    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: jakie żarówki/lampy na klatkę schodową?
    Date: Sat, 28 Dec 2013 21:37:50 +0100

    Pan Grzexs napisał:

    > Toż to najnormalniejszy i najczęściej stosowany sposób oświetlania
    > klatek schodowych w budynkach z windą!

    Ech, gdybyż to sam brak sensu powodował, że coś staje się rzadkim!

    > Kiedyś, zanim na to wpadnięto (czy też zanim elektronika stała się
    > na tyle tania), były klasyczne automaty schodowe. Zazwyczaj włączało
    > się raz żarówki na wszystkich piętrach po wejściu na klatkę, a potem,
    > drugi raz, po wyjściu z windy. Teraz zapala się żarówka (tudzież inne
    > świecidło) przy windzie na parterze, a potem na piętrze po dojeździe
    > windy.

    Mogli też wpaść na to, że już sama winda wie, na którym piętrze ktoś
    będzie wychodził i warto mu tam we właściwym momencie zapalić światło.
    A gdyby zajrzeli do lodówki, to mógłby im nawet zaświtać pomysł, że
    otwarcie drzwi mieszkania może na czas jakiś włączać oświetlenie na
    piętrze.

    > Proste i oszczędne.

    Silnik windy ma moc rzędu 10 kW. Jeden kurs kabiny wte i nazad, zajmuje
    kilkadziesiąt sekund. To jest tyle prundu, że można nim świecić całą
    noc na wszystkich piętrach niewielkimi LEDami. Tak czy inaczej, koszt
    oświetlenia drogi do windy jest pomijalnie mały wobec kosztu zasilania
    samej windy. Może dlatego ja najczęściej widuję takie rozwiązania, że
    ciągi komunikacyjne większych budynków oświetlane są stale. Może nawet
    jakies przepisy to wymuszają (chociaż z przepisami, to różnie bywa, też
    nie można zakładać, że mądre).

    --
    Jarek