  • 1. Data: 2012-06-16 11:57:46
    Temat: Wzmacniacz operacyjny w roli sterownika mosfeta
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Taki prosty temacik:

    Jest sobie uC generujący sygnał pwm na poziomie logicznym.

    Jest sobie całkiem spora inducyjność (konkretnie to hamulec proszkowy)
    który tym pwm trzeba wysterować.

    Założenie jest takie ze pomiedzy nimi ma istnieć izolacja optyczna.

    Czestotliwość około 5kHz, może więcej. Napięcie zasilające hamulec <30V.
    PWm może został komplenie wyłaczony lub załaczony (brak impulsów).

    No i teraz tak sobie myslę:

    Separować CNY17. Po stronie tranzystowa rezystor do +30V. Kolektor na
    wejście jakiegoś wzmacniacza operacyjnego pracującego jako komparator
    (może z histerezą?). Wyjscie wzmacniacza steruje bramką mosfeta.

    Teraz: czy to ma sens? Było by malutkie - mały scalaczek, mosfet, cny i
    jakaś drobnica. Ktoś miałby coś przeciw?

    Całośc po to żeby szybko przeładować pojemnośc GS.

  • 2. Data: 2012-06-16 12:33:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    Saturday, June 16, 2012, 11:57:46 AM, you wrote:

> [...]

    > jakaś drobnica. Ktoś miałby coś przeciw?
    > Całośc po to żeby szybko przeładować pojemnośc GS.

    Pojęcie "wzmacniacz operacyjny" i "szybko przeładować pojemność" są
    sprzeczne. Do szybkiego przeładowania są potrzebne wydajnosci rzędu
    setek mA, wzmacniacz operacyjny wydoli dziesiątki.

    Myslę, że lepiej byłoby sprokurowac przerzutnik na 555 i wzmocnić jego
    wyjście.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2012-06-16 12:43:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-16 12:33, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Pojęcie "wzmacniacz operacyjny" i "szybko przeładować pojemność" są
    > sprzeczne.

    Raczej rozglądam sie za wzmacniaczem operacyjnym ze wzmacniaczem mocy.
    Kilkaset mA potrafią myślę wydolic, jednak nie wiem jak z szybkością i
    czy lubią obciązenia tego typu w takich czestotliwościach.

    > Myslę, że lepiej byłoby sprokurowac przerzutnik na 555 i wzmocnić jego
    > wyjście.

    Czekaj, u mnie PWM zapodaje uC i nie mogę tego zmienić na 555. Chyba że
    masz na mysli wykorzystanie 555 jak odrivera mosfeta, ale tam jest
    przeciez tylko 1 tranzystor na wyjściu do rozładowania.

  • 4. Data: 2012-06-16 12:50:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-16 12:43, Sebastian Biały wrote:
    > masz na mysli wykorzystanie 555 jak odrivera mosfeta, ale tam jest
    > przeciez tylko 1 tranzystor na wyjściu do rozładowania.

    Chyba że masz na mysli "output" ale nie wiem jak tam z wydajnością tych
    tranzystorów.

    NE555 nie pasuje mi rowniez z powodu zasilania ~18V.

  • 5. Data: 2012-06-16 13:14:18
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

> [...]

    > wejście jakiegoś wzmacniacza operacyjnego pracującego jako komparator
    > (może z histerezą?). Wyjscie wzmacniacza steruje bramką mosfeta.

    Ja bym poszukał czegoś pod hasłem "Isolated MOSFET Drivers", tak będzie
    szybciej i bezpieczniej.
    Tak naprawdę budowa sterownika bramki zależy od prądu przełączanego
    przez tranzystor.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 6. Data: 2012-06-16 13:56:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    Saturday, June 16, 2012, 12:43:27 PM, you wrote:

    > Raczej rozglądam sie za wzmacniaczem operacyjnym ze wzmacniaczem mocy.

    Ale to za drogie.

> [...]
    > masz na mysli wykorzystanie 555 jak odrivera mosfeta, ale tam jest
    > przeciez tylko 1 tranzystor na wyjściu do rozładowania.

    Nie - 555 jako szybki przerzutnik Schmidta a za nim driver - choćby na
    dwóch tranzystorach.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2012-06-16 14:57:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    Saturday, June 16, 2012, 12:50:06 PM, you wrote:

    > Chyba że masz na mysli "output" ale nie wiem jak tam z wydajnością tych
    > tranzystorów.
    > NE555 nie pasuje mi rowniez z powodu zasilania ~18V.

    MOSFETowi więcej na bramkę dać nie możesz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2012-06-16 15:02:49
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]

    Są wzmacnaicze operacyjne mocy.

    > Czekaj, u mnie PWM zapodaje uC i nie mogę tego zmienić na 555. Chyba że
    > masz na mysli wykorzystanie 555 jak odrivera mosfeta, ale tam jest
    > przeciez tylko 1 tranzystor na wyjściu do rozładowania.

    Napisał: zrobić z 555 przerzutnik, nie generator.
    Wyjście 555 ma dwa tranzystory na wyściu (+/- 200mA)
    Są specjalizowane układy jako drivery np.: TC429 - 6A wielkość DIP8, ale
    zasilanie do 18V

    Sterowanie totem-pole zrobisz dając zamiast CNY17 coś co wytrzyma założony
    prąd - "mocniejszy transoptor" do tego potrzebujesz jeszcze jeden
    tranzystor, rezystor i diodę.
    (schemat taki jak wzmacniacz wizyjny w TV) Problemem dalej pozostaje
    zasilanie, bo na bramkę raczej niewskazane dawać 30V. Bez zenerki się nie
    obędzie.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2012-06-16 15:05:50
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-16 14:57, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > MOSFETowi więcej na bramkę dać nie możesz.

    Więc wychodzi na to ze najlepiej mi pasuje scalony driver zasilany z
    napiecia 30V, posiadający opto izolację i mający wejście logiczne 3.3v ;)

  • 10. Data: 2012-06-16 15:14:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-16 11:57, Sebastian Biały wrote:
    > [ciach]

    Wygląda na to że bedę musiał zrobić sobie coś w rodzaju totem pole albo
    wziąść gotowca. Pytanie: czy ktoś widział takie *tranzystory*
    zintegrowane w jednej obudowie z driverem i optoizolacją? Wydaje mi się
    że w jakiejś gazecie widziałem to w "newsach" ale nie potrafi odszukać.