    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 2 Apr 2016 00:01:22 -0700 (PDT)
    Subject: Re: jakie napięcie ma LED
    From: Tadeusz Wajda <t...@h...com>

    On Friday, April 1, 2016 at 4:13:28 PM UTC+2, platformowe głupki wrote:
    > nie mam tych diód, więc nie mogę sobie pomierzyć, ale ile to jest 2V?
    > 4V? zastanawiam sie jaki prąd puścić, żeby świeciło, ale nie raziło w
    > oczy...
    Diod mieć nie musisz ale ich charakterystyki i własności znac musisz. I do tego Cie
    zachęcam abys je poznal. Platforma wcześniej czy później upadnie, jej szczytne idealy
    również a prawa fizyki pozostaną zawsze niezmienne i aktualne wiec warto je poznac.
    Oto krotki wykładzik albo nawet wykladzina. Narysuj sobie układ wspolrzednych czyli
    dwie linie proste na krzyz. Na poziomej oznacz napiecie w woltach, tak co 2-3 cm na 1
    Na osi pionowej, prad w miliamperach, tez co 2-3 cm na kazde 10 mA.
    Jedziesz olowkiem po linii poziomej, od zera do około 2 V i nic się nie dzieje.
    Potem dochodzisz do powiedzmy 2.05 V i tu się zaczyna. Dioda zaczyna nagle
    przewodzić i swiecic. Jedziesz dalej do 2.08 V a ona swieci co raz silniej. Taki
    sredni prad, przy którym dioda swieci pelnym swiatlem wynosi około 15-20 mA. I tu
    musisz się zatrzymać, bo po jakims krótkim czasie, ona się spali.
    To jest przyblizona charaketrystyka diody. Czerwonej, dodam. Dla diod niebieskich to
    napiecie progowe jest większe, dochodzi do 3 a nawet 3.5 V.
    I to cala filozofia. Należy dodac, ze ten prad, rosnący bardzo stromo, zależy
    jeszcze od temperatury samej diody. Im temperatura jest wyzsza to on tez rosnie, bez
    zmiany napięcia zasilającego. I to jest dla diod grozne bo tu nastepuje dodatnie
    sprzężenia zwrtone. I dlatego kazda LED powinna mieć tzw. "driver". Jest to układ
    skladajacy się z dwu tranzystorkow na krzyz, który zabezpiecza diode przed tym
    groźnym dla niej samoistnym wzrostem pradu, który moze ja spalic. Można go od bidy
    zastapic jakims kilku kilowym rezystorem, ale wówczas nie wykorzystasz pelnej mocy
    swiecenia diody.
    Mysle ze jak na początek to bedzie dla Ciebie wystarczające, wiec przeanalizuj to
    sobie, przemysl i na pewno sam dojdziesz do właściwych wnioskow bez koniecznosci
    pytania o szczegoly jakze wysokowykwalifikowanych fachowcow - optoelektroników
    produkujących się a nawet reklamujacych swe odpłatne usługi na tej grupie.
    Pzdr
    Tornad