eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowafotografia bezplatnaRe: fotografia bezplatna
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.prz.edu.pl!lublin.pl!news.onet.pl!
    not-for-mail
    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: fotografia bezplatna
    Date: Wed, 9 Jun 2010 18:11:24 +0200
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 127
    Message-ID: <huoedu$ns0$1@news.onet.pl>
    References: <T...@n...onet.pl>
    <4c0bf1f2$0$19170$65785112@news.neostrada.pl>
    <3dUOn.52817$h57.34698@newsfe22.iad> <huh6qq$706$1@inews.gazeta.pl>
    <hui4gv$5gn$1@news.onet.pl>
    <s...@d...media-lab.com.pl>
    <hui7nn$ea4$1@news.onet.pl>
    <d...@k...googlegroups.com>
    <hujfl4$pv4$1@inews.gazeta.pl>
    <a...@t...googlegroups.com>
    <humdui$plh$1@news.onet.pl>
    <7...@k...googlegroups.com>
    NNTP-Posting-Host: staticline12607.toya.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1276099838 24448 85.89.170.68 (9 Jun 2010 16:10:38 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 9 Jun 2010 16:10:38 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.2001
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.2001
    X-Antivirus: avast! (VPS 100609-0, 2010-06-09), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:858139
    [ ukryj nagłówki ]


    <d...@v...pl> napisał:

    >> >Jest spora grupa tematów , do których "amator" nie podejdzie nawet.
    >>
    >> Jaki to procent tematów?
    >
    >Kwotowo ? Coraz większy.
    >Tematycznie ?
    >Jakieś 70% tematów.
    >
    Kwotowo nie podejmuję się podejmować dyskusji - przypuszczam, ze te
    niedostępne dla amatorów są znacznie kosztowniejsze (choćby ze względu na
    mniejszą konkurencję). Ale tematycznie - mam dziwne wrażenie że raczej nie
    70 a 7%...

    >>
    >> Znów - jaki procent zleceń wymaga kosztownych przygotowań (przy
    założeniu,
    >> że wymagania co do jakości zdjeć są niewielkie - bo takie zwykle są).
    >
    > Niezależnie od wymogów jakościowych ( rozumianych jako rozdziałka do
    >druku) 90% zdjęć na rynku wymaga poniesienia określonych kosztów.

    Z czego znakomita większość to koszty na tyle umiarkowane, ze amatorów nie
    odstraszą.

    >Czasem mniejszych , czasem większych. Jeżeli nie mam widoków na ich
    >zwrot , to ich nie robię.

    Ano widzisz - nie robisz, bo jesteś zawodowcem i jeśli koszty Ci się nie
    zwrócą - nie będziesz miał z czego żyć. A amator kalkuluje inaczej - dla
    niego np. weekendowa wyprawa o kilkaset kilometrow by zrobić zdjecia orła
    rybołowa to frajda - i koszty poniesie niezależnie od tego, czy zdjęcia
    zrobi, czy nie. Ty musisz skalkulować koszt kilkuset km dojazdu, dwóch dni
    roboty noclegu, amortyzacji sprzętu, doliczyć podatek i zus - zatem nic
    dziwnego, ze wyjdzie Ci, że nawet przy założeniu, ze zdjęcia przywieziesz z
    pierwszego wypadu (a może się nawet kilka razy zdarzyć, że pogoda będzie
    nieodpowiednia albo w pobliżu miejsca które sobie upatrzyłeś rozstawi się ze
    swoim sprzętemi 5 rano jakiś wędkarz i ze zdjęć nici) musisz policzyć za
    jedno zdjęcie np. 500zł. Amator traktuje robienie zdjeć ptaków jako hobby i
    jeśli pzry okazji sprzeda pare zdjeć po 200zł/szt będzie całkiem zadowolony.
    A pewnie znajdą sie i tacy, którzy i po 50zł/szt też sprzedadzą - bvo w
    końcu i tak juz te zdjećia maja zrobione, więc spzredaż nie bedzie się
    wiązała z dodatkowymi kosztami. A co do spzretu - cóż - akurat znam paru
    amatoró zajmujacych sie fotografią przyrodniczą i wielu zawodowców sprzętu
    może im zazdrościć.

    Ktoś inny może liczyć , że zrobi coś za pół darmo , bo mu to w
    przyszłości zaprocentuje , ok . Niemniej jeżeli po określonym czasie
    koszty nie zaczynają się zwracać , to i tak odpuści i zajmie się czymś
    innym. Pomijam zdjęcia robione "przy okazji".

    I to właśnie poważny błąd. Bop et zdjećia robione 'przy okazji' lub w ramach
    hobby stanowią dla zawodowców największą konkurencję. Dlatego, ze ich autor
    nie musi ich sprzedażą pokryć poniesionych kosztów.

    >To jest tak jak z cenami sprzętu analogowego. Do pewnego momentu
    >analogi taniały w tempie drastycznym. Potem stały na określonym
    >poziomie . Teraz podaż spadła , a ceny drastycznie poszły w górę. W
    >tej chwili za ciekawego analoga płacisz 30 % więcej niż 5 lat temu , i
    >nie masz specjalnego wyboru. A będzie jeszcze drożej.

    To trochę inna sytuacja - w przypadku analogów prawie nie ma już podaży
    nowego sprzętu. W pzrypadku fotografii spadek cen jest włąśnie wywołany
    przez rosnącą podaż.

    >>
    >> Jakość zdjeć prezentowanych w większości folderów reklamowych jakoś nie
    >> zawsze kojarzy mi się z 'profesjonalnym produktem'. Często widzę
    >> przeciętność, nawet wręcz bylejakość...
    >
    >Nie piszę o jakości. Piszę o koszcie wykonania zdjęcia. Nieważne ,
    >komórką czy średnim formatem.
    >A pamiętaj że zdjęcie reklamowe żeby spełniło swoją rolę musi się
    >wyróżniać...
    >
    Niskie wymogi jakościowe oznaczają zazwyczaj, ze zdjęcie da się wykonać
    niewielkim kosztem.

    >>[...]
    >> > Czy ja pisałem o gazetach ? Koszt tych kilku zdjęć to i tak jest
    >> >procent , góra dwa kosztów porządnej kampanii reklamowej , i ułamek
    >> >promila wprowadzenia produktu na rynek.
    >>
    >> Kolejny raz zapytam o procent - jaki procent zleceń stanowią poważne
    >> kampanie reklamowe?
    >
    >Kwotowo ?

    Nie - ilościowo. Bo w to, ze jest pewna liczba bardzo lukratywnych zleceń -
    nie wątpię, istotne jest to, ilu fotografów będzie miało do nich dostęp.

    >>
    >> Nie wątpię, ze przy poważnych kampaniach reklamowych tak włąśnie się
    >> rozumuje. Ale... ile takich kampanii jest? Podejrzewam,.że to w sumie
    >> niewielki, można powiedzieć niszowy segment rynku.
    >
    >Ten liczebnie niewielki segment kształtuje cały rynek.
    >Popatrz na prasę. Możesz dostać za darmo sieczkę na Onecie rozwodnioną
    >reklamą i psychopatycznymi komentarzami , możesz za zł 5 kupić
    >Politykę i artykułami na poziomie i niezłymi zdjęciami.
    >Polityka co roku wykazuje zyski.
    >jeżeli za darmochę możesz mieć byle co, a za niewielkie w stosunku do
    >efektu koszty pierwszorzędne materiały , to co przytomny wydawca
    >wybierze ? Oczywiście cały czas będą się pojawiali wydawcy bazujący na
    >taniosze i bylejakości. Rynek bedzie ich systematycznie wycinał. BNa
    >ich miejsce przyjdą nowi.

    Mam obawy, ze jest nieco inaczej. Już Kopernik wymyślił teorię o wypieraniu
    lepszego pieniądza pzrez gorszy - i niestety nie tylko do pieniędzy się ona
    odnosi. Mam wrazenie, że średni poziom wydawnictw niestety od pewnego czasu
    systematycznie spada.

    >Dobrzy fotografowie czy reporterzy będą zarabiać w mediach
    >jakościowych.
    >[...]

    Niewątpliwie niektórzy znajdą - ale ile tych mediów jakościowych zostanie?
    Mam obawy że niewiele. I w związku z tym też niewielu fotografów znajdzie w
    nich zatrudnienie.


    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: