    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?
    Date: Sun, 25 Mar 2012 14:26:37 +0000 (UTC)

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > :-)
    > Tylko trochę szkoda, że wszystko, co poniżej 400nm ma ten sam odcień.

    Ciekawe jaki -- czy to jest ogólnie kolor "ultrafioletowy", czy po prostu
    przedłużenie fioletowej końcówki.

    > Offtopicznie: Monet uwielbiał malować stawek z liliami. Pod koniec
    > życia, a miał już 90, namalował go jeszcze raz. Na tym obrazie zupełnie
    > brak koloru niebieskiego i odcieni niebieskozielonego. Jest nieco
    > brunatnozielonego, ale ogólna tonacja jest czerwonożółta. Prawdopodobnie
    > miał tak daleko posuniętą zaćmę, że nie widział innych barw.

    Jeśli widział nenufary w tym swoim bajorku, to zaćma nie mogła być zbyt
    daleko posunięta. Ale może malował z pamięci i ledwie odróżniał farby
    rozmaziane na palecie.

    > Widzenie kolorów jest bardzo indywidualne. Jeśli dorzucić, że istnieją
    > znaczne różnice między kobietami a mężczyznami (w rozróżnianiu kolorów
    > :-) wynikające z genetyki, to mamy już niezły bałagan.

    Nie wszystkie te różnice są w postrzeganiu, przynajmnniej część z nich
    to inne nazewnictwo -- tam gdzie większość mężczyzn powie po prostu
    "zielony", kobiety znajdują tysiące nazw odcieni. No ale ja też używam
    sporo wyszukanych nazw, choć żem cłop, i to widzący dość marnie. Więc
    faktycznie, bałagan niezgorszy.

    Jarek

    --
    Bez mikroskopu widzę atomy