    From: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook"mad@hatter"op.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: jaki wybrac jezyk?
    Date: Mon, 15 Aug 2011 20:11:52 +0200

    Dnia 14-08-2011 o 14:23:40 Maciej Sobczak <s...@g...com>
    napisał(a):

    > Warto. wszystkich, może oprócz Perla.

    > To jest akurat bzdurny argument. To, że Java ma kontrolę zakresów
    > tablic kompletnie nie przeszkodzi w zrobieniu błędu polegającego na
    > użyciu złego indeksu. W tej kategorii Java stoi na tym samym poziomie
    > co C, bo do obsługi indeksów ma jednego biednego inta.
    > Natomiast run-time Javy taki błąd wykryje i strzeli wyjątkiem, czyli
    > wywali się ładnie zamiast nieładnie. I to jest właśnie cały postęp:
    > można pisać programy, które się ładnie wywalają.
    > Faktem jest, że wielu ludziom to wystarcza, ale to nie jest ten sam
> [...]

    To nie jest prawda. Jest możliwe, że taki program w C nie tyle wywali się
    nieładnie, co w ogóle się nie wywali - ba, w niektórych okolicznościach
    będzie nawet działał poprawnie. Zdecydowanie wolę, żeby program z marszu
    rzucił wyjątkiem niż żeby działał dalej w niezdefiniowany sposób. *W tym
    kontekście* absolutnie zgadzam się ze stwierdzeniem, że w Javie robi się
    mniej błędów.

    Poza tym chodzi tu o cały pakiet tego typu wymogów językowych - m.in.
    jawne deklarowanie rzucanych wyjątków, silniejsza kontrola typów i tak
    dalej.

    W dyskusji na temat tego, czy jeden język jest bardziej błędogenny od
    drugiego warto zastanowić się, czy rozmawiamy o teorii, czy o praktyce. W
    teorii jawne deklarowanie rzucanych wyjątków nie powstrzyma mnie przed
    zadeklarowaniem, że klasa rzuca Exception i olaniem całej kwestii. W
    praktyce czasami może zdarzyć się, że kompilator zgłosi mi, że nie
    obsłużyłem jakiegoś wyjątku, o którym po prostu zapomniałem - i już mam
    jedną ryzykowną sytuację z głowy.

    Ponadto kwestia błędogenności języka jest mocno subiektywna. Jeśli ktoś
    łapanie wyjątków ma głęboko gdzieś, to nie ma żadnego znaczenia, czy pisze
    w C++, w C# czy w Javie, bo w każdym z nich ma możliwość zignorowania
    rzuconego wyjątku.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !