  • 11. Data: 2011-09-10 10:23:15
    Temat: Re: gdzie faza gdzie neutralny
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Thu, 08 Sep 2011 19:20:06 +0200, Paweł Pawłowicz

    > Mam w pracy urządzenie dla którego ma, to detektor masowy do
    > chromatografu gazowego. Po włożeniu wtyczki do drugiego położenia w
    > podwójnym gniazdku z bolcem głupieje. Co ciekawe, serwis producenta
    > potwierdził takie zachowanie. Ale to zdecydowanie nie jest sprzęt
    > powszechnego użytku ;-)

    Ja mam listwę zasilającą (jak najbardziej powszechnego użytku), na
    której w zależności od umiejscowienia "fazy" w gniazdku świeci się
    albo zielona lampka opisana "wiring OK" (wg instrukcji - poprawne
    podłączenie fazy) albo czerwona "wiring wrong" (niepoprawne). Nie
    zachowałem niestety tej instrukcji, ani opakowania, na którym listwa
    była reklamowana jako posiadająca, uwaga:
    "potrójne zabezpieczenie: na +, - oraz 0".

    --
    Artur Stachura

  • 12. Data: 2011-09-10 15:37:59
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    > Wracając do tematu - bodajże w Anglii i wielu innych "bardziej
    > cywilizowanych" krajach przepisy konkretyzują, która dziurka może kopnąć
    > ;)

    Gdyby tak bylo to staloby sie to zrodlem mnostwa wypadkow bo
    pewnie znalazlby sie taki co uwazalby ze ta dziurka kopnac nie moze
    i dotykal gniazdka pod napieciem :-)

  • 13. Data: 2011-09-10 19:21:01
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-09-10 12:23 Artur Stachura napisał(a):

> [...]
    > albo zielona lampka opisana "wiring OK" (wg instrukcji - poprawne
    > podłączenie fazy) albo czerwona "wiring wrong" (niepoprawne).

    O, ciekawe jak się realizuje sprzętowo takie sprawdzanie? Porównanie
    potencjału z PE? A jak nie ma PE w gniazdku (bez bolca) to też świecą
    diodki gdy trzeba?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 14. Data: 2011-09-12 09:12:24
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Sat, 10 Sep 2011 21:21:01 +0200, Adam Dybkowski
    <a...@g...6c7o8m> wrote:

    > O, ciekawe jak się realizuje sprzętowo takie sprawdzanie? Porównanie
    > potencjału z PE? A jak nie ma PE w gniazdku (bez bolca) to też świecą
    > diodki gdy trzeba?

    Sądzę, że właśnie tak: dwie neonówki, podłączone każda jednym końcem
    do bolca wtyczki a drugim wspólnie do PE. Nie zaglądałem do środka,
    ale jest to najbardziej prawdopodobne, bo jeżeli nie ma PE w
    gniazdku, świecą obie, nieco słabiej.

    --
    Artur Stachura

  • 15. Data: 2011-09-12 20:27:23
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-09-12 11:12 Artur Stachura napisał(a):

> [...]
    > do bolca wtyczki a drugim wspólnie do PE. Nie zaglądałem do środka,
    > ale jest to najbardziej prawdopodobne, bo jeżeli nie ma PE w

    A neonówka ile ciągnie? Czy n takich listw podłączonych do jednej fazy
    nie wywali różnicówki? Przecież to prąd przeciekający do PE.

    BTW: W starym budownictwie nie ma oddzielnego przewodu PE. W gniazdku są
    tylko L i PE+N. Ewentualnie gdy gniazdko z bolcem to albo 1) na bolcu
    nic nie ma podłączonego, albo 2) jest zmostkowany PE+N. Ciekawe, co by
    listwa powiedziała na takie polskie warunki.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 16. Data: 2011-09-12 21:10:22
    Od: Piotr <t...@a...gov.mg>

    W dniu 2011-09-12 22:27, Adam Dybkowski pisze:

    > A neonówka ile ciągnie?

    Zwykle kilkaset mikroamperów.

> [...]
    > nic nie ma podłączonego, albo 2) jest zmostkowany PE+N. Ciekawe, co by
    > listwa powiedziała na takie polskie warunki.

    Różnicy by to nie zrobiło, u układzie TNS i TNC-S i tak PE jest
    połączone z N (tyle że w innym miejscu).

    pozdrawiam

  • 17. Data: 2011-09-13 08:49:11
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Mon, 12 Sep 2011 22:27:23 +0200, Adam Dybkowski
    <a...@g...6c7o8m> wrote:

    > A neonówka ile ciągnie? Czy n takich listw podłączonych do jednej fazy
    > nie wywali różnicówki? Przecież to prąd przeciekający do PE.

    Różnicówka działa przy prądzie rzędu miliamperów; pewnie
    kilkadziesiąt takich listw by ją wywaliło. Jeśli ktoś kupił taką
    ilość np. do większego biura, może się zdziwić...

> [...]
    > nic nie ma podłączonego, albo 2) jest zmostkowany PE+N. Ciekawe, co by
    > listwa powiedziała na takie polskie warunki.

    Jeśli nie było by PE, świeciłyby obie lampki. Przy zmostkowanym - ta,
    na której jest faza.

    Można by z tego zrobić prosty przyrząd do diagnozowania rodzaju
    instalacji w gniazdku: dwie neonówki we wtyczce. (Nie rozpoznawałby
    jednak przypadku mostkowania.) Sprzedawać ze sloganem "sprawdź, czy
    Twoja pralka Cię nie zabije!"

    Artur Stachura