  • 11. Data: 2010-04-23 15:35:09
    Temat: Re: fotografia cyfrotworkowa
    Od: "Grzegorz " <h...@g...pl>

    Daj znać co Ci wyjdzie.

    Niestety z powodu malutkiej matrycki ma tendencje wychodzić straszne mydło
    (nawet jak na otworek) i na dodatek dość duże tele, czyli niestety nie ma
    większej szansy na uzyskanie tego co mi się w otworkach podoba czyli
    charakterystycznego szerokiego kąta bez zniekształceń.

    Mi powychodziło tak:
    http://www.meek-n-mild.eu/index.php?twg_album=1024x7
    68%2FInne%2FCamera+obskurna+I&twg_show=DSC_3620s.jpg

    http://www.meek-n-mild.eu/index.php?twg_album=1280x1
    024%2Fday-by-day%2F100209&twg_show=050_DSC_2628_filt
    ered.jpg

  • 12. Data: 2010-04-23 15:36:37
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Sławomir Szczyrba" <c...@o...the.night> napisał:

    > Można regulować zmianą odległości otworka od matrycy.

    Ostrość????

    > Choć zmienią się przy okazji także wymiary obrazu :)
    >[...]

    Ano właśnie - regulacja odległosci otworka powoduje zmianę kąta widzenia.

    Co do samego pomysłu - dość czarno to widzę. Dyfrakcja światła na
    krawędziach otworka skutecznie zje ostrość. Fotografia otworkowa sprawdza
    sie pzry duzych formatach filmu, gdzie powiększenie miedzy filmem a odbitką
    jest niewielkie. W przypadku formatu małoobrazkowego zdjęcia już są wyraźnie
    nieostre, przy mikroskopijnej matrycy cyfrowego kompakta nie spodziewam się,
    aby udało Ci się uzyskać jakiekolwiek sensowne rezultaty.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 13. Data: 2010-04-23 16:52:17
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

    Zrobiłem kilka zdjęć otworkowych Nikonem D50.
    Ostrość przy małej matrycy marna.
    Spróbuję drugi raz jak kupię FF.
    Otworek zaczyna mieć sens przy średnim i wielkim formacie.

    Można sobie za to sprawdzić jak dużo paprochów jest na matrycy.

  • 14. Data: 2010-04-23 17:05:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "TomekM" <adm[@]chrzanow.pl> napisał w wiadomości
    > I teraz pytanie: w jakiej odległości od matrycy (pewnie tez
    > zalezy od jej wielkości) ma sie znajdowac otworek?

    Dowolnej. otworek nie ma ogniskowej.

    Nie lepiej sprzedac na allegro lub dokupic inaczej uszkodzone ?

    J.

  • 15. Data: 2010-04-23 18:04:23
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-04-23 12:48:40 +0200, Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night> said:

    > Można regulować zmianą odległości otworka od matrycy.

    Błachacha.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2010-04-23 18:05:54
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-04-23 12:59:57 +0200, "TomekM" <adm[@]chrzanow.pl> said:

    > wiem wiem, pisałem o regulacji odległości dziurki od matrycy

    Ale zmieniając tę odległość powinieneś także zmieniać średnicę dziurki.

  • 17. Data: 2010-04-23 20:43:36
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2010 12:32:26 +0200, JA wrote:
    > W otworkach nie ma regulacji ostrości.

    Odleglosci, nie ostrosci.

    > Odległość jest dowolna im mniejsza tym dziurka musi być mniejsza.

    Powinna, nie musi. Pinholowy zoom na jakims mieszkowcu, albo tak jak chce
    autor watku, jest jak najbardziej do zrobienia.

    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 18. Data: 2010-04-23 20:53:23
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-04-23 07:42, TomekM wrote:
    > Pozatym, co całkiem sparwne i pomyślałem sobie, zeby je wykorzystac do
    > cyfrowej fotografii otworkowej.

    Lepiej porzuć ten plan bo efekty będą marne.

    Po drugie cała radość w fotografii otworkowej polega na tym, że sobie
    samemu robisz aparat - od podstaw. Na tanim filmie 35mm efekty już są
    całkiem niezłe, ale wciąż dzisiejsza byle komórka da lepszą rozdzielczość
    na odbitkę 10x15.

    Całkiem niezłe zdjęcia wychodzą przy formatach powyżej A4 :)

    > I teraz pytanie: w jakiej odległości od matrycy (pewnie tez zalezy od jej
    > wielkości) ma sie znajdowac otworek?

    ściągnij to:
    http://www.pinhole.cz/en/pinholedesigner/

    - pozwoli Ci obliczyć optymalną wielkość dziurki dla zadanych parametrów.
    To optimum jednak nie jest jakoś szczególnie wybitne w stosunku do
    otoczenia więc bardziej trudno będzie zrobić Ci idealna dziurkę.

    Idealną tzn. taką która nie psuje światła, krzywy lejek w foli jest lepszy
    od postrzępionej, a bardziej okrągłej dziurki w papierze.

    > Muszę zbudowac odpowiedni tubusik zamiast obiektywu i zastanawiam sie nad
    > czyms z regulacją odległości.

    Najpierw musisz się deko zszokować rozdzielczością. Będzie bardzo niska na
    takiej powierzchni i tego nie przeskoczysz. Ostrość jest od bardzo bliska
    do nieskończoności, więc się nie przejmuj.

    > To tak przedłikendowo....

    :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 19. Data: 2010-04-23 21:01:48
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2010 17:36:37 +0200, Marek Wyszomirski wrote:
    > Fotografia otworkowa sprawdza sie pzry duzych formatach filmu, gdzie
    > powiększenie miedzy filmem a odbitką jest niewielkie.

    Ja zwykle przyrownuje sobie srednice otworka, czyli w przyblizeniu
    srednice krazka rozproszenia, do wymiarow medium.
    Generalnie w miare wyraznie wychodza szerokie katy, 0.2-0.3mm na
    srednim (moje foto), 0.1 na 35mm (obserwacje w sieci).

    > W przypadku formatu małoobrazkowego zdjęcia już są wyraźnie nieostre,

    Kwestia wielkosci dziury, odleglosci, powiekszen. Pamietam, ze digartowi
    otworkowcy miewali czasem calkiem fajne rezultaty z malego obrazka. Ale
    do szerokiego filmu czy LF, wiadomo, ze porownania nie ma.

    > przy mikroskopijnej matrycy cyfrowego kompakta nie spodziewam się,
    > aby udało Ci się uzyskać jakiekolwiek sensowne rezultaty.

    No to jest nas conajmniej dwoch :-)
    Ale skoro watkotworca i tak ma te kompakty padniete, to pobawic się
    mozna. W koncu na tym hobby polega ;)

    pozdrawiam,

  • 20. Data: 2010-04-24 07:21:28
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 23.04.2010 m0w <c...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > Otworek zaczyna mieć sens przy średnim i wielkim formacie.
    >
    > Można sobie za to sprawdzić jak dużo paprochów jest na matrycy.

    Ale do tego nie trzeba otworka :)
    Sam mam dekielek z eos-a z wywierconą dziurką i naklejoną folią
    alu (czekolada). Otworek zrobiony 1 drucikiem z linki do ethernetu, ale
    efekty marne (na 350d).

    http://jola.comm.pl/galeria/canon/otworek/

    Teraz mam 5d, może się polepszy :) Muszę poszukać dekielka.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".