  • Data: 2018-09-14 16:29:05
    Temat: Re: dwa dni
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Historia nieco zapomniana, dlatego warto było przypomnieć. Pretekstem
    >tej akcji było podłączenie do Bitnetu -- czyli że opada żelazna
    >kurtyna
    >i teraz będziemy mieli okno na świat. Podłączenie było nieco
    >wcześniej,
    >najpierw węzłem był komputer BASF (tak, koncern IG Farben produkował
    >nie tylko Cyklon B i plastiki, komputery również!). Ale działał on
    >tak, że po naciśniećiu "Enter" czekało się pół minuty na nową
    >zawartość
    >ekramu terminama Mera-ileśtam.

    Tylko o ile pamietam, to PWr dzialala najpierw na R34 (klon IBM 370),
    a potem kupili jakiegos oryginalnego IBM z wyprzedazy - i to chyba
    bylo dosc powszechne w calym kraju.
    Zachod sie tego pozbywal za grosze ...

    >Ten cały bitnet był siecią opartą o łącza dzierżawione od
    >telefoniarzy,
    >wszystkie o tej samej prędkości -- 9600 bps.

    Jakos tak. Z tym, ze u nas byla jakas "oś" Wroclaw-Opole-Gliwice,
    ktorą zorganizowano wczesniej na potrzeby jakiegos pomyslu sieciowego,
    i juz prawie o nim zapomniano ... gdy bardzo sie te linie przydaly :-)

    >Usługi w zasadzie wyłącznie
    >asynchroniczne, czyli email (niekoniecznie z drugim człwiekiem,
    >czasem
    >z maszyną). Więc ten IBM 3090 z procesorem chłodzonym ciekłym azotem

    Naprawde czy nabijasz sie ?

    >robił głównie za wypasiony BBS.

    A tak swoja droga ... co pchneło IBM w kierunku opracowania takiego,
    wydawaloby sie malo powaznego, softu na swoje powazne maszynki ?

    Listserv przydawal sie tez korporacjach ?
    Czy ktos prawidlowo ocenil przyszly rozwoj rynku, i za wczasu
    zareagowal ..

> [...]
    >podejrzanymi komunistami z Polski). Akurat Wałęsa jechał w owym
    >czasie
    >do USA -- i ktoś, chyba Geremek, szepnął mu jak się sprawy z
    >komputerami
    >na UW mają. Ten był czuły na takie sprawy jak blokady, zagadał po
    >swojemu
    >z kom trzeba (najprawdopodobniej z prezydentem) -- i zanim wrócił do
    >kraju,
    >już był dostęp do bitnetu na całym świecie. Tak więc ostatecznego
    >połaczenia
    >kabelków dokonał elektryk (z odpowiednimi uprawnieniami).

    A tego to nie szlyszalem, ale mozliwe, ze internet dotarl do nas juz
    po tym wydarzeniu :)
    Chodzi mi po glowie, ze COCOM straszyl nas jeszcze kilka lat - ale to
    bardziej sprzetu dotyczylo.

    J.