  • 11. Data: 2015-09-04 23:00:26
    Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Zawsze mnie ciekawiło, co taki zamek robi jak mu bateria padnie...
    > nie da się drzwi otworzyć czy będą otwarte się na stałe?

    Mam wrażenie, że to dość mało prawdopodobne zdarzenie. Bateria nie
    zdycha od razu nagle, tylko słabnie powoli, a to dość dobrze daje się
    obserwować. Te zamki skonstruowane są bardziej na podobieństwo tych
    samochodowych, niż tradycyjnych znanych z domowych drzwi. Czyli jest
    tam jakaś maleńka elektrozapadka, która łączy klamkę z ryglem. A nie
    osobna blokada jak w za przeproszeniem zamku cuhaltowym. Jak zapadka
    zaskoczy, to kalmka otwiera drzwi. Jeśli nie -- to sobie można naciskać
    do woli. Podejrzewam, że gdy bateria kończy swój żywot, to przy kolejnej
    próbie otwarcia w krótkim czasie, zapadka może nie zaskoczyć. Ale jak
    się poczeka z pół godziny, to bateria "odpocznie" i otworzy. Miałem taki
    zamek w budynku przejętym po upadłej fabryce, jeszcze z czasów komuny.
    Był szyfrowy, ale szyfr już mu ktoś zdjął, wystarczyło wcisnąć cokolwiek.
    Do samego końca działał żwawo -- dopiero kilka lat temu został wymieniony
    razem z drzwiami w czasie remontu.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2015-09-04 23:03:05
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Jednak najtrudniej (lub najdrożej) to będzie z mechaniką. Nie ma zamków
    > poniżej 1000zł.
    > Robić samemu... nie chciałbym aby taki prototyp mi się zaciął.

    1. wkładka do standardowego zamka, z jednej strony dziurka na klucz, z
    drugiej taki "motylek" do przekręcania ręcznego bez klucza
    2. serwomotorek czy inne urządzenie mechaniczne które ma tyle siły aby
    to obrócić i zwraca jakąśtam informacje o położeniu
    3. sterowanie. ja uzyję arduino (nano) lub jeszcze mniejszego odpowiednika

    Pozddrawiam
    ToMasz

  • 13. Data: 2015-09-05 01:07:40
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > układ
    > magnetyczną).
    > nie
    > wyguglane):
    63 lub szukać

    > Zawsze mnie ciekawiło, co taki zamek robi jak mu bateria padnie... nie da
    > się drzwi otworzyć czy będą otwarte się na stałe?

    Nie da się otworzyć drzwi - klamka "lata" luźno.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 14. Data: 2015-09-05 01:30:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    yabba pisze:

    > Nie da się otworzyć drzwi - klamka "lata" luźno.

    To relacja z samodzielnych obserwacji, czy tylko domysły? Wydaje mi
    się, że *inteligentny* projektant takiego zamka postąpi w ten sposób,
    że gdy układ elektoniczny wykryje nadmierne rozładowanie baterii,
    to póki jeszcze sił na to staje, odblokuje rygiel i nie dopuści do
    zatrzaśnięcia drzwi na amen. Tym samym zmusi kogoś do wymiany baterii.
    Wiem, o inteligentnych projektantów teraz trudno.

    Jarek

    --
    A teraz idę
    ubrany w różowe nadzieje

  • 15. Data: 2015-09-05 01:49:47
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przesyłaniu sygnału otwarcia GSMem. ale sam telefon będzie już mocno
    > energochłonny. Wifi, bluetooth? Obawiam się że wifi odpada, bo najpierw
    > jakoś magicznie telefon i "zamek" muszą się znaleść w jednej sieci. Może
    > BT? Ale znowu na telefonie najpierw musiałbym zainicjować połączenie z
    > urządzeniem zamek, potem.... jakiś program? Co pozostaje? breloczek
    > zbliżeniowy Rfid? (lepszy breloczek niż klucz). Ile on prądu "zjada"?
    > JEstem otwarty na wszelkie propozycje. Jeśli będzie konieczność zamek
    > będzie otwierany za pośrednictwem arduino.

    Z gotowców to masz kilka rozwiązań, w zależności czy są to drzwi
    wewnętrzne/zewnętrze, czy blokujemy tylko klamkę czy główny rygiel w zamku,
    czy element wykonawczy ma być zamontowany w skrzydle drzwi czy w ościeżnicy
    (futrynie), czy można wymienić zamek, okucie, wkładkę, jak odporne na
    włamanie ma być to rozwiązanie. Zastosowanie: domowe, biurowe, hotel, drzwi
    przemysłowe, kancelaria tajna, sejf w banku? Ile jest tych drzwi: czy tylko
    jedno przejście czy system na cały biurowiec? Otwieranie kodem czy kartą
    RFID? A może odciskiem palca lub skanem oka?

    Najprostsze mechanicznie rozwiązanie to wymiana wkładki na wkładkę z
    czytnikiem RFID.
    Np. polski produkt:
    http://www.corral.pl/promocje/wkladka-bebenkowa-r8-d
    etail

    Dalej mamy okucie kodowe/czytnikowe. Klamka nie działa dopóki nie zbliżysz
    karty/nie podasz kodu. Trzeba trochę powiercić w drzwiach, ale nie ciągniemy
    żadnych kabli.
    Polski producentów nie spotkałem, ale jest tego pełno w różnych cenach i
    możliwościach. W wejściu do pokoju biurowego bateria wytrzymała około dwóch
    lat.

    Bardzie inwazyjnie rozwiązanie to wymiana zamka na elektryczny:
    http://www.assaabloy.com.pl/pl/local/pl/produkty/elm
    ech/Zamki-EL/
    I do tego czytnik RFID lub klawiatura kodowa.

    Na koniec mamy rozwiązania najpowszechniejsze, ale i wymagające najwięcej
    okablowania i zmian w stolarce drzwiowej: zwory i elektrozaczepy. Sterowane
    jak wyżej, czytnikiem RFID lub zamkiem kodowym.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 16. Data: 2015-09-05 02:11:21
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > zatrzaśnięcia drzwi na amen. Tym samym zmusi kogoś do wymiany baterii.
    > Wiem, o inteligentnych projektantów teraz trudno.

    Dopytam się, ale z tego co usłyszałem (i zrozumiałem) w zaprzyjaźnionym
    hotelu, to tak własnie jest: nie ma prądu - nie działa zamek - nie ma
    wejścia.
    Inaczej byłoby bez sensu, ponieważ drzwi byłyby otwarte dla wszystkich.
    W tych okuciach co widziałem, to albo jest miejsce na klucz, żeby awaryjnie
    otworzyć. Albo jest ukryte gniazdo, żeby nietypowym wtykiem podłączyć
    zewnętrzną bateryjkę.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 17. Data: 2015-09-05 02:36:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    yabba pisze:

    > Dopytam się, ale z tego co usłyszałem (i zrozumiałem) w zaprzyjaźnionym
    > hotelu, to tak własnie jest: nie ma prądu - nie działa zamek - nie ma
    > wejścia.

    Jakie znowu "nie ma prądu"?! Przecież to jest na baterię! Nie tylko
    po to, żeby nie ciągnąć bezsensownych kabli do drzwi, ale tównież po
    to, by dwudziesty stopień zasilania nie był straszny.

    > Inaczej byłoby bez sensu, ponieważ drzwi byłyby otwarte dla wszystkich.

    Tak, wszystkie systemy inne niż bateryjne są bez sensu.

    > W tych okuciach co widziałem, to albo jest miejsce na klucz, żeby awaryjnie
    > otworzyć. Albo jest ukryte gniazdo, żeby nietypowym wtykiem podłączyć
    > zewnętrzną bateryjkę.

    Nadmierna ostrożność nie nigdy nie wadzi. Potrójny system bezpieczeństwa
    jest rzeczą dobrą. Ale nie stoi w sprzeczności z tym, by nie tylko
    elektryk i ślusarz w zespole R&D producenta zamków byli inteligentni,
    ale elektronik również. Mikrokontroler powinien być zaprojektowany tak,
    by po *pierwszym* wykryciu słabnięcia zasilania odblokowywał zamek zaraz
    po każdej próbie jego zablokowania. Aż do utraty zasilania związanej
    z wymianą baterii. Oczywiście w praktyce to nigdy nie powinno mieć
    miejsca -- jeśli prognozowana żywotnośc baterii wynosi pięć lat, to
    i tak hotel stać na zakup paluszków i rutynową wymianę co rok albo dwa.

    Jarek

    --
    I remember you well in the Chelsea Hotel,
    you were talking so brave and so sweet,

  • 18. Data: 2015-09-05 06:00:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 5 Sep 2015 01:30:38 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > to póki jeszcze sił na to staje, odblokuje rygiel i nie dopuści do
    > zatrzaśnięcia drzwi na amen. Tym samym zmusi kogoś do wymiany

    Mam nadzieję, że nikt tak nie robi bo to byłby bardzo głupi pomysł,
    drzwi nie powinny zostać otwarte bo ktoś zapomniał wymienić baterię.
    Drzwi nie są zatrzaśnięte na amen ale tylko do wymiany baterii.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2015-09-05 06:02:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    Cena powala :-)

    --
    Marek

  • 20. Data: 2015-09-05 07:42:01
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > JEstem otwarty na wszelkie propozycje. Jeśli będzie konieczność zamek
    > będzie otwierany za pośrednictwem arduino.

    Cześć,

    Najpierw przeczytaj Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU), w tym
    wykluczenia z odpowiedzialności ubezpieczyciela - o ile się
    ubezpieczasz. Jeżeli z lektury tego dokumentu wynika że masz mieć np.
    dwa atestowane zamki w drzwiach, to po prostu musisz je tam mieć i muszą
    posiadać atest. Nie są wykluczone zamki elektroniczne ale po prostu
    musisz spełnić wymogi ubezpieczyciela. Wykluczone są samoróbki. W
    trakcie kradzieży powinny być w pozycji "zamknięte", bo inaczej
    likwidator z przyjemnością odmówi wypłaty odszkodowania.
    Wszelkie wątpliwości rozwiewaj pytając ubezpieczyciela na piśmie. Nic na
    gębę.

    Jeżeli chcesz zabezpieczać obiekt, do którego mają wstęp osoby
    postronne, np. klienci, pracownicy sklepu, biura, warsztatu usługowego,
    to tu mają niebagatelne znaczenie przepisy przeciwpożarowe. Np. drzwi na
    drogach ewakuacyjnych po uaktywnieniu alarmu ppoż muszą być swobodnie
    otwieralne - żadnych szyfrów, przykładania identyfikatorów. To tylko
    jeden z wymogów.