    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jasełka 2010 do oceny
    Date: Mon, 11 Jan 2010 01:08:34 +0100

    On 2010-01-10 22:55, TheGuru wrote:
    > Witam,
    > z łapanki zostałem klasowym fotografem na jasełkach i sie zaczęło ;-)
    > zrobiłem takie zdjęcia

    No niestety się niezbyt pokazałeś patrząc po efektach. Moim zdaniem kilka
    ujęć jest poprawnych, ale większość wręcz tragicznie. Niestety.

    > scena była oświetlona 2 halogenami i było raczej ciemno.

    Tak, to widać, że dwoma najniższej klasy halogenami budowlanymi. To jedno
    z gorszych źródeł światła jakie można sobie wyobrazić. Nieciągłe widmo i
    nieciekawa temperatura. Jak bym miał robić zdjęcia w takim miejscu i
    wiedział o tym to bym wrednie odmówił.

    > zdjęcia robiłem z zewnętrzna lampą i tutaj pojawiają sie fochy.
    > niektórzy myśleli że jak z lampą to będą widoczne ich dzieci na drugim
    > planie że w ogóle będzie jak w dzień ;-DDD

    Każdy jest najmądrzejszy kiedy przypatruje się z boku. Z tymi halogenami
    właściwie tylko lampa mogła cokolwiek poprawić. Trzeba było zrobić kilka
    ujęć bez tego i się przekonać. Zresztą widać na niektórych zdjęciach
    zupełnie inne kolory.

    > zdjęcia robiłem z pomiarem punktowym TTL i w sumie, moim zdaniem, zdjęcia
    > dość dobrze oddają atmosferę spektaklu.

    Niestety doskonale tę lampę widać. Ale podejrzewam że bez byłoby zupełnie
    tragicznie.

    > jak oceniacie te zdjęcia od strony technicznej co można było zrobić lepiej i
    > inaczej??

    Po pierwsze kadrowanie, po drugie też kadrowanie, po trzecie i czwarte -
    kadrowanie. Masz z tym nieustannie problem. Łapiesz coś centralnie nie
    przejmując się tłem, elementami obok, tym co pokazujesz i co ucinasz.

    Z światłem też nienajlepiej - ale tu mogło nie być tak łatwo. Dla mnie
    nastroju nie ma zupełnie, ale by taki uchwycić trzeba by poważniej o tym
    pomyśleć przed imprezą.

    Za to obróbka - fatalnie - kolory - wszędzie z innej parafii, niektóre
    zdjęcia krzywo, inne z kolei z zbyt małą głębią. Widać szum i to mocno, a
    to tylko iso800. Czasem kilka identycznych kadrów po sobie.

    Spróbuj kupić jakąś niezłą książkę o fotografowaniu, może być bardzo stara
    jak np. fotografia amatorska Pękosławskiego. W każdej z takich książek
    piszą dokładnie tak samo: tj. o co chodzi z czasem, przysłoną, jak
    kadrować, co to złoty podział itd. Zainteresuj się też może w okolicy są
    jakieś ciekawe grupy fotograficzne, gdzie ktoś mógłby Ci powiedzieć od
    razu, że to i tamto skopane. Z tego co obserwuję to od dwóch lat nie
    zrobiłeś jakiegokolwiek postępu w zdjęciach. Różnią się jedynie o to, że
    teraz masz lampę i możesz użyć f/2.8 przez co niezawsze radzisz sobie z
    ostrością.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564