  • 1. Data: 2012-03-24 21:47:22
    Temat: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Są sobie diody LED - UV. Raczej jest to bliskie UV, dużo niebieskiego
    widocznego, ale w zakresie UV są dla mnie wystarczające.
    Przeznaczenie - oświetlanie w nocy elementów, które mają opisy
    białe/uv-świecące. Wszystko fajnie działa, ale ta niebieska poświata
    jest uciążliwa i nieładna. Chciałbym, by źródła UV nie było widać. Co
    można przystosować "domowymi sposobami" jak filtr przepuszczający UV, a
    tłumiący światło niebieske/widzialne?

    Kiedyś chyba domowe filtry IR to się robiło z czarnej-naświetlonej
    kliszy cz-b, więc może coś do UV można podobnie zastosować?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2012-03-24 22:22:11
    Temat: Re: filtr UV (filtr tłumiący zakres widzialny)?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Bartłomiej Kuźniewski napisał:

> [...]
    >
    > Kiedyś chyba domowe filtry IR to się robiło z czarnej-naświetlonej
    > kliszy cz-b, więc może coś do UV można podobnie zastosować?

    Z domowymi sposobami może być problem. A z niedomowych, to dobre jest
    szkło UG11 z Schott Glass.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2012-03-25 01:16:12
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2012-03-24 21:47, BartekK pisze:
> [...]
    > UV, a tłumiący światło niebieske/widzialne?
    >
    > Kiedyś chyba domowe filtry IR to się robiło z
    > czarnej-naświetlonej kliszy cz-b, więc może

    Naturalnie, klisza cz-b jest dobra na
    wszystko, prawie tak dobra jak szpulka do nici.

    JK

  • 4. Data: 2012-03-25 11:05:06
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Z domowymi sposobami może być problem. A z niedomowych, to dobre jest
    > szkło UG11 z Schott Glass.

    UG11 tnie od około 350nm (mam takie szybki). Diody UV świecą przy około
    400nm, a więc praktycznie nic nie przejdzie.
    Swoją drogą, co to jest UV? Są ludzie, którzy widzą przy 370nm, a inni
    nie widzą przy 470nm.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 5. Data: 2012-03-25 12:16:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > UG11 tnie od około 350nm (mam takie szybki). Diody UV świecą przy około
    > 400nm, a więc praktycznie nic nie przejdzie.

    http://www.schott.com/advanced_optics/english/downlo
    ad/schott_uv_bandpass_ug11_2008_e.pdf

    350nm, to prawie środek pasma. Jeśli diody świecą nawet niezbyt szerokim
    pasmem z 400nm w środku, to powinno być dobrze.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2012-03-25 13:20:03
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-03-25 11:05, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > 400nm, a więc praktycznie nic nie przejdzie.
    > Swoją drogą, co to jest UV? Są ludzie, którzy widzą przy 370nm, a inni

    To może inaczej się spytam - może są jakieś diody UV które maja czarną
    obudowę/filtr/nie świecą w paśmie widzialnym?
    Zrobiłem test porównawczy dwoma diodkami 3mm o podobnym kącie świecenia:
    - led IR zasilany nominalnym prądem 10mA, swieci w UV i generuje też
    niebieskie światło
    - led niebieski - świeci tak samo jasno w niebieskim jak led UV, gdy
    jest zasilany prądem 0.5-0.7mA

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2012-03-25 14:02:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > To może inaczej się spytam - może są jakieś diody UV które maja czarną
    > obudowę/filtr/nie świecą w paśmie widzialnym?

    Ja bym jednak wrócił do wcześniejszego pytania: co to jest UV?
    A konkretnie co pobudza do świecenia ten luminofor. Bo może być,
    że wycięcie tego co widać wcale nie ujdzie na sucho.

> [...]
    > niebieskie światło
    > - led niebieski - świeci tak samo jasno w niebieskim jak led UV, gdy

    Ja zrobiłem inny eksperyment. Niebieską diodę przystawiłem wprost do
    detektora UV. Effectus nullus, jak to mówią. Jaki prąd, to nie wiem,
    bo to latarka wbudowana w zpalniczke kupioną na stacji benzynowej, ale
    świeci bardzo jasno. Z tym że mój detktor ma charakterstyke erythemalną --
    http://ec.europa.eu/health/opinions2/en/sunbeds/figt
    ableboxes/figure-2.htm
    -- a więc na granicy z fioletem ma bardzo niską czułość względną.

    Dla porównania zmierzyłem też indeks UV -- w Warszawie dochodzi prawie
    do 3, więc bliskiego ultrafioletu powinno być około 70 mW/m^2.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2012-03-25 14:16:01
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > http://www.schott.com/advanced_optics/english/downlo
    ad/schott_uv_bandpass_ug11_2008_e.pdf

    > 350nm, to prawie środek pasma.

    Rzeczywiście. Muszę zrobić widmo moich płytek, ciekawe, co wyjdzie.

    > Jeśli diody świecą nawet niezbyt szerokim
    > pasmem z 400nm w środku, to powinno być dobrze.

    Przy 400nm według tabelki z podanego przez Ciebie linka transmisja
    wynosi 4.0E-03. "Ciemność widzę, widzę ciemność".

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2012-03-25 14:23:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Przy 400nm według tabelki z podanego przez Ciebie linka transmisja
    > wynosi 4.0E-03. "Ciemność widzę, widzę ciemność".

    No i chyba o tę ciemność chodzi -- 400nm, to granica światła widzialnego.
    Od tej granicy krzywa szybko się podnosi -- dla około 390nm jest już 0,1.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2012-03-25 14:27:31
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    [...]
    > Ja zrobiłem inny eksperyment. Niebieską diodę przystawiłem wprost do
    > detektora UV. Effectus nullus, jak to mówią.

    Mógłbyś napisać parę słów o tym detektorze?

    Pozdrawiam,
    Paweł