-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: J.F. <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: filary
Date: Tue, 29 Dec 2009 22:59:35 +0100
Organization: -
Lines: 93
Message-ID: <p...@4...com>
References: <hhd5b6$uto$1@news.onet.pl> <7...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1262123972 1967 82.143.187.50 (29 Dec 2009 21:59:32 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 29 Dec 2009 21:59:32 +0000 (UTC)
X-Newsreader: Forte Agent 1.93/32.576 English (American)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:25827
[ ukryj nagłówki ]On Tue, 29 Dec 2009 20:52:27 +0100, Tornad wrote:
>> Nie chce sledztwa prowadzic, pytanie czysto teoretyczne - co by
>> bylo gdyby zeliwna rure zalac betonem i schlodzic o 40 .. no moze
>> nawet 60 C - ma prawo peknac czy nie powinna ?
>Stalowe rury zalane betonem nie pekaja, wiem to z praktyki. Zeliwnych
>zalewnnych betonem jak dotad nie widzialem.
A ktos to moze liczyl, albo ma pod reka potrzebne wspolczynniki ?
>> Co prawda w innej notce pisza ze zastosowali cos przeciwdzialajace
>> naprężeniom termicznym.
>Wiec to byl blad polegajacy na tym, ze chlopcy wzieli pod uwage ew. niewielkie
>roznice w rozszerzalnosci termicznej ale nie przewidzieli, ze mroz i wiatr
>moze je schlodzic tak szybko, ze ten betonowy rdzen nie zdazyl sie skurczyc.
To rzekome cos powinno chyba i przed tym zabezpieczyc
>Ale to tylko jeden z hipotetycznych powodow pekniecia zeliwa.
Chyba jednak bardzo hipotetycznych - dane z lotniska
http://meteo.infospace.ru/wcarch/html/e_day_stn.sht?
num=3641&dd=16&mm=12&yyyy=2009&id=&next
Nie bylo szybkiego schlodzenia. 4 st/dobe
> Ja sie nie czepiam, wyrazilem tylko swoja opinie w oparciu o Twoje dane; nie
>wiedzialem, ze te kolumny to majstersztyki wykonane przez fachowcow. I wiem,
>ze zapewne nikt w Polsce tego odlac by sie nie podjal, chyba ze jakis paparuch
>nie majacy o stopniu trudnosci ich wykonania zielonego pojecia.
Odlewni w kraju nie brakuje - klient zamowi kolumne wedle zalaczonej
dokumentacji, to mu sie ja odleje.
>> > Druga przyczyna to ich zabetonowanie. Po licho je bylo betonowac?
>> Ale nosnosci brakowalo i najwyrazniej komus z obliczen wyszlo ze
>> zabetonowac wystarczy.
>Tyle przezyly az tu nagle komus bylo za malo..
Coz robic - wazyla lokomotywa 30t, 50, 80, 100 .. kiedys zabraklo.
>To mogli zwiekszyc ich ilosc,
>wstwic po jednym miedzy te istniejace byloby nawet weselej.
no ba, ale przeciez nikt takich dodatkowych nie odleje :-)
I nie wiem co na to konserwator - bylo 5 kolumn, to musi byc 5 kolumn
po wsze czasy :-)
>> No coz, inni juz tam szukaja przyczyn, moze opublikuja wyniki.
>Niech wezma pod uwage daty i temperatury. W artykulach nie ma ani slowa o tym
>kiedy i w jakich temperaturach te filary byly tym betonem jakos (tez
>tajemnica) injektowane.
Za to szczesliwie dosc dokladnie wiadomo kiedy pekly.
Wtorek - uroczyste otwarcie, czwartek 17.12 wieczorem - juz pekniete.
>Trzeba wiedziec, ze beton w temperaturach ponizej plus
>5 C nie wiaze. Dopiero powyzej tej temperatury zaczyna sie proces wiazania,
>przy ktorym masa betonowa wydziela cieplo i powoli ale wiaze. I dlatego to
>jest bardzo wazne. Moglo byc tak, ze beton w tych zimnych rurach nie zwiazal i
>niezwiazana woda wolna normalnie zamarzla rozsadzajac koluny gdyz minus 20
>stopni mrozu to juz nie przymrozek. Taki mroz powoduje naprezenia rozsadzajace
>lodu rzedu kilkuset kG sily na kazdy cm kwadratowy...
kilkaset atm .. gruba stalowa butla wytrzymuje ..
>> Mam wrazenie ze teraz jakies lepsze betony znaja, bo czasem
>> szybciej leci.
> Owszem znaja, sa to betony ekspansywne, szybkowiazace ale one nadaja sie do
>zabetonowania kotw w betonie a nie jako beton konstrukcyjny.
Patrzylem na budowe mostu zelbetowego - betonowali po 2-3m,
podwieszajac forme na poprzednim kawalku.
Fakt ze sie przy tym slimaczyli dlugo, ale to raczej ze zlej
organizacji.
>W sumie sam jestem ciekaw przyczyn z tym, ze nie jestem pewien czy podadza
>prawdziwe; dzialaja jak wszedzie inne prawa, w tym sosjologiczne i jakis
>zastepczy powod typu sila wyzsza, zapewne sie znajdzie. Na szczescie jak dotad
Wykonawca juz twierdzi ze zrobil jak w projekcie i zamowieniu stalo
:-)
>nikt nie ucierpial wiec jakos to zatuszuja. A projektanci nauczeni
>doswiadczeniem zapewne wiecej "injektowac" slupow zeliwnych betonem nie beda.
I tak beda pamietac, nawet jak sie okaze ze woda zawinila.
J.
Najnowsze wątki z tej grupy
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
Najnowsze wątki
- 2025-02-06 PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- 2025-02-05 ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-07 Smar do video
- 2025-02-06 Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- 2025-02-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-07 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-07 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-02-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-07 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-07 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo