    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jaka sta????????????
    Date: Wed, 22 Apr 2009 11:56:19 +0200
    <gsk5bv$kff$2@inews.gazeta.pl> <gsk50n$54m$1@news.interia.pl>
    <gsk6nm$qqc$1@inews.gazeta.pl> <gsk67v$6k1$1@news.interia.pl>
    <gsk7ej$lk$1@inews.gazeta.pl> <gskbqs$dc5$1@news.interia.pl>
    <gsk4hc$ubf$2@node1.news.atman.pl> <gskd3v$f0q$1@news.interia.pl>
    <gskfta$e5g$3@inews.gazeta.pl> <gskfqq$i5s$1@news.interia.pl>
    <gskipk$sf7$2@inews.gazeta.pl> <gskjeb$mea$1@news.interia.pl>
    <gskcth$vkv$1@node1.news.atman.pl> <gsl5ql$dba$1@news.interia.pl>
    <g...@t...hamstera.pl> <gslamc$jno$1@news.interia.pl>
    <g...@t...hamstera.pl> <gslhgq$rnl$1@news.interia.pl>
    <gsmb8c$72j$1@inews.gazeta.pl> <gsmc99$rpk$1@news.interia.pl>

    "syriusz" <r...@s...pl> napisał:

    > Marku - tak mi się wydaje :)

    Cóż... zdarza się, że czasem komuś źle się wydaje (uczciwie dodam, że mi
    też;-).

    > Mogę się mylić i jeśli tak jest - proszę wytłumacz mi to.

    OK - juz tłumaczę. Matryce cyfrowych kompaktów mają zwykle znacznie mneisze
    niż w lustrzankach rozmiary fizyczne, co powoduje, że wymogi co do ostrości
    rysowania obiektywów są znacznie większe niż w przypadku lustrzanek. Ostrość
    ta jest przy dużych liczbach pzrysłony ograniczana zjawiskiem dyfrakcji
    światła na listkach przysłony. Zjawisko to zaczyna ograniczać ostrość zdjęć
    przy przymykaniu przysłony tym wcześniej im mniejsza jest matryca. Dlatego
    też maksymalna możliwa do ustawienia liczba przysłony jest w kompaktach
    ograniczana przez konstruktorów do stosunkowo niewielkiej wartości -
    najczęściej ok. 8, czasem do 11.

    > W tym stwierdzeniu powyżej mam na myśli to, że w kompaktach zwykle nie ma
    > tak jasnych obiektywów jak dla większych formatów (zatem patrząc na samą
    > minimalną liczbę przysłony choćby, płytka GO jest trudniejsza do
    > uzyskania). Chyba nie widziałem kompakta ze światłem 1.8 (o którym tu
    > mowa), nie wspominając, że taki kompakt zwykle ma zooma, a wraz z
    > zoomowaniem spada też światło.

    Tyle, że przy makro zależy nam zwykle na możliwie dużej głębi ostrości -
    zatem istotna jest maksymalna możliwa do uzyskania liczba przysłony, a ta
    jest mniejsza niż w lustrzankach.

    > Jeśli coś pomieszałem (bo na kompaktach się nie znam) - popraw mnie.

    Tak właśnie spróbowałem przed chwilą zrobić:-)

    --
    I nawzajem!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)