  • 31. Data: 2013-12-28 23:29:59
    Temat: Re: jakie żarówki/lampy na klatkę schodową?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToMasz,

    Saturday, December 28, 2013, 8:25:57 PM, you wrote:

> [...]
    curacy&s_order=DESC
    > problem w tym, że ja po lekturze kilku wątków na elektrodzie dalej nie
    > wiem jaki dokładnie model termistora będzie dobry, aby żarówka 25 albo
    > 40 wat, zapalała się w ok 0.5 -2 sekund.
    > Ludzie piszą że dla 100w-10 ohm, dla 60w 18 ohm ja wybrałem 30 ohm, nie
    > za dużo? są jeszcze 22 ohmy
    > http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/2
    63/pid/12180/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3
    D263%26page%3D1

    To są na tyle tanie elementy, że możesz spokojnie wziąć kilka rodzajów
    i po prostu poeksperymentować. Pamiętaj tylko, żeby nie skracać
    końcówek termistorów i umieszczać je bezpiecznie - one naprawdę
    solidnie się grzeją.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 32. Data: 2013-12-29 00:07:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > No właśnie, ja mam problem z taką instalacją. Administracja założyła
    > parę lat temu takie coś na klatce, oczywiście nie przyjdzie żaden cieć
    > jak się żarówka spali i musi sobie mieszkaniec sam wymienić jak nie chce
    > się przewracać na schodach. Zwykłe żarówy na 24V nie należą do tanich a
    > pali się to średnio co miesiąc. Może jakiś zamiennik? Tylko o kącie
    > świecenia przynajmniej 270 stopni. Widziałem żarówy led do jachtów i
    > żaglówek, ale cena przegięta (bo pewnie są wodoszczelne).

    A nie można tego przerobić jeszcze raz na 12V? Żarówek, LED i halogenów
    na to napięcie jest od groma. Transformatorów też.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2013-12-29 00:45:50
    Od: Grzexs <g...@g...pl>

    > Silnik windy ma moc rzędu 10 kW. Jeden kurs kabiny wte i nazad, zajmuje
    > kilkadziesiąt sekund. To jest tyle prundu, że można nim świecić całą
    > noc na wszystkich piętrach niewielkimi LEDami. Tak czy inaczej, koszt
    > oświetlenia drogi do windy jest pomijalnie mały wobec kosztu zasilania
    > samej windy.

    To rozwiązanie z sensorem działa od lat ...nastu, diody wtedy były
    rozpowszechnione mniej niż małe żaróweczki.

    --
    Grzexs

  • 34. Data: 2013-12-29 01:01:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzexs napisał:

    > To rozwiązanie z sensorem działa od lat ???nastu, diody wtedy były
    > rozpowszechnione mniej niż małe żaróweczki.

    Diody nie były wtedy rozpowszechnione wcale, małe świetlóweczki już
    trochę tak, prąd był tańszy, za to czujniki ruchu -- no własnie,
    chyba sporo droższe niż teraz i mniej powszechne. Czy to aby nie
    było zakładane na zasadzie "jak to nowocześnie będziemy mieli, człek
    się ruszy, a światło mu się samo zapali"? Ja w każdym razie z takim
    rozwiązaniem się nie spotkałem -- widać nie bywam w apartamentach
    z tego okresu. W starszych i nowszych budynkach światło, przynajmniej
    w jakiejś ich części, pali się cały czas. W mniejszych bywa, że jest
    włączane normalnie pstryczkiem czasowym.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2013-12-29 01:56:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 28 Dec 2013 20:25:57 +0100, ToMasz
    <n...@n...neostrada.pl> wrote:
    > Ludzie piszą że dla 100w-10 ohm, dla 60w 18 ohm ja wybrałem 30 ohm,
    nie
    > za dużo? są jeszcze 22 ohmy

    W tne nie na datasheeta do tych termistorow, te 30 ohm to jest na
    gorąco ("docelowa" rezystancja) czy na zimno?

    --
    Marek

  • 36. Data: 2013-12-29 11:07:16
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > No właśnie, ja mam problem z taką instalacją. Administracja
    czyli firma świadcząca dla Ciebie usługi
    > założyła
    > parę lat temu takie coś na klatce,
    na Twoje żądanie albo za Twoją zgodą, chyba że zostałeś przegłosowany
    > oczywiście nie przyjdzie żaden cieć
    > jak się żarówka spali
    Oczywiście że na Twoje żądanie przyjdzie wykwalifikowany pracownik
    współpracującej firmy, z żarówką za 4zł + 50zł za roboczogodzine +2zł za
    km dojazdu

    > i musi sobie mieszkaniec sam wymienić jak nie chce
    > się przewracać na schodach.
    u nas też, ale to kwestia wyboru, podyktowana zasadami wolnego rynku
    > Zwykłe żarówy na 24V
    Więc załóż halogeny samochodowe (żarówki do halogenów samochodowych) 24V
    albo 2x12 szeregowo

    ToMasz

  • 37. Data: 2013-12-30 10:31:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > nie
    >
    > W tne nie na datasheeta do tych termistorow, te 30 ohm to jest na gorąco
    > ("docelowa" rezystancja) czy na zimno?

    Pomierzyłem kiedyś termistor 120 om pod kątem wstawienia go w szereg z
    żarówką 60W.
    Ponieważ 60/230 = 0.26A więc potraktowałem go z zasilacza DC z
    ogranicznikiem prądu ustawionym na 0.26A i mierzyłem napięcie na
    termistorze. Doszło do 3.7V. Ale gdy go dodatkowo dotknąłem do żarówki 60W
    to zeszło do 1.9V.

    Jakoś ze 2 miesiące temu wstawiłem w plafonie w łazience dwie nowe żarówki
    60W i w szereg z nimi dałem jeden taki termistor 120 om.
    Aby spadek napięcia na nim był jak najmniejszy umieściłem go tak, aby
    dotykał jednej z żarówek.

    Proces rozjaśniania jest bardzo krótki (nie chodziło mi o efekty wizualne a
    o sprawdzenie jak to wpłynie na trwałość żarówek). Rozjaśnianie daje się
    zauważyć, ale z trudem bo zbiega się ze zmianą średnicy źrenic spowodowaną
    rozjaśnieniem pomieszczenia po włączeniu światła.
    P.G.

  • 38. Data: 2013-12-30 11:58:45
    Od: Stasiek_T <t...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-12-28 19:24, PeJot pisze:

    > /.../

    > Podobny problem miałem w WC w domu. Żarówki (niezbyt tanie typu spot)
    > padały często. Jedna nawet eksplodowała przy włączeniu. Wygrzebałem z
    > jakiegoś odkurzacza układ do regulacji mocy, połączony z miękkim
    > startem. Triak zmieniony na inny, o mniejszym prądzie podtrzymania żeby
    > prawidłowo działać przy małej mocy. Moc ustawiona na max, miękki rozruch
    > trwa jakieś 2 sekundy, co daje ciekawy efekt. Żarówek w WC nie
    > zmieniałem od jakichś 10 lat.

    Mam podobne doświadczenia. W przedpokoju swego czasu zrobiłem ściemniacz
    zamontowany w zwykłym podwójnym łączniku. Stopień ściemniania jest
    ustawiony na stałe, możliwe są trzy stany: wyłączony, praca z
    ograniczoną mocą, pełna moc (ściemniacz zbocznikowany). Ograniczona moc
    miała służyć do stałego nocnego oświetlenia. Układ ściemniacza
    najprostszy z możliwych, ze cztery elementy z diakiem i triakiem, EMC
    dla uproszczenia pominięto :-). Mimo, że statystycznie pewnie tylko
    przez mniej więcej połowę czasu układ pracował z ograniczoną mocą, to
    trwałość żarówki była wyraźnie większa. Gdyby jeszcze dodać soft-start
    to ho-ho. Są gotowe układy (U2008B) ale po ok. 1o pln, może dałoby się
    jakoś dodać termistor do układu ściemniacza z diakiem?

  • 39. Data: 2013-12-30 13:30:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka jakoś ze 2 miesiące temu wstawił w plafonie w łazience
    dwie nowe żarówki 60W i w szereg z nimi dał jeden taki termistor 120 om:

    > Aby spadek napięcia na nim był jak najmniejszy umieściłem go tak, aby
    > dotykał jednej z żarówek.

    Te termistory powinny być po prostu montowane przez producentów w bańce
    żarówki. Akurat są na rynku sprzyjające warunki ku temu -- można konkurować
    z CFL "żarówką o przedłużonej trwałości z systemem łagodnego włączania, do
    zastosowań specjalnych".

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2013-12-30 13:38:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Stasiek_T napisał:

> [...]
    > dla uproszczenia pominięto :-). Mimo, że statystycznie pewnie tylko
    > przez mniej więcej połowę czasu układ pracował z ograniczoną mocą, to

    Różnica w cenie między zwykłym mechanicznym wyłącznikiem, a dowolnym
    układem elektronicznym jest na tyle znacząca, że można zrozumieć dlaczego
    te pstryczki nie ustępują z rynku. Ale jak ktoś masowo produkuje czujki
    ruchu, w których elementem przełączającym jest jakiś triak czy inne
    krzemowe cóś, to praktycznie bez żadnych kosztów mógłby dołożyć do tego
    ten nieszczęsny soft-start. Przy czym nie podejrzewam tu jakiegoś spisku
    i zmowy z producentami żarówek, raczej brak wyobraźni. Bo nie sztuką jest
    zaprojektować układ elektroniczny w ogóle, sztuką jest wymyśleć sensowne
    założenia.

    > Gdyby jeszcze dodać soft-start to ho-ho. Są gotowe układy (U2008B)
    > ale po ok. 1o pln, może dałoby się jakoś dodać termistor do układu
    > ściemniacza z diakiem?

    Termistor?! Jak już jest triak i regulowany przesuwnik fazy z diakiem,
    to można wykombinować coś z kondensatorem łądującym się w czasie jednej
    czy kilku sekund.

    --
    Jarek