  • Data: 2009-06-24 10:00:55
    Temat: Re: fotografowanie z liveview
    Od: XX YY <j...@u...at> szukaj wiadomości tego autora

    On 24 Jun., 11:26, "kurdybanek" <k...@a...pl> wrote:
    > Użytkownik "XX YY" <j...@u...at> napisał w
    wiadomościnews:399f124e-82e4-45d7-8b47-2142b408a929@
    q14g2000vbn.googlegroups.com...

    > 300/4 L IS i odległościach ostrzenia nawet 1,5 metra = głębia ostrości super
    > mała

    z tej odleglosci nie jestes w stanie wychwycic roznice
    "organoleptycznie"
    powiedzmy dla przykladu ze z tej odleglosci na matrycy aps c obejmiesz
    obraz o wysokosi 30 cm = 300 mm
    daje to skale odwzorowania 20:1

    powiedzmy ze na d.f. osiagasz rozdzielczosc 2500 l/wys obrazu
    uznacza to ze 1 mm obiektu zostanie odwzorowany z czestoscia 2500/20
    =125 l/mm

    a teraz powiedzmy ze osiagnalbys na det kontrastu rozdzielczosc o 20%
    wyzsza czyli obraz skladalby sie z 3000 lini
    a wiec 1 mm obiektu zostanie odwzorowany z czestoscia 3000/20 =150 l/
    mm

    roznica 150-125=25 l/mm przekracza rozdzielczosc oka ludzkiego , tzn
    obserwujac organoleptycznie na monitorze/wydruku roznic
    rozdzielczosci pomiedzy tymi zdjeciami za pomoca oczu nie da
    wychwycic.

    zachodzi wiec pytanie , skoro roznicy nie mozna zobaczyc to nie ma to
    wiekszego znaczenia.
    Tak jest rzeczywiscie w przypadku obiektywow / odwzorowania z
    wystraczajaca duza rozdzielczoscia.
    W obiektywie o b. wysokiej rozdzielczosci jesli nie osiagniemy tej
    maksymalnej mozliwej , specjalnie nas to nie bedzie bolec , zdjecie
    nawet nie calkiem trafione bedzie wystraczajaco ostre.
    W obiektywach o niskiej rozdzielczosci dodatkowa jej utrata przez
    nieprecyzyjne ostrzenie moze oznaczac jej spadek do takiego
    poziomu ,iz nalezyloby mocno ograniczac wielkosc obserwacji ( zdjecie
    idealnie ostre i nieostre beda w pewnych warunkach ( np wlk znaczka
    pocztowego ) postrzegane jako tak samo ostre.)

    Albo jesli tym samym obiektywem zwiekszysz skale odwzorowania ( czyli
    odleglosc) to juz te 20% moga byc zauwazalne.

    generalnie mnie wychodzi z obserwacji i pomiarow ( niezobowiazujaca
    wypowiedz gdyz glebszej analizy nie robilem ) ze uklady AF d.f.
    canona na dlugich ogniskowych pracuja lepiej , niz z krotkimi
    ogniskowymi.