  • 1. Data: 2009-01-24 13:52:11
    Temat: Re: hala katowice
    Od: "marcin markowski" <n...@g...pl>

    Akurat w temcie tej hali moge powiedziec coś wiecej. Po pierwsze to nie ma
    nic takiego jak bezpośrednia przyczyna tego co się stało. W budownictwie to
    jest tak, że jak się zrobi jeden błąd to jeszcze nic sie nie dzieje.

    Najpoważniejszym błedem tej hali było to, że wogole ktos zdecydowal się ją
    budować w taki sposób i z takimi założeniami. Podstawową zasadą obowiązującą
    w modelowaniu takiej konstrukcji jest jej czytelność (czyli innymi słowy
    trzeba być pewnym "co opiera się na czym"). Tu błąd był taki że jak po
    katastrofie prof. Biegus z PWR zapoznał sie z konstrukcją to sam nie
    wiedzial jak to zamodelować przez dłuższy okres czasu. Po zamodelowaniu
    okazalo się ze w jednym miejscu połączenie bylo przeciążone 8-krotnie (widac
    jakie mamy wsp bezpieczenstwa ze to nie zawaliło się od razu). Błędów
    projektowych wynikajacych wlasnie z błędnego modelowania bylo dużo, do tego
    nałożyły się błędy w wykonawstwie (dach zrobiono z mniejszym pochyleniem niż
    bylo w projekcie). Budynek byl ze stali co powinno dać jakies oznaki przed
    zawaleniem (inaczej niż to bywa w żelbecie). Zreszta takie oznaki byly -
    parę lat wczesniej nakrętki fruwały po obiekcie i to byl wlasnie moment w
    którym mozna bylo zapobiec tragedii. Niestety nadzór budowlany nie zlecil
    analizy projektu i sądze ze wina w duzej mierze spoczywa wlasnie na
    inspektoracie nadzoru budowlanego.
    Jeszcze jedno ad odsniezania. Może nie ma obowiązku odsnieżania ale jednak
    przy obliczeniach przyjmuje się jakąś warstwe śniegu. Nic nie przeszkadza
    aby wpisać np w książce obiektu lub w instrukcji używania obiektu obowiązek
    kontroli grubości pokrywy śnieżnej (i tak się robi). Istnieją jeszcze
    systemy monitoringu grubości śniegu.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-01-24 18:31:51
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2009-01-24 14:52, Użytkownik marcin markowski napisał:
    > Jeszcze jedno ad odsniezania. Może nie ma obowiązku odsnieżania ale jednak
    > przy obliczeniach przyjmuje się jakąś warstwe śniegu.

    Nie warstwę śniegu tylko obciążenie śniegiem. A różnica jest wbrew
    pozorom duża - ciężar objętościowy śniegu zmienia się od 1 kN/m^3 (puch)
    do 9 kN/m^3 (śnieg zlodziały, na pograniczu lodu).

    > Nic nie przeszkadza
    > aby wpisać np w książce obiektu lub w instrukcji używania obiektu obowiązek
    > kontroli grubości pokrywy śnieżnej (i tak się robi). Istnieją jeszcze
    > systemy monitoringu grubości śniegu.

    Tyle że to niewiele da - przyczyna jak wyżej.

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 3. Data: 2009-01-24 22:42:02
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > nic takiego jak bezpośrednia przyczyna tego co się stało. W budownictwie to
    > jest tak, że jak się zrobi jeden błąd to jeszcze nic sie nie dzieje.

    Skoro mozesz powiedziec "cos wiecej", sluchamy, bo to co piszesz to wyglada na
    takie pisanie po linii i na bazie; moze ktos zadbal o to by opinia wygladala
    tak a nie inaczej. Moje zdanie niestety jest inne, byla konktretna i
    bezposrednia przyczyna zawalenia sie tyego dachu.
    > Najpoważniejszym błedem tej hali było to, że wogole ktos zdecydowal się ją
    > budować w taki sposób i z takimi założeniami.
    Z jakimi zalozeniami, chyba z sufitu. Dla mnie jest ewidentne, ze hala
    zostala zerznieta z jakiejs isniejacej i sprawdzonej konstrukcji.
    Podstawową zasadą obowiązującą
    > w modelowaniu takiej konstrukcji jest jej czytelność (czyli innymi słowy
    > trzeba być pewnym "co opiera się na czym").
    A coz tu byl za problem, przecie w srodku byly slupy a na zewnatrz sciany.
    Czy to takie trudne wyobrazic sobie co na czym stoi czy wisi?
    Tu błąd był taki że jak po
    > katastrofie prof. Biegus  z PWR zapoznał sie z konstrukcją to sam nie
    > wiedzial jak to zamodelować przez dłuższy okres czasu.
    No coz, czesto profesor tez pada pod ciezarem swego, rekami swych asystentow
    tworzonego, dorobku nalkowego.
> [...]
    > nałożyły się błędy w wykonawstwie (dach zrobiono z mniejszym pochyleniem niż
    No to tu masz u mnie piatke, tego rzeczywiscie nie wiedzialem. Ale to tylko
    potwuerdza mija hipoteze, ze bezposrednia przyczyna zawalenie sie dachu bylo
    stopienie sie grubej warstwy sniegu i splyniecie wody zgodnie ze spadkiem tego
    dachu. Jaki on byl? Chyba do srodka. I nic nie stalo na przeszkodzie aby
    dokladnie przy srodkowych slupach nie powstalo obciazenie nawet te 8 razy
    przekraczajace modelowe, bo wloty do rur byly zamarzniete.
    Budynek byl ze stali co powinno dać jakies oznaki przed
    > zawaleniem (inaczej niż to bywa w żelbecie).
    Byly wyrazne oznaki ugiecia i zwichrowania sie dzwigarow. Jeden facet z glowa
    na karku jak to zobaczyl to uciekl pod sciane zewnetrzna i to uratowalo mu
    zycie.
    A co do betonu tez nie masz racji, beton tez ostrzega zanim sie zawali i to
    dosc glosno. Natomiast stal nie zawsze, ona sobie po cichutku plynie i dopiero
    wtedy z hukiem sie zrywa.
> [...]
    > aby wpisać np w książce obiektu lub w instrukcji używania obiektu obowiązek
    > kontroli grubości pokrywy śnieżnej (i tak się robi). Istnieją jeszcze

    No widzisz i tu wyszlo szydlo z worka. Pisales, ze nie ma nic takiego jak
    bezposrednia przyczyna a tu nagle okazuje sie ze jednak trzeba takie dachy
    odsniezac...
    Widzisz, opinia sadowa bieglych czy nawet superspecjal ekspertow to jedno, a
    prawda to czesto druga, nie zawsze pokrywa sie z opinia. Ja zawsze i wszedzie
    gdzie tylko moge propaguje teze, ze w kazdym bez wyjatku zjawisku biora udzial
    wszystkie inne mozliwe zjawiska i dzialaja wszystkie bez wyjatku prawa
    fizyczne. W tym rowniez socjologiczne, spoleczne, i inne takie. Mysle, za
    kumasz co mam na mysli.
    Pzdr.

  • 4. Data: 2009-01-25 08:26:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 24 Jan 2009 13:52:11 +0000 (UTC), marcin markowski wrote:
> [...]
    >w modelowaniu takiej konstrukcji jest jej czytelność (czyli innymi słowy
    >trzeba być pewnym "co opiera się na czym")

    Albo korzystamy z faktu ze mamy juz te komputery i podstawy sie
    zmienily - wcale nie musimy robic "czytelnie".

> [...]
    >okazalo się ze w jednym miejscu połączenie bylo przeciążone 8-krotnie (widac
    >jakie mamy wsp bezpieczenstwa ze to nie zawaliło się od razu).

    No wlasnie - przeciazone w stosunku do czego ?
    Jakis gotowy element ma 8-krotny nadmiar w stosunku do nominalu ?

    Czy projektanta uratowala inzynierska tradycja - z obliczen wychodzi
    ze wystarczy srubka M10, ale w budownictwie stosujemy minimum M20,
    i cztery zeby ladniej wygladalo.

> [...]
    >którym mozna bylo zapobiec tragedii. Niestety nadzór budowlany nie zlecil
    >analizy projektu i sądze ze wina w duzej mierze spoczywa wlasnie na

    A w ogole wiedzial o tym ? Bo tak mi sie wydaje ze jak pofrunie
    nakretka to sie nie wzywa nadzoru .. i tu byc moze byl blad
    uzytkownika .. niekoniecznie zawiniony, bo w koncu moze nie miec
    wyksztalcenia zeby to wiedziec.

> [...]
    >aby wpisać np w książce obiektu lub w instrukcji używania obiektu obowiązek
    >kontroli grubości pokrywy śnieżnej (i tak się robi).

    A byl tu takowy wpis ?

    Bo o ile rozumiem to stanowisko sadu w ktorej sprawie [ubezpieczenie
    ?] bylo takie ze u nas nie ma zwyczaju kontrolowac sniegu na dachu,
    uzytkownik moze zalozyc ze dach jest odpowiednio mocny ..

    No i czy ubezpieczenie wlasciciela hali obejmuje niekompetencje
    pracownika-administratora obiektu.
    Ktory moze byc na urlopie, zwolnieniu itp ..

    J.

  • 5. Data: 2009-01-26 00:12:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "marcin markowski" <n...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:glf6ea$eel$1@inews.gazeta.pl...

    > Po zamodelowaniu okazalo się ze w jednym miejscu połączenie bylo
    > przeciążone 8-krotnie (widac jakie mamy wsp bezpieczenstwa ze to nie
    > zawaliło się od razu).

    Ja nie jestem budowlaniec, ale we współczynnik bezpieczeństwa "8" nie
    uwierzę. Podejrzewam, że w takim elemencie doszło do odkształcenia, a część
    obciążenia przejęły po prostu sąsiednie elementy. poza tym coś podejrzewam,
    ze te 8, to było pod obciążeniem, które zawaliło halę, bo to trochę za duży
    błąd, żeby hala stała tyle lat.

  • 6. Data: 2009-01-26 09:00:35
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Użytkownik "marcin markowski" <n...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:glf6ea$eel$1@inews.gazeta.pl...

    > Ja nie jestem budowlaniec, ale we współczynnik bezpieczeństwa "8" nie
    > uwierzę.

    W budownictwie masz nie jeden duży współczynnik bezpieczeństwa tylko
    osobne współczynniki obciążenia (zwiększające obciążenie - poza
    nielicznymi wypadkami kiedy je zmniejszają bo tak jest gorzej dla
    konstrukcji) i współczynniki materiałowe (zmniejszające wytrzymałość
    materiału). W metodach badania wytrzymałości materiału też są pewnie
    jakieś zapasy.

> [...]
    > podejrzewam, ze te 8, to było pod obciążeniem, które zawaliło halę, bo
    > to trochę za duży błąd, żeby hala stała tyle lat.

    8 razy też coś za dużo mi się wydaje. Konstrukcja zawaliła się przy
    obciążeniu śniegiem około 2 razy przekraczającym przyjmowane normowe
    obciążenie śniegiem. Więc przyjmując że obciążenie śniegiem stanowi
    zdecydowaną większość obciążeń działających na konstrukcję (koledzy z
    praktyką w projektowaniu hal pewnie będą potrafili z własnych
    doświadczeń podać orientacyjnie jaki % całkowitego obciążenia stanowi
    śnieg) to razem z zapasami o których pisałem wyżej mogło się uzbierać te
    8 razy. Oczywiście to mogło zajść tak jak piszesz przez przekazanie
    obciążeń z nadmiernie odkształconego elementu na inne. Pewnie było jedno
    i drugie.

  • 7. Data: 2009-01-26 10:47:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 26 Jan, 09:00, Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    wrote:
> [...]
    > 8 razy. Oczywiście to mogło zajść tak jak piszesz przez przekazanie
    > obciążeń z nadmiernie odkształconego elementu na inne. Pewnie było jedno

    Jak juz wchodzimy w gdybanie, to mam wrażenie że Profesor puścił
    liniową analisę MES i wyszło mu że gdzieś naprężenie osiągnęło wartość
    8 razy coś tam przekraczającą. Odnoszę wrażenie że jakakolwiek to
    liczba była, dużo przekraczała granicę plastyczności i po prostu
    oznaczała tyle, że jego analiza nie jest warta funta kłaków. Czy można
    poprosić (Marcin?) o jakiś namiar na raport z tej analizy?
    Konrad

  • 8. Data: 2009-01-26 18:16:25
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2009-01-26 11:47, Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

    > Jak juz wchodzimy w gdybanie, to mam wrażenie że Profesor puścił
    > liniową analisę MES i wyszło mu że gdzieś naprężenie osiągnęło wartość
    > 8 razy coś tam przekraczającą.

    Nie tak. To nie metoda naprężeń dopuszczalnych. W metodzie stanów
    granicznych "8 razy przekroczenie nośności" oznacza że jakaś siła
    przekrojowa 8 razy przekracza nośność elementu. Co może oznaczać ze
    naprężenia 8 razy przekraczają wytrzymałość materiału (tak będzie przy
    czystym zginaniu bez zwichrzenia lub czystym rozciąganiu) ale
    niekoniecznie (np. przy ściskaniu jest inaczej - 8 krotne przekroczenie
    nośności pręta nastąpi dużo wcześniej niż naprężenia osiągną 8 razy
    wytrzymałość obliczeniową z uwagi na wyboczenie).

    > Odnoszę wrażenie że jakakolwiek to
    > liczba była, dużo przekraczała granicę plastyczności i po prostu
    > oznaczała tyle, że jego analiza nie jest warta funta kłaków.

    A niekoniecznie. W budownictwie raczej zakłada się że w konstrukcji
    stalowej naprężenia nie powinny w żadnym punkcie przekroczyć
    obliczeniowej wytrzymałości materiału (z uwzględnieniem że to nie zawsze
    wystarcza, patrz opisany wyżej problem ściskania). Co prawda norma
    stalowa (03200) pozwala w pewnych warunkach projektować na tzw.
    "plastyczną rezerwę nośności" ale z tego raczej rzadko się korzysta.

    > Czy można
    > poprosić (Marcin?) o jakiś namiar na raport z tej analizy?

    Też bym chętnie przeczytał...

  • 9. Data: 2009-01-26 20:59:10
    Od: Konrad Anikiel <...@...c>

    Michał Grodecki pisze:
    > W metodzie stanów
    > granicznych "8 razy przekroczenie nośności" oznacza że jakaś siła
    > przekrojowa 8 razy przekracza nośność elementu.

    OK, rozumiem. A jaka jest dokładność obliczeń (mam raczej na myśli
    prezentację dla użytkownika) w takiej metodzie? Czy w metodzie stanów
    granicznych konstruktor wie jakie są rzeczywiste naprężenia w danym
    miejscu konstrukcji przy takim-a-takim obciążeniu? Może je rozłożyć na
    składowe? Jakie są modele materiałów (sprężyste, wiskoplastyczne,
    plastyczne itp)? Czy własności mogą zależeć od temperatury, tempa
    obciążania, czasu, drgań itp?
    Konrad

  • 10. Data: 2009-01-26 21:41:48
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2009-01-26 21:59, Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

> [...]
    > granicznych konstruktor wie jakie są rzeczywiste naprężenia w danym
    > miejscu konstrukcji przy takim-a-takim obciążeniu?

    Wie. Przy obciążeniu obliczeniowym, czyli przemnożonym przez
    współczynnik obliczeniowy z reguły >1. Wie nawet więcej - jaką nośność
    ma dany element konstrukcji (np. pręt kratownicy) i porównuje tą wartość
    z siłami wychodzącymi z obliczeń statycznych.

    > Może je rozłożyć na
    > składowe?

    Może. Może też (a nawet powinien) w przypadku złożonych stanów naprężeń
    podać naprężenia zastępcze według przyjętej hipotezy wytrzymałościowej
    (dla stali polska norma zaleca wg. Hubera - Misesa - Hencky`ego)

    > Jakie są modele materiałów (sprężyste, wiskoplastyczne,
    > plastyczne itp)?

    Dla stali liniowo - sprężysty, w określonych przypadkach z plastyczną
    rezerwą nośności.

    > Czy własności mogą zależeć od temperatury, tempa
    > obciążania, czasu, drgań itp?

    W przypadku stali od temperatury tak. Drgania siedzą w dwóch miejscach -
    część obciążeń zwiększa się stosując tzw. współczynniki dynamiczne, poza
    tym często potrzebne jest przeprowadzenie analizy dynamicznej (co
    najmniej wyznaczenie paru pierwszych częstości drgań własnych i
    porównania ich z częstościami występujących wymuszeń).