  • Data: 2009-04-22 12:18:26
    Temat: Re: jaka sta????????????
    Od: syriusz <r...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    John Smith wrote:
    > Skąd wziąłeś te 7.2m?
    > Naprawdę mnie to ciekawi,

    Właśnie z kalkulatorka.

    > jakbyś powiedział 10m/crop=6.67m to bym
    > wiedział gdzie zbłądziłeś,
    > a tak to wygląda jakbyś tak długo iteracyjnie
    > wklepywał do kalkulatorka, aż dostaniesz podobną GO.

    Kalkulatorek wiąże ze sobą wszystkie wartości, które wpływają na GO:
    - krążek (przez wybór aparatu)
    - ogniskową (przez wybór z listy)
    - przysłonę (przez wybór z listy)
    - i odległość (podawana ręcznie)

    Odpowiednio więc żonglując tymi wartościami można znaleźć jednakową GO
    dla dwóch różnych zestawów.

    W sporze zakładaliśmy:
    - stałą przysłonę (1.8)
    - określone ogniskowe (85mm dla FF i 50mm dla cropa)
    - określony krążek (FF i crop, czyli odpowiednio 0.03 i 0.02 jaki jest
    przyjęty w kalkulatorze dla odpowiednich aparatów)

    Pozostawało więc tylko manipulowanie odległością.

    Mój błąd polegał na tym, że nie zwróciłem uwagi na fakt (co w jednym
    zdaniu wykazał Marek), że:

    "zależność głębi ostrości od skali odwzorowania jest dużo silniejsza niż
    od średnicy krążka rozproszenia, zatem sumaryczny efekt będzie taki, że
    przy identycznym kadrze i tej samej liczbie przysłony głębia ostrości z
    aparatu o mniejszych rozmiarach filmu/matrycy będzie większa"

    (a sam ostatnio kogoś "przyłapałem" na wpływie poszczególnych elementów
    wzoru na GO... wtedy to o ogniskową chodziło ;-)

    Podchodząc więc na te 7.2m będę miał identyczną GO, ale nie ten sam kadr
    - inna będzie skala odwzorowania, która jest funkcją ogniskowej i
    odległości.

    Ten błąd łatwo też zweryfikował Kolega Jan Rudziński prostym przykładem
    z kalkulatorka właśnie :)
    Aby łatwo to pokazać przyjął stałą skalę odwzorowania bezpośrednio w
    parametrach (poprzez odpowiednią ogniskową dla FF i cropa oraz stałą
    odległość).
    Wtedy odpowiednia zmiana krążka rozproszenia nie wystarczyła, aby
    zniwelować różnice w GO :)

    Nawiasem mówiąc w obu przypadkach skala odwzorowania będzie zachowana
    (ten sam kadr) dla odległości odpowiednio: 10m dla 85mm FF i około 8.82m
    dla 50mm na cropie.
    Podchodząc do 7.2m, aby zrównać GO, mamy już większą skalę odwzorowania.

    Pozdrawiam,
    syriusz