  • 1. Data: 2014-01-28 22:55:21
    Temat: jakiś sprawdzony patent na zasilacz impulsowy-laboratoryjny ?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Stoją i się kurzą zwłoki "kombajnu" maxcom mx-9000
    http://cfile2.uf.tistory.com/image/123B14264CE13B970
    A7E60 w którym
    wybuchło się zasilaczowi. Nie pierwszy raz zresztą, ale to konstrukcja
    tak poroniona i archaiczna na lm723, że nie zamierzam tego reanimować
    tylko oddać do skansenu:
    http://obrazki.elektroda.pl/8964420400_1307700800.jp
    http://obrazki.elektroda.pl/6134146800_1307700757.jp
    Główny problem polega na transformatorze - jakiś idiota dobrał go tak,
    że ma ~55V AC na wyjściu, bez odczepu, bez niczego. Z tego wychodzi 78V
    na za prostownikiem, zależnie jak elektrownia zawieje...

    (+5v i +15v mają osobne uzwojenia, więc LM2576-5 i problem z głowy)

    Ale jak tu prosto zmajstrować sensowny zasilacz laboratoryjny, czyli z
    (regulowanym) ograniczeniem prądowym, i wytrzymujący te 80V na wejściu,
    i np 3V na wyjściu? Zdecydowanie nie liniowo, bo tak było, i to
    regularnie wybuchało, albo dymiło... (trafo nawet się nie grzeje przy
    1A@55Vac a pewnie i więcej by dało radę, więc stosując impulsówkę bez
    problemu można by mieć większy prąd przy mniejszym obciążeniu)
    Tylko czy jest jakiś patent na impulsówkę pracującą w tak dużym zakresie
    napięć wyjściowych i obciążeń? I jeszcze z sensową kontrolą prądu
    maksymalnego? Ewentualnie dodam mu sterowanie uP - i np przełączane
    dławiki dla różnych zakresów napięć?
    Wywalać tego transformatora - bym nie chciał, po pierwsze już jest i
    zasila wszystkie pozostałe komponenty, po drugie - zasilacz do 50-60V by
    się przydał...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2014-01-28 23:22:09
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2014-01-28 22:55, BartekK pisze:

    > Ale jak tu prosto zmajstrować sensowny zasilacz laboratoryjny, czyli z

    Może połączenie impulsowy + liniowy?
    Impulsowy pilnuje by na szeregowym liniowym nie było spadku większego
    niż np. 5V, albo w równoległym liniowym prądu większego niż np. 100mA

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 3. Data: 2014-01-28 23:28:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello BartekK,

> [...]

    > Wywalać tego transformatora - bym nie chciał, po pierwsze już jest i
    > zasila wszystkie pozostałe komponenty, po drugie - zasilacz do 50-60V by

    Odwrócony step-down na UC3843? Trochę upierdliwa regulacja napięcia
    ale da się zrobić.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2014-01-28 23:50:53
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-01-28 23:22, Andrzej W. pisze:

    > Może połączenie impulsowy + liniowy?
    > Impulsowy pilnuje by na szeregowym liniowym nie było spadku większego
    > niż np. 5V, albo w równoległym liniowym prądu większego niż np. 100mA
    Znaczy dwa liniowe (szeregowy i równoległy) oraz impulsowy? Strasznie
    przekombinowane, to chyba już szybciej jeden impulsowy + uC z stadem
    przekaźników przełączającym kilka cewek dobieranych na kilka zakresów
    napięcie+prąd, a na wyjściu liniowy stabilizujący już to co ma na
    gałkach zadane?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2014-01-28 23:57:10
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2014-01-28 23:50, BartekK pisze:
> [...]
    > przekaźników przełączającym kilka cewek dobieranych na kilka zakresów
    > napięcie+prąd, a na wyjściu liniowy stabilizujący już to co ma na

    Jeden liniowy, bez szaleństw.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 6. Data: 2014-01-29 00:16:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Andrzej,

    > Jeden liniowy, bez szaleństw.

    I jeden impulsowy, bez szaleństw ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2014-01-29 00:17:55
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    > I jeden impulsowy, bez szaleństw ;)

    Nie lubię impulsowych przy zerowym obciążeniu, połączenie z liniowym,
    szczególnie równoległym, znakomicie niweluje tę przypadłość.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 8. Data: 2014-01-29 00:24:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Andrzej,

    Wednesday, January 29, 2014, 12:17:55 AM, you wrote:

    > Nie lubię impulsowych przy zerowym obciążeniu, połączenie z liniowym,

    ,,I" a nie ,,lub".

    > szczególnie równoległym, znakomicie niweluje tę przypadłość.

    Równoległym? Nie spotkałem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2014-01-29 00:30:49
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    > Równoległym? Nie spotkałem.

    Traco tak robi w niektórych przetwornicach, też nie wiedziałem i mi się
    czknęło z tego powodu w jednym z projektów.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej