-
Data: 2011-07-21 08:25:40
Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]>
> Znowu nie czytałeś co pisałem :-) Przecież pisałem że czasami używam RAW -
> mam guziczek na body, który powoduje włączenie RAW na jedno zdjęcie -
> właśnie na takie przypadki gdy trafi mi się scena na krańcach możliwości
> matrycy - bo tylko o takich piszesz. Tyle że w prawdziwym życiu takie sceny
> rzadko mi się trafiają - zazwyczaj mam sceny o niższym kontraście - i wtedy
> wszystko mi "się mieści w jpegu" albo o dużo wyższym i wtedy musiałbym
> robić HDR (w praktyce po prostu nie robię wtedy zdjęcia bo mi się nie chce
> z tym babrać - najczęściej jak coś jest pieruńsko kontrastowe to też jest
> marnym motywem).
> A może tylko ja mam takie szczęście i inni trafiają cały czas na sceny o
> rozpiętości użytecznych naświetleń większej niż zniesie konwerter do jpeg w
> aparacie ale mniejszej niż zarejestruje matryca...?
>
> Henry
Nalezy rozrozniac pomiedzy dynamika wejscia i wyjscia.
gdzies tam pisales , ze masz aparat o dynamice wejscia ok 11,5 .
to nie jest prawda , nie ma takich aparatow dslr - to jakas dziwna
metoda pomaru najprawdopodobniej z szumami w dolnym zakresie.
dynamika wejscia wspolczesnych dlsr to max ok 9,0-10 EV przy czym
mierzy sie ja na dole od poziomu 3 razy wyzszego od poziomu szumow.
Byc moze stad te roznice , ze chwalisz sie dynamika , ale z szumami.
Zasadniczo format zapisu nie ma wplywu na dynamike wejscia.
Najwyzsza biel zapisana w jpeg jest tak samo biala jak w raw. czern w
jpeg tak samo czarna jak w raw - sa tak samo czarne lub tak samo
biale.
Format zapisu ma decydujace wplyw na dynamike wyjscia.
w jpeg masz dynamike 1:256
w raw w zaleznosci od tego ilu bitowy jest 1 : kilkunastu tysiecy.
Uznacza to ze jesli masz scene o rozpietosci tonalnej np 4 EV to
swoim aparatem niezaleznie od formatu zapisu pokryjesz ten zakres
dynamiczny , ale jesli zapiszesz w jpeg to ta scena zostanie
zapisana w parudziesiesiu stopniach jasnosci dla kazdego koloru , w
raw juz w paru tysiacach stopniach jasnosci dla kazdego koloru .
Jesli masz odpowiedni program to mozna z raw te subtelnosci jakos tak
przelozyc w trakcie obrobki ze obraz jest bogatszy tonalnie.
Najczesciej jednak i to najbardziej widac jest wyciagenie tych
szczegolow w partiach najjasniejszcych i najciemniejszych na zdjeciu.
I rzecz najbardziej chyba decydujaca , jesli obraz poddaje sie dalszej
obrobce , a najczesciej tak robimy to jpeg jest formatem najbardziej
nieodpowiednim do tego celu. to najwiekszy blad jaki mozna popelnic w
takcie obrobki - decydowac sie na obrobke zdjec zapisanych w jpeg i
dokonywac zapisu na etapach obrobki w jpeg.
uzyje znowu porownania do muzyki - pewnie widziales klawiature
fortepianu.sa tam klawisze czarne i biale.
odstep jednej oktawy to 8 klawiszy bialych - to jest zakres danamiki
- oktawa.
jesli usuniesz czarne klawisze to bedzie tam podzial 8 klawiszy ,
czyli 8-iu dzwieko , zakres nie ulega zmianie , jest on okreslony
przez klawisz dolyn i gorny.
jesli dolozysz klawisze czarne to zakres dynamiczny sie nie zmienia ,
bedzie on podzielony na wiecej stopni teraz na 13 klawiczy ( 8 bialych
i 5 czarnych) - mozesz grac subtelniejsze melodie - dzwieki mniej od
siebie oddalone
to jest ta roznica pomiedzy rawem a jpeg . Rawem dzielisz te sam
zakres dynamiczny na wiecej stopni ( jakby wiecej klawiszy -
kilkanascie tysiecy ) , jpeg dzielisz te skale na 256 stopni.
Od umiejetnosci muzyka zalezy czy potrafi wykorzystac wszystkie
klawisze , od umiejetnosci fotografa zalezy czy potrafi wykorzystac
informacje zapisane w raw czyli walory tonalne.
jesli decydujesz sie na zapis w JPEG na karcie aparatu to tak jakbys
kupicl sobie prosta zabawke muzyczna do grannia dla dzieci tylko z
bialymi klawiszami.
wiem , wiem , zaraz sie ktos zglosi ze mozna sobie brakujace dzwieki
czarnych klawiszy dorobic w mozgu i bedzie to samo.
Następne wpisy z tego wątku
- 21.07.11 09:07 Janko Muzykant
- 21.07.11 10:06 Andrzej Libiszewski
- 21.07.11 10:26 Zygmunt Dariusz
- 21.07.11 11:52 Henry(k)
- 22.07.11 19:53 Mateusz Ludwin
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
- Forum o Sony serii A (alfa)?
- obrobka RAW na konputerze
- Sklejanie bracketowanych JPGów
Najnowsze wątki
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-28 droga laweta
- 2024-11-28 Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- 2024-11-28 skąd się biorą tacy debile?
- 2024-11-28 JDG i utylizacja sprzetu
- 2024-11-27 Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Bydgoszcz => QA Engineer <=
- 2024-11-28 Zielona Góra => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-11-28 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2024-11-27 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-11-27 Zielona Góra => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-27 Warszawa => Senior Java Developer <=