  • Data: 2011-08-17 14:29:34
    Temat: Re: jaki wybrac jezyk?
    Od: m...@t...pl szukaj wiadomości tego autora

    > Tylko że nie wykryją wszystkiego, bo 1) najpierw funkcja się musi
    > uruchomić i 2) jak już się uruchomi, to musi zajść sytuacja że funkcja
    > dostała niezgodny typ. To w języku dynamicznym może zależec od ścieżki,
    > którą pójdzie program. Trochę do dupy twój pomysł z zastępowaniem
    > statycznego typowania testami.
    Wniosek jest prosty, ani statyczne typowanie, ani testy automatycznie
    generowane w runtimie nie zastępują uważności (jest takie słowo?)
    programisty. Tyle że jak w C++ statycznie zadeklaruje tablicę i dojdzie
    do przepełnienia zakresów, to program może długo działać bez wyraźnych
    objawów tego przepełnienia. Oczywiście w C++ można tablice tworzyć
    tylko przez new i jeszcze można zaimplementować testy zakresów. Tyle
    że w takim przypadku składnia Javy wydaje się przyjemniejsza.

    Apropo testów przytoczę jeden z moich przypadków który chyba daje
    dużo do myślenia. Kiedyś wprowadziłem kilka poprawek do generatora
    posunięć w szachach. Pech chciał że miałem ważną robotę i nad
    szachami nie mogłem dalej pracować. Niemniej generator posunięć był
    kompletny i stał wolny komputer z sześcioma rdzeniami. Odpaliłem
    walidacje krzyżową dwóch programów na tych sześciu rdzeniach.
    Zgromadziłem mnóstwo gier, gry zapisałem do plików, programy
    wybierały losowo grę i przeszukiwały drzewo gry na określoną głębokość.
    Taki test ma nawet swoją nazwę, zwie się testem perft. No i
    co to daje do myślenia? Sytuacja w której dwa programy dały
    inny wynik dla tych samych danych wejściowych pojawiła się
    pierwszy raz dopiero po dwóch tygodniach ciągłych obliczeń na
    tych sześciu rdzeniach. Przez dwa tygodnie nie pojawiła się
    ani razu.

    Pozdrawiam

    Programy
    ładowały losowe pozycje z losowy wybra