  • 11. Data: 2013-03-15 15:10:27
    Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

    W dniu 2013-03-15 14:25, Konfabulator pisze:
    > postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd
    unieruchomić.

    dla kogo/czego jest szkodliwy?

  • 12. Data: 2013-03-15 15:20:01
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2013-03-15 15:10, h.w.d.p. wrote:

    > dla kogo/czego jest szkodliwy?

    Dla atmosfery/kieszeni?

    Shrek.

  • 13. Data: 2013-03-15 15:32:55
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <m...@o...pl>

    W dniu 2013-03-15 14:25, Konfabulator pisze:
    > W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie po 2007) stoi
    jak byk, że w zimie należy natychmiast ruszać, a postój na zimnym silniku powyżej
    półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd unieruchomić. Może dodam, że to
    diesele, od 1.3 do 2.2.

    To zapis czysto pod kątem ekofaszyzmu.

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 14. Data: 2013-03-15 15:35:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Konfabulator,

    Friday, March 15, 2013, 2:25:27 PM, you wrote:

> [...]
    > postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i
    > należy pojazd unieruchomić. Może dodam, że to diesele, od 1.3 do 2.2.

    Niemieckie?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2013-03-15 15:37:41
    Od: Konfabulator <k...@1...pl>

    H.w.d.p: dla kogo/czego jest szkodliwy?

    Wedle instrukcji dla silnika. Ale chyba bardziej chodzi o katalizator i spaliny, bo
    nie bardzo wiem co silnikowi stworzonemu do pracy szkodzi praca.

  • 16. Data: 2013-03-15 16:22:51
    Od: "szufela" <b...@e...pl>

    > dla kogo/czego jest szkodliwy?

    Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo szybciej
    rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz
    wyzsze cisnienie.

    sz.

  • 17. Data: 2013-03-15 17:28:16
    Od: Adam Adamaszek <c...@g...com>

    W dniu piątek, 15 marca 2013 16:22:51 UTC+1 użytkownik szufela napisał:

    > Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo szybciej
    > rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.
    > W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz wyzsze cisnienie.

    Nie zgadzam się. W skrócie, po chłopsku tłumacząc, im większe obciążenie silnika
    przy niedoborach smarowania, tym szybsze zużycie.

    Silnik nie jest smarowany ciśnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiąc, objętością
    przepływającego oleju w czasie). To działa tak:
    1/ Zimny olej jest cholernie lepki, więc
    2/ przy tym samym przepływie (wynikającym z obrotów pompy) na zimnym oleju
    będzie wyższe ciśnienie (bo opory przepływu większe),
    3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_
    uzyskać maksymalny przepływ oleju przy maksymalnych obrotach silnika,
    4/ czyli jeśli zwiększysz lepkość (zimny olej), wzrośnie ciśnienie przy tym
    samym przepływie
    4/ w każdym silniku (zwykle na pompie oleju) jest zawór przelowowy, który
    otwiera się przy pewnym granicznym ciśnieniu,
    5/ na zimnym oleju zawór otworzy się wcześniej (przed odcinką).

    Czyli, jeśli w przykładowym silniku benzynowym z odcinką na 6500rpm na gorącym oleju
    zawór otworzyłby się przy 9krpm (bo ciśnienie rośnie wraz z obrotami), to
    na zimnym otworzy się przy 4krpm, w związku z czym kręcąc zimny silnik powyżej
    tej wartości, możesz go łatwiej zatrzeć (tym łatwiej, im wyższe ciśnienie w
    komorze spalania w relacji do ilości przepływającego oleju).

    Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem.
    Znowu na wolnych obrotach obciążenie panewek jest praktycznie zerowe (nie działają
    siły zwrotne z układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte).

    Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.

    pozdr
    AA

  • 18. Data: 2013-03-15 18:41:31
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 15 marca 2013 17:28:16 UTC+1 użytkownik Adam Adamaszek napisał:

> [...]
    siły zwrotne z układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte).

    > Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.

    Zawór przelewowy na pompie oleju otwiera się przy prędkości niewiele wyższej niż ta
    przy której gaśnie lampka oleju. Oczywiście w pełnosprawnych silnikach.

  • 19. Data: 2013-03-15 18:49:54
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2013-03-15 14:25:27 +0100, Konfabulator <k...@1...pl> said:

    > W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie po 2
    > 007) stoi jak byk, że w zimie należy natychmiast ruszać

    I robisz tak, czy może zdrowy rozsądek podpowiada coś innego?

    > a postój n
    > a zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy

    Tak samo jak ditlenek wodoru jest śmiertelnie niebezpieczny.
    Serio.

    > i należy po
    > jazd unieruchomić.

    Czyli pojazd był w ruchu i dlatego trzeba go unieruchomić?

    > Może dodam, że to diesele, od 1.3 do 2.2.

    Może dodam, że rozum winien ogarnąć takie brednie i sobie z nimi poradzić.

    --
    Bydlę

  • 20. Data: 2013-03-15 19:44:05
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** h.w.d.p. pisze tak:

    > kwestie prawno-ekologiczno-moralne mnie nie interesuja.

    Z praktyki i wygodnictwa. Kwestie prawno-ekologiczno-moralne też mnie
    nie interesuja. Przy powiedzmy -10'C

    Golfem benz jechać bo na dłużej wystarczy ssania. Podgrzewanie gażnika
    żre bardzo dużo prądu i na wyższych obrotach nie czuć tak spadku
    obrotów od obciążenia alternatorem. Jadący szybciej się nagrzewa.

    Passatem benz jechać bo szkoda czasu stać i marznąć. Jadący szybciej
    się nagrzewa.

    Fiat Dukato diesel 2011r czekać bo nie chce jechać. Jest niebezpiecznie
    jeśli np przez pierwszy kilometr zdarzyłaby się ciepła sytuacja i
    trzeba by gwałtownie uciec. Jadący czy stojacy, wsio ryba. Nagrzewa się
    jak d. nieboszczyka.

    --
    Piter
    vw golf mk2 1.3 '87