  • 21. Data: 2013-12-28 19:24:18
    Temat: Re: jakie żarówki/lampy na klatkę schodową?
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-28 14:06, ToMasz pisze:
    > witam
    >
    > Klatka schodowa, 10 lamp typu plafon, czujka ruchu, oprawa z gwintem E27
    > równoległa do sufitu. W założeniu miało to działać na żarówkach
    > klasycznych, bo czujki ruchu ekonomicznie dozują światło. Problemem
    > okazała się niska trwałość żarówek. dwie w każdym plafonie - masakra.
    > nie wytrzymują nawet pół roku.
    /.../

    > Poradźcie coś proszę. Jeśli nawet nie dlatego żeby "opanować" światło na
    > klatce, to żeby się douczyć i coś samemu (z synem) zmajstrować.

    Podobny problem miałem w WC w domu. Żarówki (niezbyt tanie typu spot)
    padały często. Jedna nawet eksplodowała przy włączeniu. Wygrzebałem z
    jakiegoś odkurzacza układ do regulacji mocy, połączony z miękkim
    startem. Triak zmieniony na inny, o mniejszym prądzie podtrzymania żeby
    prawidłowo działać przy małej mocy. Moc ustawiona na max, miękki rozruch
    trwa jakieś 2 sekundy, co daje ciekawy efekt. Żarówek w WC nie
    zmieniałem od jakichś 10 lat.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 22. Data: 2013-12-28 19:36:38
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    Dzieki wszystkim.

    wydaje mi się że najtaniej wyjdą żarówki klasyczne, ale żeby nie
    powodowac migania diodą włączoną w szereg, przydałby się tani układ soft
    startu. niema szans abym rozdłubał 10 odkurzaczy, więc co żeby było
    tanio? Termistor? 2x25w - mało jak na to co czytałem na elektrodzie.
    Samodzielne lutowanie w przypadku 10 lamp - też nie bardzo. Co mi pozostaje?

    ToMasz

  • 23. Data: 2013-12-28 20:07:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToMasz,

    Saturday, December 28, 2013, 6:01:40 PM, you wrote:

    > z tego co wiem, taki soft start mają zasilacze z PC, realizowany na
    > jednym elemencie.... elektronicznym. Czy to właśnie termistor?
    > daj jakiś proszę namiar na to ustrojstwo w sklepie!

    http://www.tme.eu/pl/katalog/#search=NTCS&s_field=ac
    curacy&s_order=DESC

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2013-12-28 20:13:26
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2013-12-28 19:36, ToMasz napisał/a:
> [...]
    > powodowac migania diodą włączoną w szereg, przydałby się tani układ soft
    > startu. niema szans abym rozdłubał 10 odkurzaczy, więc co żeby było

    Czy ten układ softstartu musi być przy żarówce? Jeśli nie, to jeden a
    nie 10 potrzeba.

    --
    Czarek

  • 25. Data: 2013-12-28 20:25:57
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > http://www.tme.eu/pl/katalog/#search=NTCS&s_field=ac
    curacy&s_order=DESC

    problem w tym, że ja po lekturze kilku wątków na elektrodzie dalej nie
    wiem jaki dokładnie model termistora będzie dobry, aby żarówka 25 albo
    40 wat, zapalała się w ok 0.5 -2 sekund.

    Ludzie piszą że dla 100w-10 ohm, dla 60w 18 ohm ja wybrałem 30 ohm, nie
    za dużo? są jeszcze 22 ohmy
    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/2
    63/pid/12180/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3
    D263%26page%3D1

    ToMasz

  • 26. Data: 2013-12-28 20:26:41
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 28.12.2013 20:13, Czarek pisze:

    > Czy ten układ softstartu musi być przy żarówce? Jeśli nie, to jeden a
    > nie 10 potrzeba.

    przy żarówce. każda żarówka ma czujkę ruchu.
    ToMasz

  • 27. Data: 2013-12-28 20:30:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

> [...]
    > co żeby było tanio? Termistor? 2x25w - mało jak na to co czytałem
    > na elektrodzie. Samodzielne lutowanie w przypadku 10 lamp - też

    Ktoś w ogóle zastanawiał się wcześniej nad tym arcyskomplikowanym
    problemem, jakim jest oświetlenie klatki schodowej? W sensie żeby
    było określone, co wam potrzeba i na co was stać. Bo te dziesięć
    osobnych lamp z oddzielnymi czujkami ruchu (brrr, jak ja nie lubię
    tego sposobu włączania światła) wygląda mi na jakąś radosną twórczość.
    Komuś mogło się wydawać, że tak będzie "nowocześnie". No i wydał kasę
    na czujki, a o reszcie nie pomyślał. Ale może lepiej i taniej będzie
    oświetlić to na stałe, przez całą noc, jakimś oszczędnym źródłem
    światła, jak LED czy małe CFL?

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2013-12-28 20:56:27
    Od: Grzexs <g...@g...pl>

> [...]
    > osobnych lamp z oddzielnymi czujkami ruchu (brrr, jak ja nie lubię
    > tego sposobu włączania światła) wygląda mi na jakąś radosną twórczość.

    Toż to najnormalniejszy i najczęściej stosowany sposób oświetlania
    klatek schodowych w budynkach z windą! Kiedyś, zanim na to wpadnięto
    (czy też zanim elektronika stała się na tyle tania), były klasyczne
    automaty schodowe. Zazwyczaj włączało się raz żarówki na wszystkich
    piętrach po wejściu na klatkę, a potem, drugi raz, po wyjściu z windy.
    Teraz zapala się żarówka (tudzież inne świecidło) przy windzie na
    parterze, a potem na piętrze po dojeździe windy. Proste i oszczędne.

    --
    Grzexs

  • 29. Data: 2013-12-28 21:37:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzexs napisał:

    > Toż to najnormalniejszy i najczęściej stosowany sposób oświetlania
    > klatek schodowych w budynkach z windą!

    Ech, gdybyż to sam brak sensu powodował, że coś staje się rzadkim!

> [...]
    > drugi raz, po wyjściu z windy. Teraz zapala się żarówka (tudzież inne
    > świecidło) przy windzie na parterze, a potem na piętrze po dojeździe

    Mogli też wpaść na to, że już sama winda wie, na którym piętrze ktoś
    będzie wychodził i warto mu tam we właściwym momencie zapalić światło.
    A gdyby zajrzeli do lodówki, to mógłby im nawet zaświtać pomysł, że
    otwarcie drzwi mieszkania może na czas jakiś włączać oświetlenie na
    piętrze.

    > Proste i oszczędne.

    Silnik windy ma moc rzędu 10 kW. Jeden kurs kabiny wte i nazad, zajmuje
    kilkadziesiąt sekund. To jest tyle prundu, że można nim świecić całą
    noc na wszystkich piętrach niewielkimi LEDami. Tak czy inaczej, koszt
    oświetlenia drogi do windy jest pomijalnie mały wobec kosztu zasilania
    samej windy. Może dlatego ja najczęściej widuję takie rozwiązania, że
    ciągi komunikacyjne większych budynków oświetlane są stale. Może nawet
    jakies przepisy to wymuszają (chociaż z przepisami, to różnie bywa, też
    nie można zakładać, że mądre).

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2013-12-28 23:28:16
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 28.12.2013 14:47, k...@g...com wrote:

    > Zawsze mnie dziwiły przeróbki instalacji na klatkach na 24V.

    No właśnie, ja mam problem z taką instalacją. Administracja założyła
    parę lat temu takie coś na klatce, oczywiście nie przyjdzie żaden cieć
    jak się żarówka spali i musi sobie mieszkaniec sam wymienić jak nie chce
    się przewracać na schodach. Zwykłe żarówy na 24V nie należą do tanich a
    pali się to średnio co miesiąc. Może jakiś zamiennik? Tylko o kącie
    świecenia przynajmniej 270 stopni. Widziałem żarówy led do jachtów i
    żaglówek, ale cena przegięta (bo pewnie są wodoszczelne).

    Jakub Rakus