    Date: Thu, 11 Aug 2011 20:21:19 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: fotobłysk - neverending story

    W dniu 2011-08-11 09:04, pwz pisze:
    > Witam!
    >
    > No błysnęło mojemu samochodowi, który przekroczył prędkość. I straszaki
    > wiejskie przysłały zdjęcie (nawet z legalizacją fotopstryczka) do mnie,
    > jako właściciela auta. Sprawa się komplikuje, bo fota twarzy niewyraźna-
    > nie widać, kto prowadzi.

    To w niczym nie przeszkadza.

    > Poza tym wszystko jasne. Z tym że teraz nie
    > wiem, czy dla świętego spokoju: wybrać wariant (a) i przyznać, że to ja
    > prowadziłem (grzywna + punkty karne), czy wariant (b), że zgodnie z
    > prawdą, że to nie ja prowadziłem, ale nie pamiętam, kto był kierowcą (ta
    > sama grzywna, bez punktów) - bo auto używane przez kilku jeźdźców na tej
    > samej trasie...
    >
    > Co radzicie? Jakie mogą być ew. konsekwencje wyboru (b)?

    Mandat za niewskazanie kierującego

    > A w ogóle, to
    > co najlepiej zrobić, aby - nawet jeżeli zapłacę już ten mandat -
    > straszniki nie dostały z tego nawet grosza?

    Musisz odmówić przyjęcia mandatu.
    Czyli wedle uznania - wskazujesz lub niewskazujesz kierującego, a
    następnie odmawiasz przyjęcia mandatu który wystawią.

    W tym momencie strażnicy już na pewno nie dostaną ani grosza, a ponieważ
    muszą ponieść pewne koszty i poświęcić czas na skierowanie sprawy do
    sądu rejonowego, to zazwyczaj mandat leci do kosza (bo nie mają już
    finansowego interesu).

    Jeżeli skierują wniosek o ukaranie do sądu, będziesz mógł złożyć pisemne
    oświadczenie dlaczego mandatu nie przyjąłeś - możesz napisać, nie musisz.
    Sprawa będzie rozpatrzona w trybie nakazowym - nie ma rozprawy, nie ma
    świadków, sąd wydaje decyzje o której zostaniesz poinformowany i możesz
    złożyć sprzeciw w terminie 7 dni.

    Jak złożysz sprzeciw to dopiero będzie normalna rozprawa ze świadkami,
    pytaniami itp.