  • 101. Data: 2011-05-17 13:05:08
    Temat: Re: ilu jest programistow na swiecie?
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On May 17, 1:34 pm, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:

    > Podobno dlatego, że tak jeszcze lepiej.

    > Nie prowadziłem żadnego, ale robiłem w takich, w których robiono
    > design up front,
    [...]

    Aha, jeszcze, jeśli chodzi o samo pisanie programów bez robienia
    najpierw projektu, to jak najbardziej sporo takich napisałem.

  • 102. Data: 2011-05-17 14:26:26
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-05-17 13:40, R. P. pisze:

    > Agile, scrum, te wszystkie nowe "wynalazki" powodują tylko to, że
    > aplikacje stają się coraz mniej używalne, coraz więcej w nich błędów.
    > Dołóż do tego jeszcze XP, a masz murowaną katastrofę.

    Bzdury. Agile mówi z grubsza tylko tyle - proces ma być w minimalnym
    stopniu obciążony elementami, które nie prowadzą do działającego
    produktu. Na dodatek proces może (i powinien) być cały czas poprawiany.

    Jeśli projekt i dokumentacja jest niezbędna do stworzenia działającego
    produktu, to powstanie. Ale np. nie musi być sformalizowana, jeśli
    zdjęcie tablicy z rysunkiem + 5 zdań objaśnienia jest wystarczające.
    Jeśli zespół nie jest w stanie zapanować nad złożonością i ciągle się
    wszystko sypie, to raczej dojdzie do wniosku, że formalna dokumentacja
    musi powstać. I pewnie powstanie. To jest element uczenia się
    i poprawiania procesu wytwarzania.

    Tak - to cały czas jest balansowanie na linie i ryzykowanie. Przy silnym
    założeniu, że ludzie się uczą na błędach (i nie są za nie karani*) to
    wystarcza.

    *) Największą karą i motywacją bywa świadomość, że coś się spieprzyło
    w sposób absolutnie oczywisty.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 103. Data: 2011-05-17 14:35:41
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-05-17 15:05, Andrzej Jarzabek pisze:

    > [...]
    >
    > Aha, jeszcze, jeśli chodzi o samo pisanie programów bez robienia
    > najpierw projektu, to jak najbardziej sporo takich napisałem.

    To były raczej notatniki niż ERP? Co?

    Ale na poważnie, jak już ktoś napisał, Agile wcale nie zakłada braku
    projektu. Poza tym, jest pewien poziom skomplikowania, od którego
    dokumentacja projektowa jest niezbędna do powstania produktu końcowego.
    Dodatkowo jest jednak delikatna różnica pomiędzy pisanie programu który
    się samemu wymyśliło dla siebie (lub wyimaginowanego klienta) niż dla
    realnego zleceniodawcy. W pierwszym przypadku można improwizować,
    najwyżej się zmieni, w drugim nie ma miejsca na improwizację, bo produkt
    końcowy jest określony poprzez wymagania zleceniodawcy a nie własne
    widzimisie.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 104. Data: 2011-05-17 15:02:21
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 17 May 2011 08:02:52 +0100, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >Owszem, chodziło o rekrutację do oddziału w Europie, ale firma jest dość
    >mocno scentralizowana i proces rekrutacyjny był ustalany i testy
    >organizowane przez centralny HR w Stanach. Sama firma testująca
    >(Previsor konkretnie) była też amerykańska i zdaje się sporą część
    >biznesu robiła na amerykańskim rynku.

    Nie chce mi sie dalej pisac na ten temat....

    A.L.

  • 105. Data: 2011-05-17 15:28:11
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On May 17, 4:02 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Nie chce mi sie dalej pisac na ten temat....
    >
    > A.L.

    To odwińmy może stos: jak pisałem, testy online nie służą znalezieniu
    kompetentnego programisty, tylko zlikwidowaniu problemu kandydatów,
    których kretynizm zwala z nóg. To są ortogonalne problemy: można z
    jednej strony mieć mnóstwo kretynów przychodzących na rozmowy, a nie
    mieć problemu ze znalezieniem kompetentnych kandydatów, a z drugiej
    strony nie mieć rozmów z kretynami, ale też nie mieć rozmów z
    kompetentnymi. Wspomniałeś o kretynach u was w firmie tak, jakby to
    był problem, dlatego napisałem o testach. Oczywiście całkiem możliwe,
    a nawet prawdopodobne, że ten problem nie jest dla was tak wielki,
    żeby się wam opłacało organizować testy. Bo w znalezieniu
    kompetentnego kandydata pewnie wam i tak nie pomogą.

    Natomiast jeśli chodzi o znajdowanie komptentnych programistów przez
    headhuntera, to pytanie brzmi tak: jak reprezentujący was headhuunter
    znajdzie i zadzwoni do kompetentnego programisty, który już ma jakąś
    tam swoja pracę, to czym może go zachęcić, do zainteresowania się
    możliwością pracy dla was? Bo że nie kasą, to już wiemy.

  • 106. Data: 2011-05-17 16:53:34
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On May 17, 3:35 pm, "Przemek O." <p...@o...eu> wrote:

    > To były raczej notatniki niż ERP? Co?

    Powiedzmy że gdzieś pomiędzy.

    > Ale na poważnie, jak już ktoś napisał, Agile wcale nie zakłada braku
    > projektu.

    Żeby rozwiać niejednoznaczności, uściślijmy może, że chodzi o
    tworzenie dokumentu projektowego, na podstawie którego tworzony jest
    kod. Oczywiście kod, który piszę, posiada ostatecznie i na każdym
    etapie "projekt" w sensie jakiejś struktury konceptualnej. Również,
    jeśli jest takie wymaganie, mogę ten projekt udokumentować ex post, co
    się dzieje np. po release albo przed hand-offem.

    Natomiast twierdzę, i Agile tak twierdzi, że można (a niekiedy nawet
    należy) pisać program bez dokumentu projektowego up front, czyli
    takiego, który dokumentuje nieistniejący jeszcze kod, który będzie w
    dalszej kolejności pisany według tego projektu.

    Oczywiście jedna z rzeczy, do której projekt jest potrzebny, to
    koordynacja równoległej pracy wielu programistów nad tym samym
    projektem. Jak rozumiem Agile (powiedzmy konkretnie XP) zakłada tu
    dwie możliwości: albo zaczyna się od tego, że w pierwszym dniu/
    tygodniu kod produkcyjny tworzy jedna para programistów, podczas gdy
    reszta konfiguruje source control i build machine, robi research,
    rozmawia z customerami albo przestawia biurka. Druga możliwość jest
    taka, że zespół robi zebranie i ustala nieformalny bardzo ogólny
    projekt up front, który pozwoli im na dalszy podział pracy. W każdym
    przypadku projekt jest formalizowany nie do dokumentu projektowego,
    tylko do zestawu unit testów, które w sposób jednoznaczny określają
    jakie komponenty mają istnieć, jakie interfejsy udostępniac i jaką te
    interfejsy mają mieć funkcjonalność.

    > Poza tym, jest pewien poziom skomplikowania, od którego
    > dokumentacja projektowa jest niezbędna do powstania produktu końcowego.

    Nie zgodzę się. Dokumentacja projektowa może być potrzebna jeśli np.
    zespół po zakończeniu projektu ma być rozwiązany lub przeniesiony do
    innego projektu, a maintenance ma robić ktoś inny (co jest sensownym
    scenariuszem, bo zespół agile powołany do tworzenia projektu ab initio
    nie będzie najlepszym zespołem do jego maintainowania po zredukowaniu
    ilości bieżącej pracy.

    W drugiej kolejności dokumentacja może być potrzebna firmie jako
    dupochron na wypadek, gdyby jakaś większa liczba członków zespołu
    zechciała sobie pójśc gdzie indziej.

    I w końcu jeśli zakładasz, że będzie duża rotacja pracowników w czasie
    trwania projektu, dokumentacja projektowa jest potrzebna, ale jeśli
    będzie duża rotacja, to prawdopodobie nie powinieneś stosować Agile.

> [...]
    > najwyżej się zmieni, w drugim nie ma miejsca na improwizację, bo produkt
    > końcowy jest określony poprzez wymagania zleceniodawcy a nie własne

    Projekt to projekt, a wymagania to wymagania. Nawet jeśli dostraczenie
    dokumentu projektowego jest w wymaganiach, to raczej się nie wymaga,
    żeby dostarczyć go up front - przed napisaniem programu. No chyba że
    pracodawca/zleceniodawca ma też takie wymaganie, ale wtedy nie
    praktykujesz agile, tylko narzucony z góry proces waterfall lub
    iterative.

    Jeśli chodzi o same wymagania, to XP ma takie podejście, że od
    udokumentowanych wymagań lepszy jest customer w zespole. Oczywiście
    musisz tego customera mieć, w dodatku musi być kompetentny i mieć
    realną możliwość podejmowania decyzji i brak tego jest poważną
    obiektywną przeszkodą w stosowaniu XP. Z drugiej strony oczywiście
    należy do tego przyłożyć zdrowy rozsądek - podejście to nie oznacza
    zakazu istnienia dokumentów z wymaganiami, istotne są natomiast dwie
    rzeczy: po pierwsze, że realne wymagania będą się zmieniać w miarę
    pracy z customerem i w związku z tym dokument z wymaganiami nie może
    być wiążącą umową, a po drugie że jak programista będzie miał
    jakiekolwiek problemy, uwagi czy propozycje co do tego, co wyczytał w
    dokumentacji wymagań, to będzie mógł usiąść z customerem i wypytać się
    go, czego on naprawdę chce. Jeśli te warunki nie moga być spełnione,
    to jest to kolejna obiektywna przeszkoda w stosowaniu XP.

    Jeśli chodzi o moje osobiste doświadczenie, to mam właśnie takie:
    dokument z wymaganiami się szybko dezaktualizuje, możliwość szybkiego,
    częstego i osobistego kontaktu z człowiekem, który rozumie wymagania i
    będzie je mógł wyjaśnić - jest niezastąpiona. Sytuacja, w której
    wymagania są kontraktem, w którym każdą zmianę trzeba negocjować jest
    szkodliwa dla jakości tworzonego oprogramowania - prędzej czy później
    nastąpi któraś z poniższych sytuacji:
    - nagle się okaże, że jakiś feature opisany w wymaganiach jest Bardzo
    Trudny do zaimplementowania i trzeba renegocjować kontrakt albo
    ponosić ryzyko (np. opóźnień). Z drugiej strony ten sam feature może
    wcale nie być tak istotny dla klienta, lub być łatwy do zastąpienia
    czymś, co dla klienta ma prawie taką samą wartość, a jest trywialne do
    zrobienia. Sam overhead renegocjonowania umowy może być w tym
    przypadku gigantyczny w porównaniu do wysiłku podjęcia decyzji co do
    wartości tego feature'a i zamiplementowania go w tej czy innej
    postaci.
    - okaże się, że wymaganie interpretowane w pewien sposób (powiedzmy -
    rozumiane dosłownie, np. tak, jak by zrozumiał je pedantyczny
    programista o matematycznym umyśle, nie mający szczególnie dużej
    wiedzy o zastosowaniach wymaganego feature'a) jest jednocześnie
    kosztowne w realizacji i kompletnie niepotrzebny, a nawet absurdalny.
    To doprowadza do jescze gorszej sytuacji, gdzie programista pokaże
    paluchem że jest napisane, że działać ma właśnie tak i tak właśnie
    działa, zleceniodawca powie, że nie tego chciał i nie o to chodziło w
    tym punkcie umowy i powstaje kwas na zasadzie czy to zleceniodawca źle
    wyspecyfikował i powinien podpisać odbiór, a jak chce, żeby inaczej
    działało, to niech negocjuje umowę na enchancement i przygotuje się,
    żeby słono zapłacić, czy jednak jest to bug, który wykonawca musi
    naprawić na własny koszt i ewentualnie nawet ponieść konsekwencje
    (dodatkowego) opóźnienia. Zauważ, że w tym przypadku może chodzić o
    kluczowy element programu, od którego masa innych rzeczy jest zależna
    i którego przerobienie, żeby było tak, jak ma być, to poważny effort,
    np. przepisanie na nowo 1/3 kodu.

  • 107. Data: 2011-05-17 17:49:10
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-05-17 18:53, Andrzej Jarzabek pisze:

> [...]
    > trwania projektu, dokumentacja projektowa jest potrzebna, ale jeśli
    > będzie duża rotacja, to prawdopodobie nie powinieneś stosować Agile.

    Dokumentacja jest potrzebna zawsze przy dużych projektach. Tak samo jak
    komentowanie kodu. Oczywiście nikt nie każe dokumentować pierdół. Chodzi
    o to, że przy projekcie oprogramowania które powstaje rok i dłużej, po
    pewnym czasie nawet osoba siedząca w projekcie od początku może nie
    wiedzieć co gdzie i jak się robi. Dochodzenie do tego na podstawie
    analizy kodu i ewentualnego komentowania kodu jest bardziej uciążliwe i
    długotrwałe w porównaniu do szukania tego w dokumentacji projektu.

> [...]
    > pracodawca/zleceniodawca ma też takie wymaganie, ale wtedy nie
    > praktykujesz agile, tylko narzucony z góry proces waterfall lub

    Czym innym jest dokumentacja projektowa (dokumentacja kodu) a czym innym
    jest projekt (określający założenia projektu, wymagania, sposób
    realizacji itd itp).

> [...]
    > go, czego on naprawdę chce. Jeśli te warunki nie moga być spełnione,
    > to jest to kolejna obiektywna przeszkoda w stosowaniu XP.

    Yea! Right! Jak już pisałem to się sprawdzi przy pisaniu notatnika. A
    umowę na co się podpisuje? A na jakiej podstawie projekt jest uznany za
    zakończony? Na podstawie tego że customer powie że tak jest? Nawet jeśli
    wszystko ustalicie i wydaje się ze jest ok, to customerowi nagle może
    się przyśnić coś innego, albo zobaczy coś u kogoś i będzie to chciał.
    Tym sposobem projekt nie będzie zamknięty nigdy.

    > Jeśli chodzi o moje osobiste doświadczenie, to mam właśnie takie:
    > dokument z wymaganiami się szybko dezaktualizuje, możliwość szybkiego,

    <CIACH>

    Powiem Ci tak. (bez urazy oczywiście) Po przeczytaniu tego odnoszę
    wrażenie, że piszesz oprogramowanie sam lub w gronie programistów a nie
    w zespole tworzącym oprogramowanie. Czyli tzw. standard - programista
    "wszystkorobiący". Od zbierania wymagań, poprzez opracowanie projektu
    (lub nie), kodowanie, testowanie (!) i wdrażanie. Sam tak robiłem swego
    czasu.
    I to by tłumaczyło nasze różne podejście do kwestii tworzenia
    oprogramowania.
    Analityk (dobry analityk) jest nieoceniony. Minimalizuje ryzyko
    wystąpienia sytuacji o których piszesz już na etapie zbierania i
    opracowywania wymagań. I czym jest tutaj okres kilku (nastu) tygodni
    poświęconych na stworzenie dokumentacji wymagań, jeśli wynikiem tego
    jest konkretna punkt po punkcie lista opcji które program musi posiadać,
    z opisem konkretnych działań jakie musi wykonywać. Na podstawie wymagań
    mamy już możliwość oszacowania wykonalności i ewentualnego terminu
    wykonania. Ale żeby tak było analityk musi być dobry, znać branże dla
    której piszemy oprogramowanie. A takich niestety jest niewielu, a ich
    wynagrodzenie jest niejednokrotnie wyższe od wynagrodzenia programistów.
    Na tej podstawie podpisujemy umowę która sztywno określa zakres zadania
    i termin jego ukończenia. Wiadomo z czego i na jakiej podstawie jesteśmy
    rozliczani.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 108. Data: 2011-05-17 19:24:28
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 17 May 2011 08:28:11 -0700 (PDT), Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >tam swoja pracę, to czym może go zachęcić, do zainteresowania się
    >możliwością pracy dla was? Bo że nie kasą, to już wiemy.

    kazdy normalny pracownik, ejzeli tylko troche ma poczucie realnosci,
    utzrymuje kontakty ze swoja siecia headhunterow. Albowiem tutaj umowy
    o prace maja klauzule: "kazda ze stron moze rozwiazac umowe w cowolnej
    chwili bez podania przyczyn". Na dodatek, jak sie pracuje w jednej
    firmie dluzej niz 5 lat, to sie staje "unemployable". A na jeszcze
    jeden dodatek, nie ma tu regularnych podwyzek pensji, i jak sie chce
    dostac odpowiednio wiecej czy awansowac to nalezy zmienic prace.

    Wiec ma sie ilus tam headhunterow. Z kolei headhunters cenia sobie
    takie kontakty, wiec wydzwaniaja srednio raz w miesiacu mowiac "co w
    trawie piszczy" i pytajac sie "czy nie jestem zainteresowany".

    I tak sie kreci. Pracownika nei tzreba ZAINTERESOWAC zmiana pracy.
    Pracownik jest zainteresowany caly czas. Na ogol mowi swojemu
    headhunterowi "dziekuje" ale czesto mowi ze jest zainteresowany. Bo
    nikt nie jest zainteresowany JAKAS TAM praca. Natomiast kazdy jes
    tzaintelerowany LEPSZA PRACA niz ma.

    A jak pracownik nie jest zainteresowany, to predzej czy pozniej
    skonczy na flipowaniu burgerow w McDonalds.

    Swiezy abslowent uczelni na ogol zaczyna kariere od skontaktowania sie
    z jedna z firm headhunterskich. Inaczej nie ma szans.

    Headhunter nie podaje pensji, albowiem pensja jest sprawa negocjacji
    meidzy kandydatem a pracodawca. Owszem, pyta kandydata ile ten sobie
    zyczy, ale nie po to aby przekazac pracodawcy, ale aby powiedziec
    kandydatowi czy jego wymagania sa realne czy nie.

    A.L.

    P.S. Mam 5 headhunterow, i mimo ze dosyc dawno nei zmienialem pracy,
    ciagle do mnie dzwonia.

  • 109. Data: 2011-05-17 20:41:44
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    R. P. wrote:

    > A czym jest programowanie? Nie chodzi w nim przede wszystkim o napisanie
    > poprawnie działającego programu? :)

    > A zastosowania algorytmów? Przeglądałeś zadania? Uważasz, że umiejętność
    > stosowania znanych algorytmów w różnych kontekstach jest trywialna?

    HEhe, odpowiedzi nie dostałem. Wnioski pozostawię dla siebie...

  • 110. Data: 2011-05-17 21:20:12
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 17/05/2011 18:49, Przemek O. wrote:
    > W dniu 2011-05-17 18:53, Andrzej Jarzabek pisze:
    >
    > Dokumentacja jest potrzebna zawsze przy dużych projektach.

    Z mojego doświadczenia wynika, że bieżąca dokumentacja w dużych
    projektach jest bardzo często mocno niekompletna, nieaktualna, a koszt
    jej utrzymania przewyższa korzyści jakie przynosi. W skrócie - niepotrzebna.

> [...]
    > rok i dłużej, po pewnym czasie nawet osoba siedząca w projekcie od
    > początku może nie wiedzieć co gdzie i jak się robi.

    Ktoś siedzi rok w projekcie i go nie zna? Chyba żartujesz.

    > Dochodzenie do tego na podstawie
    > analizy kodu i ewentualnego komentowania kodu jest bardziej uciążliwe i
    > długotrwałe w porównaniu do szukania tego w dokumentacji projektu.

    Po pierwsze, po to masz coding standards, żeby nie było.
    Po drugie, w praktyce zespół, który pracuje nad kodem od roku ma o nim
    lepszą wiedzę, niż jest zawarta w dokumentacji. Jeśli praktykujesz
    shared ownership, to masz sporą szansę na to, że dany programista będzie
    sam znał odpowiedź. A jeśli nie, to praktykując kolokalizację zespołu,
    łatwo jest mu po prostu zapytać i dostać odpowiedź. A jeśli utknie, to
    po to masz daily standup, żeby ci, co wiedzą, mogli się zgłosić do pomocy.

    > Czym innym jest dokumentacja projektowa (dokumentacja kodu) a czym innym
    > jest projekt (określający założenia projektu, wymagania, sposób
    > realizacji itd itp).

    Ja mówię o tym, co w waterfallu jest tworzone w design phase. Wymagań i
    analizy do tego nie wliczam.

    > Yea! Right! Jak już pisałem to się sprawdzi przy pisaniu notatnika.

    A jednak całkiem spore programy się w ten sposób robi.

> [...]
    > się przyśnić coś innego, albo zobaczy coś u kogoś i będzie to chciał.
    > Tym sposobem projekt nie będzie zamknięty nigdy.

    Tu trochę przyznam, że wychodzę poza swoje kompetencje, ale o ile
    rozumiem, to przede wszystkim XP pomyślanie jest nie pod kątem
    projektów, które się w pewnym momencie zdaje i zamyka, tylko raczej do
    takich, które w pewnym (wczesnym) momencie mają pierwszy release, a
    potem regularni i dość często kolejne release'y, np. co miesiąc albo co
    dwa miesiące.

    I jeśli to jest zewnętrznie zlecony projekt, to - na ile się orientuję -
    preferuje się umowy sformułowane tak, że dopóki zleceniodawca płaci, to
    dostaje kolejne wersja - z jakimiś tam zabezpieczeniami dla obydwu stron.

    Jeśli się nie da, a decyduje się na XP, to się zakłada, że kontrakt
    będzie renegocjowany po zawarciu, że zlecenidawca będzie skłonny do
    zmiany kontraktu jak zobaczy, że dostaje w pierwszej kolejności to,
    czego najbardziej potrzebuje i że będzie miał szybko funkcjonalny
    produkt. Wtedy odpowiednie role w zespole osłaniają przed tym programistów.

    No i oczywiście niektóre projekty są wewnętrzne, więc nie ma całego tego
    krapu.

> [...]
    > "wszystkorobiący". Od zbierania wymagań, poprzez opracowanie projektu
    > (lub nie), kodowanie, testowanie (!) i wdrażanie. Sam tak robiłem swego

    Powieem ci tak: mylisz się.

> [...]
    > której piszemy oprogramowanie. A takich niestety jest niewielu, a ich
    > wynagrodzenie jest niejednokrotnie wyższe od wynagrodzenia programistów.

    Nie wiem, może pracujesz w jakiejś specyficznej branży, albo
    specyficznej kulturze, w której waterfall się sprawdza, ale consensus
    jest jednak taki, że nie sprawdza się prawie nigdy.

    Ja też pracowałem z analitykami, wydaje mi się, że dość dobrymi, ale
    zawsze było tak, że dokumenty, które wyprodukowali trzeba było mocno
    modyfikować w trakcie developmentu. I komunikacja, a nie dokumentacja,
    była kluczowa dla skuteczności realizacji _rzeczywistych_ wymagań.