  • 21. Data: 2010-01-28 16:16:52
    Temat: Re: jak zrobić zdjęcie z jasnym oknem ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Jan 2010, KILu wrote:

    > Nie zwyklem sie zakladac, szczegolnie gdy ktos podpuszcza. :> Ale chetnie
    > dowiem sie co masz na mysli.

    Czy 13 EV wystarczy.
    Trzy aparaty przekraczajš tę granicę, Fuji S3, Fuji S5 oraz Nikon 3Dx coœ tam.
    Przy tym ostatnim trzeba dopisać zero do ceny ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2010-01-28 16:32:31
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 28 Jan., 17:16, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Czy 13 EV wystarczy.
    >   Trzy aparaty przekraczajš tę granicę, Fuji S3, Fuji S5 oraz Nikon 3Dx co  tam.
    >   Przy tym ostatnim trzeba dopisać zero do ceny ;)
    >
    > pzdr, Gotfryd

    ee tam przesadzasz

    d3x ma do 800 iso 10 ev.
    na 1600 iso 9 ev , pomiary wskazuja ze nieco slabiej od 3d , ale na
    dobrym poziomie.
    w sumie to matryca sonny i nikon cudow z nia nie zrobi.
    13 ev to nie ma jeszcze zaden z aparatow.

  • 23. Data: 2010-01-28 16:54:30
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Czy 13 EV wystarczy.
    > Trzy aparaty przekraczajš tę granicę, Fuji S3, Fuji S5 oraz Nikon 3Dx coo
    > tam.
    > Przy tym ostatnim trzeba dopisać zero do ceny ;)

    Wystarczy, aby w cieniach cokolwiek zarejestrować. Nie wystarczy, jeżeli
    trzeba taki obraz pokazać.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 24. Data: 2010-01-28 17:16:59
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    > no tak tylko ze autor chcial zrobic z jasnym , nie z ciemnym oknem.;-)

    U mnie było zdecydowanie jaśniej na zewnątrz niż w pomieszczeniu, więc
    okno było najjaśniejszym elementem zdjęcia.
    Chyba że piszesz o kolorze ramy okiennej;)

    Odpowiednie doświetlenie fleszem z obróconym ku sufitowi palnikiem dało
    taki efekt...

    pozdro.

    --
    Wojtek

  • 25. Data: 2010-01-28 17:37:39
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 28 Jan., 18:16, Wojtek <w...@o...pl> wrote:

> [...]
    > Chyba że piszesz o kolorze ramy okiennej;)
    >
    > Odpowiednie doświetlenie fleszem z obróconym ku sufitowi palnikiem dało

    no i wyszlo b. fajnie

  • 26. Data: 2010-01-29 09:29:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Jan 2010, XX YY wrote:

    > ee tam przesadzasz

    Wzajemnie, wzajemnie :D

    > d3x ma do 800 iso 10 ev.

    Nie było mowy o wymaganiu konkretnej czułosci.
    Dopisujesz sobie wymagania z kapelusza.
    Statyczny obraz okna na pewno nie zalicza się do podejrzewanych
    o taki wymóg!

    > na 1600 iso

    ...bardzo potrzebnym do zdjęcia j.w.
    Dorzuć jeszcze 3200ISO i możemy wrócić do dyskusji jaka
    ta "syfra" badziewna, jest problem z przeniesieniem
    5 EV "zwykłego papieru" ;)

    Ad rem.
    A przy 50 ISO? :P
    (tak, Nikon 3Dx *ma* ISO 50, i właśnie dzięki temu *może*
    objąć potrzebną dynamikę pojedynczym 6-mikronowym pikselem FF)

    Przeliczając na "właściwą" czułość, Fuji S5 (i S3) uzyskują
    tę dynamikę przy ekwiwalencie ISO 10 :> (ISO 100 i ~10x
    prześwietlenie), za to na APS-C (czytaj: 10x taniej niż
    wychodzi 3Dx)
    Owszem, "nie ma nic za darmo".
    Nie ma i już.
    Z niską ekspozycją nie ma czym sięgnąć tych 13EV i tyle,
    ale *nie* było o "fotografi sportowej w hali", tylko
    o dość trwałym elemencie pt. "okno" ;)

    > w sumie to matryca sonny

    Firma Sonny jest Ci wdzięczna za reklamę ;)
    (idzie o to, że AFAIK taka firma istnieje, oczywiście produkuje
    - a może tylko sprzedaje - "tanie podróbki" elektroniki)

    > i nikon cudow z nia nie zrobi.
    > 13 ev to nie ma jeszcze zaden z aparatow.

    http://www.dxomark.com/
    ...kliknąć pod napisem "Newsletter" na zakładkę "DxOMark":
    http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor
    ...w otwartej tabeli kliknąć "Dynamic Range".

    Na granicy 13 EV mieszczą się jeszcze Phase One, z większymi
    niż FF matrycami (zaliczane do "średniego formatu", choć to
    chyba raczej taki "mniejszy średni")

    Też przy ISO 50 :> (nie dziwota, skoro też mają 6-mikronowy piksel)

    O tym, że rzeczone 13,5 EV nie da się ująć na "JPG z aparatu"
    (i dlaczego) oraz co trzeba zrobić aby wykorzystać cały
    zakres S5 i S3 już było.
    Ale to się *DA* zrobić.

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2010-01-29 09:36:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Jan 2010, Sebastian Nibisz wrote:

    > Wystarczy, aby w cieniach cokolwiek zarejestrować. Nie wystarczy, jeżeli
    > trzeba taki obraz pokazać.

    Hm... zależy od cieni.
    Dlatego pierwsze zdanie z cytatu było objaśnieniem do pytania - bo
    to zależy od głębokości cieni, a te przekładają się na rozkład jasności
    za oknem oraz kolorów powierzchni w pomieszczeniu.
    W jasnym pomieszczeniu (włącznie, a nawet szczególnie włącznie z jasną
    podłogą i elementami typu "stół z obrusem", dobrze oświetlonymi
    "od góry" przez okno, koniecznie duże okno lub okna) może starczyć zakres
    osiągalny w "zwykłej" lustrzance (a nawet, o zgrozo, kompakcie) :D
    W ciemnej długiej dziurze obitej dookoła smolistymi panelami, w którym
    jest jedno "średniowieczne" okienko ćwierć metra kwadratowego, kiedy
    za oknem wszystko jest zalane słońcem, ale nie świecącym do okna,
    oczywiście "nie wystarczy", tak jak piszesz.

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2010-01-29 09:45:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Jan 2010, "Paweł W." wrote:

    > HDR lub doświetlenie lampą. Jeśli masz lampę z HSS, to nie będzie problemu.
    > Jeśli bez, to mogą być problemy z dobraniem czasu.

    W kwestii formalnej: tylko w aparatach z migawką szczelinową :)
    Okno nie należy do szybko uciekających obiektów (na ogół),
    obowiązku używania aparatów kategorii "aparat od APS w górę
    z wymiennym obiektywem" nie ma, więc problem stanowi "oszczędność"
    w istniejących systemach wymiennych obiektywów (jedna migawka
    w aparacie i nie ma problemu z przekazaniem sterowania,
    w zamian bonus z ograniczeniami "szczelinowej" z lampą).

    Ale z użyciem czy to lampy czy HDR można użyć "byle kompaktu",
    no niech będzie "byle lepszego kompaktu"[1] - a tam migawka jest
    na ogół centralna, potrzeba HSS nie występuje.

    [1] zastrzeżenie po to, żeby ktoś nie wyciągnął zza pazuchy
    jakiejś chińszczyzny zupełnie bez migawki mechanicznej :)

    pzdr, Gotfryd
    (KM A200 + HS3600D, HSS jest i jest niepotrzebny)

  • 29. Data: 2010-01-29 09:48:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Jan 2010, Wojtek wrote:

    > elo
    > O coś takiego Ci chodzi?
    > http://img402.imageshack.us/img402/9159/img2401n.jpg
    > Jesli tak, to w exif'ie masz wszystko;)

    Informację w którą stronę jest obrócona lampa też? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2010-01-29 11:41:42
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > za oknem wszystko jest zalane słońcem, ale nie świecącym do okna,
    > oczywiście "nie wystarczy", tak jak piszesz.

    Problemem jest to, że aparat rejestruje obraz inaczej niż ludzkie oko.
    Aparat może rejestrować duży zakres tonalny, jednak w cieniach obraz będzie
    miał zbyt małą rozdzielczość, aby można go było sensownie pokazać.

    Zachęcam do przeczytania tekstu Janusza Body, wyjaśniającego tę kwestię.
    http://canon-board.info/showthread.php?t=12704

    Pozdrawiam,
    - Bastek -