  • 1. Data: 2014-10-09 22:22:52
    Temat: jak uwalić atmegę przez ISP ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Nastał u mnie sezon cudów...

    Jest tak :

    Urządzenie z atmegą 128.
    Programuję sobie z użyciem MkAvr Calculatora (bo wygodny), albo np.
    SinaProg oraz programatora USBASP.

    No i od czasu do czasu zdarza się, że coś się przy programowaniu wywali,
    po czym oczywiście atmega przestaje dawać oznaki życia.

    Ok, zatem za pomocą zestawu program + kabelek do LPT + generator 4Mhz
    stawiam atmegę na nogi. Znaczy resetuję fusy.
    (tutaj zapodany program dosowy i schemat kabelka ;
    http://www.edaboard.com/thread131804.html)

    Wracam zatem do SinaProga - atmega się zgłasza, ustawiam ponownie fusy
    poprawnie.

    Wydaje się, że będzie OK.
    Ale nieeeeee - programowanie flesha wywala przy weryfikacji błędy.
    Programowanie eeprom - ok.

    I tak sobie próbuję n-razy ten flash zaprogramować. Zawsze błąd
    weryfikacji. Po którymś razie - wywala się AVRDUDE, i atmega znowu
    wylatuje w kosmos. Znaczy fusy spieprzone.

    I tak można się bawić w kółko macieju.

    Mógłbym podejrzewać, że USBASP coś nie halo - ale jak wymienię atmegę na
    nową - będzie ok. (przerabiałem to).

    Może ktoś mi to wyjaśnić ??

  • 2. Data: 2014-10-09 22:31:01
    Temat: Re: jak uwalić atmegę przez ISP ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jeszcze spróbuję to samo z AVRDRAGON, bo mam pod ręką.
    Ale jakoś przeczucie mi mówi, że nic to nie zmieni...

  • 3. Data: 2014-10-09 22:47:15
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    A jeszcze słowo dodatkowe ;

    ostatnie wywalenie zrobiłem z MkAVrCalculator, i przy programowaniu
    flasha miałem włączony podglad AVR DUDE.

    I tenże mi wyświetlił na koniec programowania, że fusy zostały zmienione
    ; znaczy poprzednio była jakaś wartość (np. 3F) a teraz 00, i czy chcę
    przywrócić poprzednie wartości y/n.

    Oczywiście dałbym Yes, ale to okienko podglądu w MkAvrCalculator nie
    jest responsywne, więc oczywiście dupa i atmega padła.

    Ale - ważniejsze jest, że wygląda na to, że podczas programowania są
    czasem zmieniane wartości fusów i to jest ciekawe - dlaczego ??

  • 4. Data: 2014-10-09 22:52:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 09 Oct 2014 22:22:52 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    4Mhz
    > stawiam atmegę na nogi. Znaczy resetuję fusy.

    Tak trochę offtopicznie (nie znam się na atmegach stąd pytam). Co to
    za problem, że atmega przy programowaniu "sie wywali"? Że jakoś
    specjalnie trzeba stawiać na nogi po błędnym flaszowaniu? Nie można
    po prostu jeszcze raz zaprogramować? Opisujesz to tak, jakby samym
    procesem programowania można było coś popsuć.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-10-09 22:54:11
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > trzeba stawiać na nogi po błędnym flaszowaniu? Nie można po prostu
    > jeszcze raz zaprogramować? Opisujesz to tak, jakby samym procesem

    No bo można. Błędne ustawienie fusów powoduje, że programowanie ISP
    przestaje działać.

    W lepszym przypadku daje się to przywrócić przez podłączenie
    zewnętrznego generatora i odpowiednią operację na ISP.

    W gorszym - tylko wyciąganie układu i programowanie go równoległe (w
    moim przypadku to bez sensu, bo atmega 128 jest TQFP 64 więc jak
    wylutuję, to łatwiej wstawić nową niż walczyć ze starą...)

  • 6. Data: 2014-10-09 23:29:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 09 Oct 2014 22:54:11 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > No bo można. Błędne ustawienie fusów powoduje, że programowanie ISP
    > przestaje działać.

    Myślałem, że ISP jest podstawowym i zawsze działającym programowaniem
    bez
    względu na konfigurację.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2014-10-09 23:34:40
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Myślałem, że ISP jest podstawowym i zawsze działającym programowaniem
    > bez względu na konfigurację.

    no niestety nie.
    Ale że Atmel nie zrobił jakoś prościej możliwości zerowania MCU , to imo
    nieporozumienie.

    Oprócz ISP jest jeszcze (w mniejszych modelach) "szeregowe programowanie
    wysokonapięciowe", z jakąś rozsądną ilością pinów, ale duże atmegi imo
    mają tylko "pełne" programowanie równoległe jak ratunek, a to w
    przypadku procesorów TQFP jest jakieś nieporozumienie.

    Jeśli się mylę, to niech ktoś wyprostuje...

  • 8. Data: 2014-10-09 23:37:29
    Od: s...@g...com

    użytkownik Marek napisał:
    > Opisujesz to tak, jakby samym
    >
    > procesem programowania można było coś popsuć.

    Nie znasz megi/tiny:) Sa 2 mozliwosci, jak ustawisz
    reset na IO lub wylaczysz ISP, a tak se wymyslili.
    Pomaga przerobka programatora i podanie na reset
    zamiast 5V - 12V, tak jak w picakach.

  • 9. Data: 2014-10-10 10:40:00
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-10-09 22:22, sundayman pisze:
> [...]
    >
    > I tak można się bawić w kółko macieju.
    >
    > Mógłbym podejrzewać, że USBASP coś nie halo - ale jak wymienię atmegę na

    Być może masz za długi kabelek od programatora do mikrokontrolera lub
    ustawiłeś za dużą szybkość programowania. Zapnij zworkę SLOW w USBAsp i
    zobaczysz, czy błąd się powtarza. Ale będziesz dłuuuuugo czekać.

    P.P.

  • 10. Data: 2014-10-10 11:09:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > procesorów TQFP jest jakieś nieporozumienie.
    >
    > Jeśli się mylę, to niech ktoś wyprostuje...

    Tak chyba faktycznie w mega było.
    Od 5 lat używamy Xmega programowanych przez PDI.
    Nawet nie wiem, czy mają równoległe programowanie.

    Coś im początkowo nie wyszło z progami brown-out.
    OIDP były inne niż w karcie katalogowej. Potem w kartę wstawili te
    prawdziwe, a potem coś poprawili i teraz znów są te co miały być od
    początku. Już się sytuacja normuje.
    Poruszam ten temat bo nieświadomy tego zablokowałem sobie procesor wpisując
    brown out np. 3V0, co faktycznie oznaczało 3V49 no i przy 3V3 procesor nie
    chciał gadać.
    Jak się zorientowałem, że to może być przyczyna podpiąłem do 3V3 w układzie
    zasilacz laboratoryjny i się z procesorem dogadałem.
    P.G.