  • 181. Data: 2010-06-17 16:21:05
    Temat: Re: fotografia bezplatna
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    de Fresz napisał:
    > się na sesje przystawki. Następną rewolucją jaką osobiście przewiduję,
    > będzie wygryzienie aparatów przez kamery. Ale to jeszcze za chwilę, jak
    > internet przyśpieszy i jeszcze bardziej podgryzie media drukowane.

    (R)ewolucja będzie ciekawsza: aparaty wygryzą kamery a następnie same
    wyewoluują w kierunku kamer.

    m.

  • 182. Data: 2010-06-17 16:35:35
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "de Fresz" <d...@n...o2.pl> napisał:

    > Zawodowiec z własną bazą fot też może mieć takie już zrobione. Ale w
    > takim konkretnie przypadku granica jest niezwykle płynna.

    Może mieć - ale musi nieco inaczej kalkulować - gdyż musi się z fotografii
    utrzymać.

    > Nie zapominajmy o sztokach. A te ostatnie znacznie łatwiej znaleźć, niż
    > takiego świetnie wyposażonego w sprzęt i wiedzę amatora.

    Znaczna część tych zdjęć na sztokach pochodzi też od amatorów.

    > Tak trochę się chyba zagalopolowaliśmy w generalizowaniu. Pamiętajmy,
    > że wśród zawodowców też są miernoty, jak w każdej branży.

    Zgadza się - zarówno wśród zawodowców jak i amatorów.

    > I może gdyby
    > postawić takiego naprzeciw zdolnego amatora, to wynik porównania
    > jakościowego wypadł by zupełnie inaczej, niż ogólna zasada. Czy
    > ogromnej większości klientów jakość zwisa? Nie do końca. Oni po prostu
    > najczęściej mają mało czasu i ograniczony budżet (gdzie np. z roku na
    > rok kwota jest stała, a pozycji przybywa) - więc wybierają takich
    > podwykonawców, którzy a) się wyrobią, b) zrobią to za znośną cenę, ale
    > znów, to nie jest szukanie oszczędności pokroju 1/100, tylko może
    > połowa.

    Jak by nie liczyć - ekonomia wygrywa z jakością i cena jest najczęściej
    najważniejszym parametrem decydującym o wybraniu oferty.

    > Eeeee, bez przesady, nie aż tak mało ;-) Choć ta "normalność" też jest
    > ekhm... swoista ;-)

    > Myślisz że "zdolny amator" byłby w stanie zorganizować sesję plenerową
    > - znaleźć lokalizację, wyczekać pogodę, zorganizować transport,
    > wizażystkę (tak, do takich szmacianych ciuchów też się ją bierze),
    > makeupistkę, rekwizyty, przenośne oświetlenie? Ot tak, na zawołanie?

    Zdolny amator poszukałby pasującego zdjecia w swoim portfolio - i są duze
    szanse, że by cos odpowiedniego znalazł - bez zatrudniania wizażystki:-)

    > Śmiem wątpić. Pomijając już, że to najpewniej ze sztoka. Pakszoty?
    > Bardzo się mylisz. One może wyglądają trywialnie, ale raz że w
    > oryginale są znacznie większe, dwa że to na poły rzeźba w Szopie.

    Ale... co kogo obchodzi jakie były w oryginale? Czy do wydrukowania znaczka
    pocztowego trzba oryginału zdjecia w rozdzielczości na plakat?

> [...]
    > żałosny. Niestety, nawet poważnym koncernom z różnych przyczyn zdarza
    > się takie gnioty wypuszczać. Ale to odrazu widać, że to kupa, nie
    > trzeba być specjalnie wyrobionym.

    > A to już jest prawdopodobnie cukierkowa fotka ze sztoka. Nie jakaś
    > specjalnie trudna, ale i tu mam poważne wątpliwości czy zwykły (nawet i
    > uzdolniony) amator ogarnął logistykę. Pakszot - niby prosty, ale front
    > wygląda na mocno refleksyjny, czego może przy tej wielkości nie widać,
    > ale takich zdjęć nie robi się najczęściej tylko pod tak mikry format.

    Front prawdopodobnie refleksyjny - takie błyszczące, przydymiane plexi i...
    co z tego? Co za problem postawić ten odtwarzacz do sesji na jakimś kawałku
    czarnej matowej tkaniny albo tektury pomalowanej czarną matową farbą tak,
    aby obiektyw widział odbicie w przedniej ściance matowej czerni? Przecież i
    tak motyw zostal z tła wycięty podczas obrabiania zdjęcia w komputerze. A
    nie jestem pewien, czy nawet takie działania były konieczne - bardzo
    możliwe, że filtr polaryzacyjny na obiektywie plus drobne poprawki w
    programie graficznym załatwiły temat refleksów.
    Zaś co do wielkości - jeśli klientowi potrzebny wydruk ok. 7x11cm to jakie
    są powody, aby robic zdjęcie w rozdzielczości pod plakat? Jestem zdania, ze
    amator by sobie ze zdjęciem do takiej reklamy spokojnie poradził - nawet
    taki uboższy którego nie stać na lustrzankę cyfrową.

    > Pominąłeś Żywca na stronie 7. Niby zwykła szklanczka piwa, a sesja
    > kosztowała naście kilozł, plus jeszcze kilka k za obróbkę. A taka
    > prościzna z pozoru, szklanka z piwem...

    Za coś takiego??? Za szklaneczkę o wysokości 7cm na wydruku??? Przecież te
    bryzgi wody ewidentnie w Photoshopie dodawane. Pewnie, że w szklance łątwo
    się odbicia robią, ale bez przesady - prosty namiot bezcieniowy a później -
    przy takim formacie wydruku trzeba by naprawdę retusz w komputerze bardzo
    niechlujnie zrobić aby ślady usunięcia refleksów kłuły po oczach.

    > To co, mały challange? ;-) Reflektory to na 90% sztok.

    Bardzo możliwe - możliwe, że nawet sztok wstawiony przez jakiegoś amatora
    bawiącego sie w zdjecia nocne:-))).

    > Nie taki prosty, bo błyszczący.

    Wkładasz butelkę na parę minut do zamrażalnika, wyjmujesz, zaparowuje i
    przez kilka minut masz bardzo łądnie zmatowiony motyw. Fakt, nie mozna
    czekać za długo - bo krople zrobią sie zbyt duże i będzie je widać. Czy to
    naprawdę takie trudne?

    > To tylko pozory.
    > [...]

    Nie tylko:-) Gdyby te zdjecia mialy być drukowane w formacie A3 - wiele z
    nich byłoby trudnym wyzwaniem. Ale przy wielkosci w jakiej zostały
    wydrukowane - nie jest to jakiś wielki problem.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 183. Data: 2010-06-17 16:38:44
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <d...@v...pl> napisał:

    >[...]
    >Mały teścik na zawodowstwo :
    >Idziesz focić ślub. Masz do dyspozycji 5DMkII , trzy jasne stałki.
    >Zabierasz jeszcze lampę błyskową czy nie ?
    >[...]

    Fotografią ślubną nigdy się nie pasjonowałem, ale obstawiam, ze przed
    kościołem w słoneczny dzień dopalenie lampą może pomóc rozjaśnić cienie na
    twarzach...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 184. Data: 2010-06-17 17:25:26
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    de Fresz pisze:
    > Ostatnią rewolucją było podgryzienie przez dslry FF rozdzielczościowo
    > dupek (nie Janko, nikt zajmujący się tym na codzień nie traktuje
    > poważnie opcji klecenia panoram) - dziś już znacznie rzadziej bierze się
    > na sesje przystawki. Następną rewolucją jaką osobiście przewiduję,
    > będzie wygryzienie aparatów przez kamery. Ale to jeszcze za chwilę, jak
    > internet przyśpieszy i jeszcze bardziej podgryzie media drukowane. Bo po
    > co robić zdjęcia, jak się wytnie klatkę z filmu (na ekran wystarczy), a
    > zresztą nieruchome obrazy będą takie passe.

    Wszystko piękne tylko dotyczy to ilościowego procenta zdjęć. Reszta jest
    albo może być klecona byle czym, bo i tak trafia na 10x10/150dpi góra.
    Ja klecę panoramy ręcznie, bo mam takie zamówienia dwa razy w roku.
    Wynik ten sam jak nie lepszy, pracy więcej o 10 minut.
    Tak, wiem - nie ma lansu dla klienta...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 185. Data: 2010-06-17 17:29:53
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    d...@v...pl pisze:

    > Mały teścik na zawodowstwo :
    > Idziesz focić ślub. Masz do dyspozycji 5DMkII , trzy jasne stałki.
    > Zabierasz jeszcze lampę błyskową czy nie ?

    Odpowiedzi są dwie: ta, co chcesz dostać - biorę lampę i prawdziwa - nie
    biorę lampy, a zamiast stałek biorę 24-70. W zależności od klientów
    robię materiał ''poprawny i wyraźny'' albo taki, że wstyd pokazać.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /używam Open Office więc jestem socjalistą, piratem i nie kocham Ameryki/

  • 186. Data: 2010-06-17 20:56:05
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-06-17 19:25:26 +0200, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > Wszystko piękne tylko dotyczy to ilościowego procenta zdjęć. Reszta
    > jest albo może być klecona byle czym, bo i tak trafia na 10x10/150dpi
    > góra.

    Widać pracujesz dla dość specyficznych klientów. Bo ja widzę, że wcale
    nierzadko i 1Dsmk3/D3x to za mało.

    > Ja klecę panoramy ręcznie, bo mam takie zamówienia dwa razy w roku.
    > Wynik ten sam jak nie lepszy,

    Tylko przy ograniczonych rodzajach motywów. Zrób to z ludzmi w kadrze.

    > pracy więcej o 10 minut.

    Żartowniś.

    > Tak, wiem - nie ma lansu dla klienta...

    Jest za to więcej niepotrzebnej roboty.

    de Fresz

  • 187. Data: 2010-06-17 21:22:57
    Od: "d...@v...pl" <d...@v...pl>

    On 17 Cze, 19:29, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Odpowiedzi są dwie: ta, co chcesz dostać - biorę lampę i prawdziwa - nie
    > biorę lampy, a zamiast stałek biorę 24-70. W zależności od klientów
    > robię materiał ''poprawny i wyraźny'' albo taki, że wstyd pokazać.

    No to na zawodowstwo nie masz szans. I nie mam na myśli kwestii 24-70
    kontra stałki.
    Widzisz , dla zawodowca ważne jest żeby zdjęcia NIEZALEŻNIE OD
    WARUNKÓW były co najmniej poprawne.
    Ustaw balans bieli mając plan oświetlony świetlówkami od sasa do lasa.
    Teoretycznie można prostować wycinkami w szopie , ale to jest robota
    katorżnicza.
    Pozdro Marcin

  • 188. Data: 2010-06-17 21:24:32
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    de Fresz pisze:
    > Tylko przy ograniczonych rodzajach motywów. Zrób to z ludzmi w kadrze.

    Jak będą ludzie w kadrze, to się wtedy zastanowię. Na razie nie było
    takiego przypadku.

    > Żartowniś.

    Sorry, Ty też masz komputer na parę? :)
    Sklejenie 9 zdjęć w panoramę 3x3 to jakieś... pięć minut. Nawet nie
    dziesięć.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /kobiet się nie rozumie, kobiety się odgaduje/

  • 189. Data: 2010-06-17 21:26:06
    Od: "d...@v...pl" <d...@v...pl>

    On 17 Cze, 18:38, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    > Fotografią ślubną nigdy się nie pasjonowałem, ale obstawiam, ze przed
    > kościołem w słoneczny dzień dopalenie lampą może pomóc rozjaśnić cienie na
    > twarzach...

    Odpowiedź dobra , tylko przesłanki fałszywe.
    Poprawne to balans bieli przy oświetleniu mieszanym.
    Pozdro Marcin

  • 190. Data: 2010-06-17 21:36:15
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-06-17 18:35:35 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

    > Może mieć - ale musi nieco inaczej kalkulować - gdyż musi się z fotografii
    > utrzymać.

    Owszem, ale często:
    - łatwiej do niego dotrzeć
    - łatwiej z nim rozmawiać o konkretach (warunki umowy, sposób
    dostarczenia materiałów itp).

    > Znaczna część tych zdjęć na sztokach pochodzi też od amatorów.

    Z tą "znaczną" bym nie przesadzał, zwłaszcza jeśli mowa o zdjęciach
    naprawdę dobrych. A Sztoki i tak fotki dla odbiorców wyceniają po
    swojemu (i po swojemu płacą dostarczającym).

    > Jak by nie liczyć - ekonomia wygrywa z jakością i cena jest najczęściej
    > najważniejszym parametrem decydującym o wybraniu oferty.

    Poniekąd kapitalizm w obecnym wydaniu prowadzi do obniżania jakości
    produktów i usług, ale wcale niekoniecznie do obniżania ceny.
    Marketing, te sprawy.

    > Zdolny amator poszukałby pasującego zdjecia w swoim portfolio - i są duze
    > szanse, że by cos odpowiedniego znalazł - bez zatrudniania wizażystki:-)

    Akurat w takim konkretnym układzie, zakładając że brief obejmował
    zwyczajnie ubraną rodzinę 2+2 przy ognisku z kiełbaskami nad ogniskiem
    na tle lasu? Mniejsza z tym, faktem jest że poszukiwanie takich zdjęć
    zaczyna się w sztokach, dopiero jeśli tam nie uda się znaleźć, myśli
    się o sesji.

    > Ale... co kogo obchodzi jakie były w oryginale? Czy do wydrukowania znaczka
    > pocztowego trzba oryginału zdjecia w rozdzielczości na plakat?

    Ech, z całym szacunkiem Marku, tym tekstem właśnie udowadniasz dlaczego
    nikt (niech będzie: prawie nikt) z amatorami nawet nie gada o takich
    robotach. To są pakszoty firmowych produktów, czas życia takich zdjęć
    jest długi, czasem ładnych parę lat, muszą być przygotowane "na
    wszystko" - od takich mikrych reklamek, po plakaty. A4@300 ppi, to jest
    standard. Tak więc jednak raczej kogoś (np. klienta) obchodzi jakie są
    w oryginale.

> [...]
    > możliwe, że filtr polaryzacyjny na obiektywie plus drobne poprawki w
    > programie graficznym załatwiły temat refleksów.

    Na pocieszenie Ci powiem, że takich zdjęć często dotyczy uwaga jak
    wyżej - przy większych promocjach takie fotki wyciąga się od
    przedstawicieli producentów, w końcu ten bank pareset tych sprzętów
    kupił, żeby je "rozdać". Filtr polaryzacyjny raczej się nie sprawdzi,
    bo zostawi smugi. Tu i tak było pójście na łatwiznę z oświetleniem od
    tyłu. I wierz mi, jakbyś ustawił to w studiu, wyszło by jeszcze parę
    "duperelek" do ogarnięcia. O ile byś wiedział na co zwracać uwagę w
    trakcie sesji, a nie po fakcie, porównując do czegoś, co zrobił ktoś z
    doświadczeniem.

    > Zaś co do wielkości - jeśli klientowi potrzebny wydruk ok. 7x11cm to jakie
    > są powody, aby robic zdjęcie w rozdzielczości pod plakat?

    Bo jutro może być ta fota potrzebna na plakat. Zdjęcia w większości
    przypadków obrabia się w natywnej rozdzielczości (poza jakimiś
    skrajnymi fakapami czasowymi/jakościowymi). Znów - coś, o czym trzeba
    wiedzieć.

    > Jestem zdania, ze
    > amator by sobie ze zdjęciem do takiej reklamy spokojnie poradził - nawet
    > taki uboższy którego nie stać na lustrzankę cyfrową.

    I nagle byłoby go stać na światła studyjne albo ze 2-3 lampki wyzwalane
    radiowo? Czy polecisz jakąś prowizorkę i "się poprawi w komputerze"?
    Rozumiesz już dlaczego się szuka jednak zawodowców, którzy w konkretnej
    robocie mają doświadczenie?

    > Za coś takiego??? Za szklaneczkę o wysokości 7cm na wydruku???

    Nie, za szklaneczkę która jest w rozdzielczości na siatki
    wielkoformatowe. Ta konkretna coś w okolicach B2+.

    > Przecież te bryzgi wody ewidentnie w Photoshopie dodawane.

    A najpierw ktoś je musiał sfotografować tak, aby w Szopie dało się coś
    z tym zrobić. Banał, nie?

    > Pewnie, że w szklance łątwo
    > się odbicia robią, ale bez przesady - prosty namiot bezcieniowy

    No więc wyobraź sobie że takich zdjęć nie robi się w namiocie
    bezcieniowym. A takie to prostackie się wydawało...

> [...]
    > przez kilka minut masz bardzo łądnie zmatowiony motyw. Fakt, nie mozna
    > czekać za długo - bo krople zrobią sie zbyt duże i będzie je widać. Czy to

    Spróbuj, sam się przekonaj. Przy takich pakszotach, jeśli nie ma się
    wyrobionego warsztatu, nawet przy dostępie do nieźle wyposażonego
    studia jest zabawy na parę godzin, jeśli już samo zdjęcie ma być na
    poziomie. Wiem, bo to robiłem. A teraz odejmijmy od tego równania
    dobrze wyposażone studio (bo amator najczęściej takim nie dysponuje).

    de Fresz