo działają w sytuacji gdy prędkość obrotowa
    jest zbyt niska. W przypadku silnika podejrzewałbym właśnie takie
    łożyska w okolicy przeniesienia momentu z tłoków na wał. Łożysko
    ślizgowe będzie pracować bez zauważalnego zużycia od pewnej prędkości
    obrotowej wystarczającej do "wciągnięcia" oleju i do pewnej prędkości
    przy której olej zostanie "wyciśnięty".

    Nie wydaje mi się "sprzeczne z intuicją" że silnik lepiej będzie
    smarowany w okolicy obrotów nominalnych gdzie na skutek tarcia olej w
    części łożyskowanej osiągnie prawie od razu warunki robocze niż w
    sytuacji gdy będzie musiał najpierw zagrzać olej przy niskiej prędkości
    obrotowej.

    [*] "płynu" w sensie fizycznym - po angielsku jest to "fluid bearing",
    po polsku zdaje się, że "łożysko olejowe", ale są stosowane też takie
    oparte o powietrze (które też jest "płynem") - np w dyskach twardych
    głowica nie porusza się po powierzchni talerza, ale jest łożyskowana
    poduszką powietrzną.

    > Tak samo jak ditlenek wodoru jest śmiertelnie niebezpieczny.

    Ja bym wolał go nie mieć w płucach ;)

    > Serio.

    Serio.

    > Może dodam, że rozum winien ogarnąć takie brednie i sobie z nimi poradzić.

    Rozum mówi niska prędkość obrotowa + łożyska ślizgowe = większe zużycie.
    Ustosunkujesz jakoś przemyślenia swojego rozumu do przemyśleń mojego?

    Michoo

  • 27. Data: 2013-03-16 13:48:16
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

    > Rozum mówi niska prędkość obrotowa + łożyska ślizgowe = większe zużycie.
    > Ustosunkujesz jakoś przemyślenia swojego rozumu do przemyśleń mojego?

    a co rozum mowi w przypadku:
    wysoka predkosc obrotowa + duzy nacisk + lozyska slizgowe = ?

  • 28. Data: 2013-03-16 13:49:07
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

    > a co rozum mowi w przypadku:
    > wysoka predkosc obrotowa + duzy nacisk + lozyska slizgowe = ?

    i oczywiscie + zimny olej

  • 29. Data: 2013-03-16 14:14:25
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.03.2013 13:49, h.w.d.p. wrote:

    > i oczywiscie + zimny olej

    Dopuszczalna maksymalna prędkość obrotowa będzie mniejsza niż przy
    ciepłym. Ale dyskusja zaczęła się nie od:
    - czy zaraz po odpaleniu kręcić do odcięcia
    a od
    - czy lepiej od razu jechać, czy grzać silnik na luzie

    Jak już pisałem - nie moja działka, żeby określić, że "tak jest", ale
    wg mnie są przesłanki za tym, że grzanie na luzie nie musi być
    "logicznie/na zdrowy rozsądek" mniej szkodliwe.

    Michoo

  • 30. Data: 2013-03-16 14:25:50
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

    > Jak już pisałem - nie moja działka, żeby określić, że "tak jest", ale
    > wg mnie są przesłanki za tym, że grzanie na luzie nie musi być
    > "logicznie/na zdrowy rozsądek" mniej szkodliwe.

    a dla mnie jest. zimny olej slabo sie rozplywa i jego zapotrzebowanie
    przy rpm wyzszych niz jalowe moze byc za duze. wtedy zuzycie lozysk
    bedzie duzo wieksze niz przy jalowych obrotach.
    caly ten pierdoling (bez urazy, twoj tez) nie przemawia do mnie z
    jednego prostego powodu- doswiadczenie z przeszlosci kiedy to silnik w
    starze 266 bez oleju chodzil cala noc, bo jakis zartownis spuscil i nie
    zalal nowego. ciekawe ile metrow ten sam star przejechalby w tych
    warunkach. po zalaniu oleju star jezdzil jeszcze kilka lat, a kto wie
    czy do dzisiaj nie jezdzi.