  • 51. Data: 2009-03-12 11:21:13
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: j...@a...at

    > wKF: mam do ciebie wielką prośbę - tnij cytaty!

    tak jest !

    > A w meritum sprawy - nie bardzo wiem, o co ci chodzi.

    abstrahujac od glownego watku , gdyz chyba nikt nie wie na 100% o co
    autorowi chodzi
    zauwazylem ze:

    w trakcie wyciagania szczegolow z glebokich cieni ( krzywa w gore )
    albo tlumeinia szczytowych swiatel ( krzywa w dol ) dochodzi lokalnie
    do zaburzenia kontrastu. mowi sie wowczas o niezrownowazonych
    przejsciach tonalnych.

    to tak jakby ktos gral na fortepianie cala game i kolejne dzwieki
    przyciskal glosniej / ciszej.

    mozna efekt pozornego zwiekszenia rozpietosci tonalnej uzyskac robiac
    wyciagi z oryginalnego raw , nawietlajac je na cienie , , tony
    posrednie , swiatla i skladajac.
    w takim przypadku ksztalt krzywej nie ulega zaburzeniom mamy wowczas
    zrownowazone , harmonije przejscia tonalne.
    ta tak jakby ktos gral te gamy przyciskajac klawisze z rowna sila.

    nie chce rostrzygac jak nalezy robic , bo to rzecz gustu , ale
    zauwazylem tylko , ze manipulacji krzywymi towarzyszy zawsze gdzies
    zaburzenie kontrastu (wystepuje po obu stronach extremum na krzywej
    - przeciwne)

    tyle.

    Różnica jest taka,
    > że ja zdecydowałem się bardziej wyciągnąć cienie. Owszem, kolory będą
    > bardziej "wypłowiałe", ale jak się wyciąga z głębokich cieni to tak
    > będzie też w rawie.
    >
    > Porównanie:http://images36.fotosik.pl/78/acba43c4807
    3cbf8.jpg

  • 52. Data: 2009-03-12 11:28:49
    Od: j...@a...at

> [...]
    > zauwazylem tylko , ze manipulacji krzywymi towarzyszy zawsze gdzies
    > zaburzenie kontrastu (wystepuje  po obu stronach  extremum na krzywej

    ups to nie beda extrema tylko punkty przegiecia

  • 53. Data: 2009-03-12 11:28:55
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Jezdnia oświetlona lampami ulicznymi w nocy.
    I co, żarniki mają być widoczne?

    > Pokój oświetlony żarówką.

    Sztuczne utrudnianie zrobienia zdjęcia - filtr pomarańczowy na lampę i
    lampą w sufit, albo zapalić dodatkowe światła w domu.

    > Słońce na niebie.
    abpc radzi sobie świetnie z D3 i pojedynczą ekspozycją pod Słońce. Z
    tego co się orientuję to nie używa do tego filtrów połówkowych, ale mogę
    się mylić.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 54. Data: 2009-03-12 11:31:56
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Paweł W. wrote:

    > I co, żarniki mają być widoczne?

    Tak, żeby było wiadomo jak były jasne.

    > Sztuczne utrudnianie zrobienia zdjęcia - filtr pomarańczowy na lampę i
    > lampą w sufit, albo zapalić dodatkowe światła w domu.

    Ale zdjęcie to tylko pewne niszowe zastosowanie HDRI... My chcemy wiedzieć jak
    jasna jest ta żarówka w stosunku do reszty pokoju, dlatego korzystamy z HDRI.

    > abpc radzi sobie świetnie z D3 i pojedynczą ekspozycją pod Słońce. Z
    > tego co się orientuję to nie używa do tego filtrów połówkowych, ale mogę
    > się mylić.

    No nie bardzo, złapanie rzeczywistej jasności słońca (dla ułatwienia niech to
    będzie słońce przed zachodem) nie jest możliwe na jednym zdjęciu.

  • 55. Data: 2009-03-12 12:21:38
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Paweł W. pisze:
    > Masz jakiś przykład tak zrobionego HDR? Bo ciężko mi sobie wyobrazić
    > sceny wymagające aż takiej rozpiętości.

    Tu masz 8EV z rawów (można przyjąć, że to z 10-12 EV z jotpegów):
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/hdr.jpg
    (to jedno jedyne zdjęcie w hdr jakie zrobiłem, bo mi do wykładów było
    potrzebne - na swoje potrzeby nie robię tego, wyrabiam się bez tej
    technologii).
    Jak widać i tak brakło, przy zejściu ze 4EV w dół mielibyśmy ładnie
    czytelny dach. Wnętrze lampy wymagałoby wyjścia... lekko licząc co
    najmniej 8EV (najkrótsze jest robione przy 1/4 sekundy, wnętrze lampy
    będzie miało szczegóły przynajmniej przy 1/1000s. Zatem suma 20EV jak nic :)
    Ale prawdopodobnie dyfuzja światła w szkle obiektywu załatwi realne
    możliwości przeniesienia takiego kontrastu przy tak małych elementach
    zdjęcia.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 56. Data: 2009-03-12 12:25:07
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Paweł W. pisze:
    > I co, żarniki mają być widoczne?

    Jeśli taki jest zamysł fotografującego...

    > Sztuczne utrudnianie zrobienia zdjęcia - filtr pomarańczowy na lampę i
    > lampą w sufit, albo zapalić dodatkowe światła w domu.

    Nie o to chodzi. Skuteczność bardzo niesymetrycznie obciążonej matrycy
    zmniejsza użyteczną dynamikę. Można założyć filtr ale nie zawsze światło
    jest spójne widmowo.

    > abpc radzi sobie świetnie z D3 i pojedynczą ekspozycją pod Słońce.

    Bo ma hdra sprzętowego :)
    Jak pisałem, do 99% ujęć nie ma potrzeby używania hdrów tylko potrzeba
    pomajdrać suwakami wcześniej dokładnie naświetlając scenę. Nie ma też
    potrzeby wielokrotnego ''wołania'' tego samego rawa (aczkolwiek może to
    być wygodniejsze).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jestem wariat na motorze, najszybszy we wsi!/

  • 57. Data: 2009-03-12 12:50:06
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Janko Muzykant napisał(a):

> [...]
    > Ale prawdopodobnie dyfuzja światła w szkle obiektywu załatwi realne
    > możliwości przeniesienia takiego kontrastu przy tak małych elementach

    Ale to zdjęcie wygląda strasznie sztucznie.

    wer

  • 58. Data: 2009-03-12 12:58:27
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    b...@n...pl wrote:

    > Ale to zdjęcie wygląda strasznie sztucznie.

    No a jak ma wyglądać prezentowane na monitorze o kilku EV? HDRI to nie jest
    technologia dla fotografów.

  • 59. Data: 2009-03-12 13:01:48
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    b...@n...pl pisze:
    > Ale to zdjęcie wygląda strasznie sztucznie.

    Zasługa lamp sodowych. Wiem i dlatego w końcu przy okazji zrobiłem
    ''niesztucznego'' hadeera - nic ciekawego treścią, nie do uzyskania w
    jakikolwiek inny sposób (także analogowo):
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/hdr2.jpg

    18 EV, 9 ujęć od 1 do 1/4000 s (ostanie przy zmniejszanej przysłonie
    5,6/11/22 bo czasów brakło). W sumie i tak można by wyciągnąć cienie
    jeszcze ze 3EV. A to tylko łazienka z lustrzaną żarówką 60W. Ktoś coś
    mówił o żarniku :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /gdybym miał najdroższy aparat to bym był najlepszym fotografem, a tak
    to.../

  • 60. Data: 2009-03-12 13:03:06
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > No a jak ma wyglądać prezentowane na monitorze o kilku EV? HDRI to nie
    > jest technologia dla fotografów.

    Tylko dla marsjan :)
    HDR to kompresja dynamiki właśnie po to, żeby dało się drukować i
    wyświetlać.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /nie każdy cieć to cieć, nie każdy prezydent to prezydent.../