  • 1. Data: 2012-06-16 19:34:25
    Temat: jaka to technika lutowania?
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    rzućcie proszę okiem:

    http://pokazywarka.pl/sliav0/

    interesuje mnie jak należy wymieniać elementy wskazane strzałką.

    czy grzać normalnie lutownicą, czy dmuchać gorącym powietrzem, czy... ?
    jak oni to robią w fabryce?

  • 2. Data: 2012-06-16 20:01:44
    Temat: Re: jaka to technika lutowania?
    Od: m...@w...pl

    W dniu sobota, 16 czerwca 2012 18:34:25 UTC+1 użytkownik nazgul napisał:
> [...]
    >
    > interesuje mnie jak należy wymieniać elementy wskazane strzałką.
    >
    > czy grzać normalnie lutownicą, czy dmuchać gorącym powietrzem, czy... ?

    W fabryce lutuja w piecu do lutowania rozplywowego.

    A w domu to:

    Podgrzewać od spodu gorącym powietrzem do tempoeratury w okolicach 130-150 stopni na
    przykład odpowiednio ustawioną opalarką,

    A od góry próbować odlutować element lutownicą na gorące powietrze.

  • 3. Data: 2012-06-16 22:51:51
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    W dniu 2012-06-16 20:01, m...@w...pl pisze:

> [...]
    na przykład odpowiednio ustawioną opalarką,

    > A od góry próbować odlutować element lutownicą na gorące powietrze.

    z odlutowaniem nie ma problemu
    pytanie jak przylutować całą powierzchnią radiatora.

    nie musi być w domu, mogę zapłacić za usługę, tylko czego żądać od fachowca.

    w realu spod tranzystora wystaje jakiś milimetr radiatora i tam można
    grzać i jakaś spoina powstała - ale jej nie do końca ufam.

  • 4. Data: 2012-06-17 00:21:55
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.06.2012 22:51, nazgul wrote:
    > z odlutowaniem nie ma problemu
    > pytanie jak przylutować całą powierzchnią radiatora.
    Jak dobrze nagrzane hotairem to samo się przylutuje - wystarczy lekko
    docisnąć. Tylko warto zabezpieczyć najpierw te kondensatory w okolicy
    choćby folią aluminiową (albo profesjonalnie kaptonem), bo dmuchanie im
    nie służy.

    > w realu spod tranzystora wystaje jakiś milimetr radiatora i tam można
    > grzać i jakaś spoina powstała - ale jej nie do końca ufam.
    Lutownicą grotową się to tak robi, że się roztapia na padzie cynę,
    przykłada układ i grzeje aż będzie się dawał swobodnie przesuwać po czym
    zostawia go w spokoju. Zanim się w hotair zaopatrzyłem to lutowałem tak
    tranzystory w zasilaczach i działało. ;)

    Michoo

  • 5. Data: 2012-06-17 00:22:54
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "nazgul" <x...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > w realu spod tranzystora wystaje jakiś milimetr radiatora i tam można
    > grzać i jakaś spoina powstała - ale jej nie do końca ufam.

    W fabryce rządzi księgowy. Ale bawiąc się w domu można dodatkowo jakimś
    klejem termoprzewodzącym od góry małe radiatorki poprzyklejać Np. takie do
    TO-220 . Z pewnością zrekompensuje to gorsze odprowadzanie ciepła od strony
    PCB.

  • 6. Data: 2012-06-17 11:45:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-17 00:22, Marcin Wasilewski pisze:
> [...]
    > klejem termoprzewodzącym od góry małe radiatorki poprzyklejać Np. takie
    > do TO-220 . Z pewnością zrekompensuje to gorsze odprowadzanie ciepła od

    Niekoniecznie. Plastik z którego robione są obudowy źle przewodzi
    ciepło. Radiator ogranicza przepływ powietrza wokół układu, co może
    wywołać odwrotny efekt.
    Przykład, choć nieco mało adekwatny. Stare tranzystory w obudowie TO92
    skutecznie chłodziło się przylutowując przez krótkie nóżki do dużej
    płaszczyzny miedzi na płytce. Doczepienie radiatora praktycznie nic nie
    zmieniało.
    Tranzystory, takie jak Twój, lutowałem w sposób skrajnie
    nieprofesjonalny. Transformatorówką sposobem opisanym przez Michoo.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 7. Data: 2012-06-17 14:06:04
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    W dniu 2012-06-17 00:21, Michoo pisze:
> [...]
    > Lutownicą grotową się to tak robi, że się roztapia na padzie cynę,
    > przykłada układ i grzeje aż będzie się dawał swobodnie przesuwać po czym

    chyba tak to zostało zrobione, byłem patrzyłem, ale do końca nie wiem
    problem jest taki ze dół płytki przylega do radiatora i odprowadza dużo
    ciepła.

    > Zanim się w hotair zaopatrzyłem to lutowałem tak
    > tranzystory w zasilaczach i działało. ;)

    i faktycznie podgrzanie całego tranzystora tak że cyna sie na nim topi
    jest ok? nic się nie zniszczy?
    zawsze mnie to zastanawiało.

    do dyspozycji był hotair ale lutowanie dobyło się normalnie, grotem.

  • 8. Data: 2012-06-17 21:27:06
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    > skutecznie chłodziło się przylutowując przez krótkie nóżki do dużej
    > płaszczyzny miedzi na płytce. Doczepienie radiatora praktycznie nic nie

    W tej obudowie przekrój zazwyczaj środkowej nogi był niewiele mniejszy
    niż powierzchnia struktury krzemowej więc noga mogła odprowadzić
    rzeczywiście sporo ciepła, oczywiście tylko ta na której była struktura,
    pozostałe dwie podłączone do struktury przewodem grubości włosa raczej
    dużo ciepła nie odprowadziły.

  • 9. Data: 2012-06-18 01:04:11
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 17.06.2012 14:06, nazgul wrote:

    > i faktycznie podgrzanie całego tranzystora tak że cyna sie na nim topi
    > jest ok? nic się nie zniszczy?
    Tak się lutuje przemysłowo, więc raczej nie ;)

    > zawsze mnie to zastanawiało.
    Tu masz przykładowy wykres jak powinna wyglądać temperatura podczas
    _normalnego_ lutowania w technice ołowiowej (Pb free, które teraz jest
    prawie zawsze obowiązkowe ma jeszcze wyższe temp)
    https://instruct1.cit.cornell.edu/courses/ee476/Fina
    lProjects/s2006/ki38/Webpage/kester.jpg

    > do dyspozycji był hotair ale lutowanie dobyło się normalnie, grotem.

    Jak duży pad termalny i radiator pod spodem to może to mieć sens -
    mniejsze naprężenia.

    Michoo