  • 51. Data: 2011-08-15 18:11:52
    Temat: Re: jaki wybrac jezyk?
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook"mad@hatter"op.pl>

    Dnia 14-08-2011 o 14:23:40 Maciej Sobczak <s...@g...com>
    napisał(a):

    > Warto. wszystkich, może oprócz Perla.

    > To jest akurat bzdurny argument. To, że Java ma kontrolę zakresów
    > tablic kompletnie nie przeszkodzi w zrobieniu błędu polegającego na
    > użyciu złego indeksu. W tej kategorii Java stoi na tym samym poziomie
    > co C, bo do obsługi indeksów ma jednego biednego inta.
    > Natomiast run-time Javy taki błąd wykryje i strzeli wyjątkiem, czyli
    > wywali się ładnie zamiast nieładnie. I to jest właśnie cały postęp:
    > można pisać programy, które się ładnie wywalają.
    > Faktem jest, że wielu ludziom to wystarcza, ale to nie jest ten sam
> [...]

    To nie jest prawda. Jest możliwe, że taki program w C nie tyle wywali się
    nieładnie, co w ogóle się nie wywali - ba, w niektórych okolicznościach
    będzie nawet działał poprawnie. Zdecydowanie wolę, żeby program z marszu
    rzucił wyjątkiem niż żeby działał dalej w niezdefiniowany sposób. *W tym
    kontekście* absolutnie zgadzam się ze stwierdzeniem, że w Javie robi się
    mniej błędów.

    Poza tym chodzi tu o cały pakiet tego typu wymogów językowych - m.in.
    jawne deklarowanie rzucanych wyjątków, silniejsza kontrola typów i tak
    dalej.

    W dyskusji na temat tego, czy jeden język jest bardziej błędogenny od
    drugiego warto zastanowić się, czy rozmawiamy o teorii, czy o praktyce. W
    teorii jawne deklarowanie rzucanych wyjątków nie powstrzyma mnie przed
    zadeklarowaniem, że klasa rzuca Exception i olaniem całej kwestii. W
    praktyce czasami może zdarzyć się, że kompilator zgłosi mi, że nie
    obsłużyłem jakiegoś wyjątku, o którym po prostu zapomniałem - i już mam
    jedną ryzykowną sytuację z głowy.

    Ponadto kwestia błędogenności języka jest mocno subiektywna. Jeśli ktoś
    łapanie wyjątków ma głęboko gdzieś, to nie ma żadnego znaczenia, czy pisze
    w C++, w C# czy w Javie, bo w każdym z nich ma możliwość zignorowania
    rzuconego wyjątku.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 52. Data: 2011-08-15 18:22:39
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 15 Aug 2011 20:11:52 +0200, "Wojciech \"Spook\" Sura"
    <spook"mad@hatter"op.pl> wrote:

> [...]
    >
    >Poza tym chodzi tu o cały pakiet tego typu wymogów językowych - m.in.
    >jawne deklarowanie rzucanych wyjątków, silniejsza kontrola typów i tak

    Jednak na koncu lancucha jest programista. Typowe jest deklarowanie
    wyjatkow jako podklas RuntimeException. Dlaczego?... No, jak mi
    tlumaczyl pewnien mlody "miszcz" bo jak sie zadeklaruje jako Exception
    to potem ciagle trzeba pisac "throws".

    Neistety, sztuka pisania programow odpornych jest sztuka i jest w
    rekach programisty.

    Otwarty pozostaje problem bledow ktore mozna wykryc podczas
    kompilacji. I tu z Kolega Sobczakiem sie zgadzam - z jezykow
    "popularnych" Ada jest pod tym wzgledem bezkonkurencyjna. Co nei
    znaczy ze w Adzie tez nie mozna pisac byle jak.

    A.L.

  • 53. Data: 2011-08-15 18:24:24
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 15 Aug 2011 19:13:41 +0200, m...@t...pl wrote:

    >To że Panu nie przyszedł do głowy żaden pomysł na wykorzystanie
    >ujemnych indeksów nie oznacza jeszcze że to jest bzdurą :)
    >Pozdrawiam

    Owszem. Uzywalem je nagminnie w Fortranie IV. Ale od tego czasu stuka
    programowania poczynila jednak pewien postep. Nie widze powodow aby
    uzywac ukemnych indeksow w C++.

    A.L.

  • 54. Data: 2011-08-15 18:59:38
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    A.L. wrote:

> [...]
    > "popularnych" Ada jest pod tym wzgledem bezkonkurencyjna. Co nei
    > znaczy ze w Adzie tez nie mozna pisac byle jak.

    A znasz jakis, chocby jeden duzy profesjonalny projekt napisany w Adzie?

  • 55. Data: 2011-08-15 19:37:08
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    com...
    > Owszem. Uzywalem je nagminnie w Fortranie IV. Ale od tego czasu stuka
    > programowania poczynila jednak pewien postep. Nie widze powodow aby
    > uzywac ukemnych indeksow w C++.

    A jaki problem dać Dimension A(-16:16) w Fortranie 95 lub nowszym?

    Oczywiście nie muszę tłumaczyć, na czym polega przesunięcie zakresu z 0,1,
    ..., n-1 na 1,2, ..., n w zwykłym C. I dlaczego teraz są z tym problemy.

  • 56. Data: 2011-08-15 19:39:17
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 15 Aug 2011 21:37:08 +0200, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

    >Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    .com...

    >A jaki problem dać Dimension A(-16:16) w Fortranie 95 lub nowszym?

    Ja napisakem: UZYWALEM W FORTRANIE IV. FORTRANIE _ CZTREY

    A.L.

  • 57. Data: 2011-08-15 19:46:29
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Aug 15, 8:11 pm, "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook"mad@hatter"op.pl>
    wrote:

> [...]
    > będzie nawet działał poprawnie. Zdecydowanie wolę, żeby program z marszu
    > rzucił wyjątkiem niż żeby działał dalej w niezdefiniowany sposób.

    Tak, jest w tym jakaś wartość. Przynajmniej wiadomo, że program nie
    brnie "w buraki".

    > *W tym
    > kontekście* absolutnie zgadzam się ze stwierdzeniem, że w Javie robi się
    > mniej błędów.

    Otóż nie, to nie przeszkadza w robieniu błędów. Ten mechanizm je co
    najwyżej wykrywa. W run-time. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby
    wysłać klientowi program z błędem i w tym kontekście uważam, że Java
    nie wnosi istotnego postępu w dziedzinie poprawności.

    > Poza tym chodzi tu o cały pakiet tego typu wymogów językowych - m.in.
    > jawne deklarowanie rzucanych wyjątków,

    Jawne deklarowanie wyjątków się nie sprawdziło w praktyce i Javowcy
    masowo to pomijają. Nie, nie chodzi o początkujących adeptów, robią
    tak również projektanci poważnych frameworków. Po prostu się nie
    sprawdziło.

    > silniejsza kontrola typów

    Np. gdzie?

    Bo ja znalazłem taki fajny przykład:

    import java.util.TreeSet;

    class NonComparable {}

    public class Test {
    TreeSet<NonComparable> mySet = new TreeSet<NonComparable>();
    mySet.add(new NonComparable());
    mySet.add(new NonComparable());
    }
    }

    W funkcji main są trzy linijki.
    W języku z poważną statyczną kontrolą typów powinien być błąd
    kompilacji w pierwszej linii, gdzie tworzony jest bezsensowny typ
    zbioru. Tak się stanie np. w Adzie (w równoważnym przykładzie).

    W języku z trochę gorszą kontrolą typów poleci błąd kompilacji w
    drugiej linii, gdzie dodawany jest element do zbioru. Tak jest w C++.

    W języku, który jest niepoważny, błąd poleci dopiero w run-time i
    dopiero w trzeciej linii, chociaż ona kompletnie nie różni się od
    drugiej. Tak jest w Javie i większości skryptowych.

    Sorki, ale dla mnie to lipa.

    > i tak
    > dalej.

    To "i tak dalej" to głównie marketing.

    > W dyskusji na temat tego, czy jeden język jest bardziej błędogenny od
    > drugiego warto zastanowić się, czy rozmawiamy o teorii, czy o praktyce.

    Oj, tak. :-D

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 58. Data: 2011-08-15 19:49:25
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Aug 15, 8:59 pm, "R. P." <r...@w...to.wp.pl>
    wrote:

    > A znasz jakis, chocby jeden duzy profesjonalny projekt napisany w Adzie?

    http://www.seas.gwu.edu/~mfeldman/ada-project-summar
    y.html

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 59. Data: 2011-08-15 21:07:19
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 15.08.2011 19:23, R. P. pisze:

    > Moze po prostu osoby zadajace "niewygodne" dla ciebie pytania wrzucasz
    > do KF, co? :)
    Udzielające "niewygodnych" odpowiedzi na zadane przez niego pytania też ;)

    Michoo

  • 60. Data: 2011-08-15 21:48:00
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    Michoo wrote:

    > Udzielające "niewygodnych" odpowiedzi na zadane przez niego pytania też ;)

    Taaa, pamietam to jego zadanie ze wspolbieznego, ktore rozwiazales.
    Oczywiscie pewnie przeczytal, zastanowiwszy sie, ze jednak nie bylo
    takie trudne jak pierwotnie myslal, wsadzil Cie do KF. Dobre ;) Nawet
    bardzo dobre :)