  • 11. Data: 2009-09-14 12:21:46
    Temat: Re: jak na szybko przetestowac Tamrona 17-50/2.8
    Od: XX YY <f...@g...com>

    a ja przestrzegam przed sluchaniem rad samozwanczych fachowco2

    1. rozdzielczosc monitorow w aparacie jest b niska to rzad 250 kpx
    w aparatych nowczych wprawdzie maja one ok 1000 kpx ale umieszczone w
    3 poziomach , oznacza to ze rozdzielczosc powierzchniowa jest
    zblizona.
    na monitorze aparatu jestes w stanie wylapac tylko bardzo grube bledy
    ostrzenia lub rozdzielczosci.
    subtelnosci nie zobaczysz.
    jesli chcesz ocenic ostrosc zo koniecznie staraj sie na monitorze
    komputera

    2. Testy sa tym lepsze im bardziej zblizone do warunkow rzeczywistych.
    Czy bedziesz w rzecyzawistosci fotografoweal tablice testowe ?
    Tablica ma te ceche ze charakteryzuje sie duzym kontrastem - biel i
    czern . Wiekszosc ukladow AF na takie obiekty trafia prawidlowo ze
    wzgledu na ich duzy kontrast , na obiekty rzeczywiste o kontrascie
    mniejszym bledy moga byc juz calkiem spore.

    Dostales od niejakiego kombajna bizona jedna z najmniej przydatnych w
    praktyce sklepowej porad jak przeprowadzic test obiektywu.
    Zapmnoj o tej tablicy , chyba ze chcesz miec wrazenie , ze cos
    testowales.

    Test na taka tablice oceniany na monitorze aparatu w warunkach
    sklepowych spowoduje ze masz szanse popelnienia tyle beldow iz wynik
    bedzie przypadkowy.

  • 12. Data: 2009-09-14 12:36:22
    Od: h...@p...onett.pl

    No to komu ja mam teraz wierzyc?:)

    Jak na moj zdrowy rozsadek mam takie uwagi:

    1. Pelna dziure bede wykorzystywal przeciez rowniez w pomieszczeniach, wiec
    testowanie
    przy swietle zarowym tez ma sens.

    Pytanie: na ile bf/ff lub jego brak w swietle dziennym daje pewnosc, ze w zarowym
    tez go nie
    bedzie. Czy wystepuje tu jakas zasada czy korelacja ?

    2. Testowanie bialej kartki z czarnymi liniami wydaje sie miec ta zalete, ze na
    liniach latwiej jest
    wychwycic blad bf/ff, ale z drugiej strony XX YY tez chyba ma racje - w praktyce i
    codziennym
    foceniu nie bede fotografowal kartek. Wiec co mi da brak ff/bf na kontrastowej kartce
    kiedy AF
    pogubi sie np. kiedy bede fotografowal np. twarz.

  • 13. Data: 2009-09-14 12:43:50
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Uzytkownik "XX YY" napisal
    [...]
> [...]
    >
    > Test na taka tablice oceniany na monitorze aparatu w warunkach
    > sklepowych spowoduje ze masz szanse popelnienia tyle beldow iz wynik

    Moje doswiadczenia przecza temu calkowicie.
    Szarpnalem sie kiedys na taki test dla Nikona D70, potem dla Canona 20D -
    robilem próby i ogladalem je najpierw na LCD, potem na normalnym monitorze.
    Nawet niewielki FF czy BF jest bez problemu do wylapania na LCD nawet tak
    slabym jak w 20D.
    Tablica testowa jest dobra pomoca ale trzeba tez potrafic z niej
    skorzystac - pewnosc, ze wycelowalo sie dobrze (i czym sie wycelowalo badz w
    co trafilo) i nie wykonalo zadnego ruchu przy naciskaniu spustu. Pamietam,
    ze kiedys ktos narzekal na celnoscAF ale zapomnial o tym, ze przy glebi
    ostrosci przy f1.8 wystarczy sie lekko gibnac i po zawodach ; )

    Na LCD aparatu mozna przy sprzyjajacych okolicznosciach ocenic celnosc AF
    nawet bez tablicy testowej. Wystarczy miec tylko pewny cel dla czujnika i
    jego otoczenie, które bedzie na tyle detaliczne, ze pokaze rozklad glebi
    ostrosci.

    Oczywiscie niezbedne bedzie powiekszenie fragmentu obrazu i jego
    "przewiniecie" w tych okolicach gdzie powinna "polozyc sie" ostrosc.

    Wprawa i doswiadczenie wskazane.

    Uzytkownik <h...@p...onett.pl> napisal
> [...]
    > kontrastowej kartce kiedy AF
    > pogubi sie np. kiedy bede fotografowal np. twarz.

    Da Ci orientacje czy przypadkiem nie masz egzemplarza, który wykazuje staly
    blad. Chybiony AF to cos co sie moze zdarzyc zawsze i praktycznie na
    wszystkim - robilem Nikonem D200 i Canonem 40D, których uklady AF oraz
    przypiete szkla byly idealne, a bledy czasem sie trafialy.
    W takiej sytuacji lepiej wiedziec czy sie ma szajsowate szklo czy popelnia
    sie jakis blad.
    Wlasny blad mozna naprawic uczac sie operowania aparatem (co wbrew pozorom
    nie jest takie oczywiste), a jak masz blad w obiektywie to nijak tego nie
    obejdziesz.

    adam

  • 14. Data: 2009-09-14 12:46:27
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Sep., 14:36, h...@p...onett.pl wrote:
> [...]
    kartce kiedy AF
    > pogubi  sie np. kiedy bede fotografowal  np. twarz.

    wierz komu chcesz
    wiara to sprawa osobista.

    ja mam b dokladnie pomierzony uklad af ale tylko canona i tego
    tamrona , co nie jest kwestia wiary tylko obiektywnych przeslanek.

    -istnieje korelacja pomiedzy barwa swiatla a tendencja ukladu do AF /
    BF - to jest cecha systemu nie obiketywu- sklionnosc do AF BF
    zmienia sie z ogniskowa w tamronie na szczescie jest ta zmiana
    akceptowalnie mala.

    do tego sa pewne wskazowki i indycje if AF pracuje roznie na roznych
    odleglosciach.
    Czy bedziesz robil zdjecia z ok.30-50 cm?

    na starszym monitorze jak w c40 d nie bylem w stanie ocenic jakosci
    rozdzielczosci - tylko z grubsza.
    na nowszym jak w c50 d jest nieznacznie tylko lepiej - wydaje sie ze
    jest ostro , w rzeczywistosci niekoniecznie.

    nie bede pisal teraz dlaczego tak jest - nawet przy uzyciu lupy.

    jesli bedziesz ocenial jakosc obiektywu a w szczegolnosci teio
    tamnrona to na otwrtym obiektywie - na przyslonie 2,8 osiaga on
    niemlaze max rozdzielczosci . oznacza to ze moszesz na tej przyslonie
    ocenic wspolprace z korpusem , zas ew. bledy nie beda wynikiem zlej
    korekcji obiektywu.

    i uwaga ja nie wierze w te opowiesci o duzym rozrzucie parametrow
    optycznych.
    Znajac technologie i precyzje japonczykow , optycznie beda do siebie
    wszystkie b . zblizone - natomiast z cala pewnoscia moze AF
    wspolpracowac roznie z roznymi aparatami stad i rozne wyniki.
    NIe spotkalem opinie o zle rysujacym tym tamronie , przeciwnie , wiele
    pochlebnych.

    jesli nie wiesz jaki masz aparat - to nie bardzo moge dalej pomoc -

  • 15. Data: 2009-09-14 13:25:11
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha h...@p...onett.pl napisał tak:

    > No to komu ja mam teraz wierzyc?:)

    Zerknij sobie we wczorajszy watek 'test m9 i stado niedowartosciowanych
    baranow' ;)

    Ewentualnie przeszukaj sobie archiwum grupy na okolicznosc wystapien 'XX YY'
    albo jansal - to jego poprzednia ksywa ;)

    > Jak na moj zdrowy rozsadek mam takie uwagi:
    >
    > 1. Pelna dziure bede wykorzystywal przeciez rowniez w pomieszczeniach,
    > wiec testowanie przy swietle zarowym tez ma sens.

    Przy swietle o innej temperaturze prawie zawsze bedziesz mial przesuniecie
    ostrosci wzgledem swiatla dziennego. Taki urok tych systemow...

    > Pytanie: na ile bf/ff lub jego brak w swietle dziennym daje pewnosc, ze w
    > zarowym tez go nie bedzie. Czy wystepuje tu jakas zasada czy korelacja ?

    Wystepuje:
    nie masz bf/ff w dziennym -> zapewne bedziesz mial w zarowym
    nie masz bf/ff w zarowym -> zapewne bedziesz mial w dziennym

> [...]
    > brak ff/bf na kontrastowej kartce kiedy AF
    > pogubi sie np. kiedy bede fotografowal np. twarz.

    Jezeli nie bedzie problemow przy robieniu fotografii tablicy testowej to z
    duzym prawdopodobienstwem nie bedzie ich tez przy robieniu normalnych zdjec.

    To dziala raczej w druga strone - czesto przy robieniu normalnych zdjec nie
    widac problemow z ostroscia, ale wychodza one przy robieniu tablic
    testowych.

    --
    W tablicę kluczyk raz i dwa
    I spalin kłąb i silnik gra...

  • 16. Data: 2009-09-14 13:35:08
    Od: h...@p...onett.pl

    XX YY <f...@g...com> napisał(a):

    >jesli nie wiesz jaki masz aparat - to nie bardzo moge dalej pomoc

    Napsalem pare postow wyzej - c40d. Do niego bede podpinal
    tego Tamrona.

    PP

  • 17. Data: 2009-09-14 13:56:33
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Sep., 15:35, h...@p...onett.pl wrote:

    > Napsalem pare postow wyzej  - c40d. Do niego bede podpinal
    > tego Tamrona.
    >
    > PP

    sorry

    niektore posty widze u siebie z opoznieniem.

    ocene jakijekolwiek jakosci za pomoca wbudowanego monitora mozesz
    zapomniec.
    wszystkie testy jakie bys nie robil jesli wyniki bedziesz ocenial na
    displayu aparatu moezsz zapomniec sa iluzoryczne.
    dokladnie taki sam test robilem w zaprzyjaznionym sklepie jakis czas
    temu na c40d pisze wiec z empirii.

    przy kolejnym obiektywie nie zauwazylem zadnych roznic , co nasuwnelo
    maja podjerzliwosc.
    umozliwionyo mi obejrzenie zjdec na kompiterze i zobaczylem dopiero
    wyrazne roznice.

    Jesli chcesz wiec oceniac to zadbaj najpierw abyc mogl dokonac oceny
    na komputerze , bez tego test nie ma wiekszego sensu , w szczgolnosci
    jesli chcesz wylapywac ewentualne subtelne roznice.

    ocenial bedziesz nie tylko jak ten obiektyw ostrzy , ale jak wogole
    rysuje na calej powierzchni - tym bardziej test na taka tablice w
    centrume nie bardzo ma sens.

    tablice testowe sluza do opisania jakiegos zjawiska ilosciowo.
    Dla ciebie nie jest waznym czy np nieostrosc pomierzona z 30 cm
    wynosic bedzie 6 mm czy 8 mm natomiast waznym jest zeby wylapac
    obiektyw , ktory obiektyw dobrze ostrzyl .

    sugerowalbym prosty test przy popelnieniu ktorego nie popelnisz bledow
    jakie moglby sie zdarzyc w sklepie przy fotografowaniu tablicy.

    Jesli mozsz to wyjdz na zewnatrz i fotografuj w swietle dziennym ulice
    - nieruchome samochody np na tablice rejestracyjne , albo znaki
    drogowe z napisami - pod katem i prostopadle . z odleglosci z jakich
    najczesciej sie fotografuje - pare - parenascie metrow. Na komputerze
    ocenisz gdzie przypada maximum ostrosci .
    to warzne , nie tylko jak rysuje ale gdzie przypada maximum ostrosci.
    Zrob na otwartej przyslonie i roznych ogniskowych,

    jesli w sklepie to koniecznie przy uzyciu lampy blyskowej ( krotki
    czas otwarcia migawki) na jakies opakowania z napisami , ale pod katem
    tak by ocenic rozklad ostrosci w glab.

    Jesli obiektyw pracuje prawidlowo tetsty to potwierdza.
    Wiecej nie potrzebujesz.
    Jak pisalem tablice pomagaja ujac jakies zjawisko liczbowo jesli to
    konieczne.
    Tutaj nieostrosci chyba nie chcesz ujmowac w liczby tylko znalezc
    obiektyw dobrze pracujacy.

    Najwazniejsze to ocena na kompie.
    natychmioast ocenisz gdzie przypada maximum ostrosci i czy wystepuja
    ona rownomiernie na calej powierzchni.
    na diplayu aparatu tego sie nie da zdrobic.

    XXX

  • 18. Data: 2009-09-14 14:05:09
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha XX YY napisał tak:

    > sugerowalbym prosty test przy popelnieniu ktorego nie popelnisz bledow
    > jakie moglby sie zdarzyc w sklepie przy fotografowaniu tablicy.

> [...]

    To powiedz mi misiu skad bedziesz wiedzial na ktory punkt tablicy
    rejestracyjnej, znaku drogowego albo opakowania zlapal ostrosc aparat?

    Szkoda gadac, dla mnie EOT

    --
    W tablicę kluczyk raz i dwa
    I spalin kłąb i silnik gra...

  • 19. Data: 2009-09-14 14:26:38
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > najczesciej sie fotografuje - pare - parenascie metrow. Na komputerze
    > ocenisz gdzie przypada maximum ostrosci .
    > to warzne ,

    qrcze nawez mnie rozbolaly oczy

    nigdy w zyciu do tej nie napisalem warzne w ten sposob

    wazne jak waga g sie wymiania na z z kropka gdyby ktos watpil ze
    nie wiedzialem.

  • 20. Data: 2009-09-14 15:03:32
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Mon, 14 Sep 2009 15:25:11 +0200, Kombajn Bizon wrote:
    > nie masz bf/ff w dziennym -> zapewne bedziesz mial w zarowym
    > nie masz bf/ff w zarowym -> zapewne bedziesz mial w dziennym

    To ma jakies logiczne uzasadnienie?

    Bo niespecjalnie umiem sie domyslic czemu barwa swiatla mialaby miec
    wplyw na dzialanie AF-a...

    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns